جراحی دندان عقل در نواب

ممکن است درد مینای دندان خود را در دوران کودکی فراموش کرده باشید، اما به عنوان یک بزرگسال، دندان‌ های عقل شما را به یاد اوایل زندگی ‌تان می ‌اندازند و می ‌توانند باعث درد بیشتر از دوران کودکی شما شوند. دندان های عقل پنهان یکی از سخت ترین دندان هایی هستند که در طول زندگی بزرگسالان اتفاق می افتد. بیشتر انسان ها چهار دندان عقل دارند. دو دندان عقل در داخل لثه بالا در پشت دندان های فک بالا و دو دندان در فک پایین قرار دارد.

دندان‌ های عقل معمولاً در بین 17 و 25 سالگی از جای خود بیرون می آیند، که اگر خطری برای رشد و بیرون آمدن از لثه داشته باشد، به آن دندان عقل نهفته می ‌گویند. اگر دندان‌ های پنهان که  دیگر شرایط مناسبی برای رشد ندارند، به راحتی از لثه خارج نمی شوند که موجب بروز خطرات زیادی برای بیمار می شوندکه معمولا منجر به کشیدن دندان می شود. دندان نهفته باعث فشار روی مینای دندان مولر مجاور می شود و این فشار باعث بسیاری از بیماری ها می شود که در ادامه بیشتر راجع آن ها صحبت خواهیم کرد.

دندان نهفته در نواب

مشکلات ناشی از دندان نهفته

دندان نهفته قابل تمیز کردن نیست و از طرف دیگر به دلیل اینکه زیر لثه قرار دارد، فشار زیادی را به بافت لثه و نواحی اطراف آن وارد می کند. این دندان مشکلات زیر را برای شخص ایجاد می کند:

  • درد و تورم داخل لثه: این درد با شروع رشد دندان ها شروع می شود و ممکن است برای مدت طولانی با شما باشد. مصرف غذا را سخت می کند و با کوچکترین فشاری درد آن بیشتر می شود. این دندان فشار زیادی به لثه و بافت آن وارد می کند.
  • پوسیدگی دندان: عدم امکان پاکسازی و مسواک زدن لثه، فشار زیادی به بافت ها و … وارد می کند که علاوه بر این باعث ایجاد عفونت در این ناحیه می شود که منجر به پوسیدگی دندان ها خواهد شد.
  • اعمال فشار بر روی دندان های مختلف؛ این موضوع یکی از جدی ترین مشکلات دندان نهفته است، زیرا در این حالت دندان ها به صورت افقی رشد می کنند و در داخل مسیر عمودی مینای فاست فشار وارد می کنند. به طور کلی، تمام دندان ها تحت فشار بسیاری قرار می گیرند. اگر فاصله بین دندان کم باشد، دندان منحرف می شود و روی دندان های دیگر قرار می گیرد که علاوه بر آسیب به ریشه دندان بر ظاهر فرد نقش به سزایی می گذارد و موجب بام ریختگی دندان ها می شود. ایجاد کیست در موارد محدود از دیگر مشکلات این دندان است.

نحوه انجام عمل جراحی دندان های عقل نهفته

پس از بی حسی، برشی برای ورود به دندان های عقل ایجاد می شود. خلاص شدن از شر استخوان دندان های نهفته با کاتر می تواند مهم باشد. هنگامی که پزشک به دندان نهفته دسترسی پیدا کرد با بررسی عمیق و ابعاد آن تصمیم می گیرد که آیا باید دندان به تکه های مختلف تقسیم شود یا اینکه نیازی به این کار نیست. پس از خارج کردن دندان، متخصص قسمت برش داده شده را بخیه می زند. اگر بخیه ها جذبی نباشند برای کشیدن آن ها تقریبا یک هفته بعد بیاید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید اما اگر دندانپزشک از بخیه های جذبی استفاده کرده باشد این بخیه ها به مرور به بافت لثه جذب می شود و دیگر نیازی برای مراجعه به کلینیک دندانپزشکی در نواب وجود ندارد. قبل از انجام عمل جراحی، دندانپزشکی باید رادیوگرافی دهان و دندان انجام دهد. خونریزی بعد از عمل جراحی تا حدودی طبیعی است اما اگر این خونریزی دیگر بند نیامد باید سریع به دندانپزشک خود اطلاع دهید و توصیه های لازم را انجام دهید. اگر دارویی برای شما تجویز شده است، آن را به موقع مصرف کنید. استفاده از کمپرس یخ در روز عمل جراحی و کمپرس گرم در روزهای بعد به کاهش تورم و درد به شما کمک می کند. در چند روز اولیه، باید از غذا های نرم استفاده کنید تا دیگر فشاری به ناحیه جراحی شده وارد نشود.

چه زمانی عمل جراحی دندان های نهفته مهم است و در چه زمانی نیازی به جراحی نیست؟

انجام عمل جراحی برای مقابله با دندان های نهفته همیشه ضروری نیست و نیاز به عمل جراحی از طریق معاینات، عکس ها و آخرین نتایج دندانپزشک تعیین می شود. برخی از مواردی که دندانپزشک معمولاً مطابق با آن ها تصمیم به تجویز عمل جراحی می‌ گیرد عبارتند از:

  • درد شدید: اولین مولفه ای که به آن برخورد می کنیم درد است که در بسیاری از موارد با درمان های اولیه قابل حل نیست و زندگی عادی فرد را مختل می کند.
  • آسیب به دندان های مختلف: دندان های عقل در مسیری غیر معمول رشد می کنند و باعث می شود که شکل و فرم دندان های مختلف به هم بریزد. در شرایطی که فشار ناشی از این دندان زیاد است، نیاز به درمان جراحی وجود دارد.
  • عفونت لثه: عدم رعایت بهداشت در این محل باعث می شود لثه ملتهب شود. هنگامی که عفونت لثه در سراسر دندان نهفته افزایش می یابد، نیاز به عمل جراحی است.
  • عفونت استخوان: عدم رسیدگی به موقع با عفونت لثه جزء عفونت استخوان فک و دندان های مختلف خواهد بود. در چنین شرایطی، دندان های عقل نهفته باید جراحی شوند.
  • عفونت قسمت های مختلف بدن: انتقال عفونت از طریق دندان های عقل که به صورت نهفته هستند نیز می تواند خطرات زیادی را برای فرد ایجاد کند که از طریق علائمی مانند تب، تورم، خستگی شدید، بدن درد و غیره خود را نشان می دهند.

جراحی دندان عقل در نواب

عمق دندان های نهفته چقدر است؟

این یک موضوع تخصصی است که دندانپزشک با اطلاعات بیشتر از آنچه فرد می خواهد ارائه می دهد. داشتن اطلاعات کافی از عمق این دندان ها دندانپزشک را قادر می سازد تا جهت مناسب را برای درمان و روند درمان را انتخاب کند. برای تشریح عمیق مینای پنهان در مقایسه با پلان اکلوزال (کنت اکلوزال)، می ‌توان آنها را در 3 کلاس یا دسته منحصر به فرد به شرح زیر قرار داد:

  •  کلاس A: وضعیت طبیعی که در آن مینای دندان محدود به استخوان نیست و پلان اکلوزال دندان های زیرین در درجه یکسانی قرار دارد، زیرا پلان اکلوزال دندان های مجاور است.
  •  کلاس B: در این دسته، دندان هایی وجود دارند که نه کاملاً بیرون از انواع استخوانی هستند و نه کاملاً داخل استخوان قرار دارند. فقط بخشی از دندان ها در زیر محل اتصال CEJ قرار دارد.
  • کلاس C: دندان مخفی که چیزی از آن مشخص نیست و کاملاً در داخل ناحیه استخوان قرار دارد و هیچ بخشی از آن برداشته نشده است. پلان اکلوزال این شکل از مینای دندان همیشه با پلان اکلوزال دندان های مجاور همخوانی ندارد.

با انجام معاینات و عکسبرداری کامل از مینای دندان، دندانپزشک تصمیم خواهد گرفت که وضعیت دندان عقل نهفته فرد چگونه است و در چه کلاسی قرار دارد و آیا کشیدن دندان برای درمان یا عمل جراحی آن مناسب است یا خیر.

مراقبت پس از انجام عمل جراحی دندان عقل

اولین مرحله بعد از درمان جراحی، قرار دادن گاز بر روی محل عمل است و باید به مدت یک تا 2 ساعت در زیر فشار نگهداری شود. برای دستیابی به شرایط عادی، باید عوامل مراقبتی بعدی را پس از عمل رعایت کنید:

استفاده از داروهایی که توسط دندانپزشک تجویز می شود به طور مکرر و مطلق، هر کدام در داخل رشته درد و در داخل موضوع تکمیل فرآیند درمان تجویز شده است که باید در تایم مشخص مصرف شوند. مصرف نکردن مایعات گرم در چند روز اول پس از عمل بسیار توصیه می شود. از وار  کردن فشار به محل جراحی شده پرهیز کنید. از هر گونه فعالیت بدنی سنگین دوری کنید، چه فعالیت های روزانه و چه فعالیت های ورزشی. مرتب دهان خود را با آب نمک بشویید. از نی برای نوشیدن مایعات استفاده نکنید. از خوردن مواد غذایی خشک و سفت نا چند روز پس از عمل جراحی دندان نهفته پرهیز کنید.

از روز بعد از عمل جراحی، می توانید از روش عادی بهداشت دهان خود استفاده کنید.  مراقب باشید که به ویژه در حین مسواک زدن مینای دندان به زخم جراحی آسیبی وارد نکنید. می توانید از ابزارهای کمکی شامل Aquajet استفاده کنید تا میزان بهداشت دهان و دندان خود را افزایش دهید. با نشت خون از زخم، میکروارگانیسم های داخل دهان فعال می شوند و ترکیبات داخل خون را به مواد بدبو تبدیل می کنند. علاوه بر این ممکن است طعم بدی را حس کنید و برای رفع این مشکلات، می توانید از دهانشویه حاوی روی و پراکسید هیدروژن کمک بگیرید.

جراحی دندان نهفته در نواب

بهترین مرکز جراحی دندان عقل در نواب

دندانپزشکی فربد به عنوان یک مرکز دندانپزشکی شبانه روزی در مرکز تهران، نواب، با بهره گیری از بهترین کادر درمان تمامی خدمات جراحی دندان عقل را ارائه داده است. همچنین این مجموعه خدمات دیگری مانند ایمپلنت در نواب، لمینت، کامپوزیت و … را نیز به منظور تسهیل در امر درمان دندانپزشکی هموطنان عزیز ارائه نموده است.

جراحی دندان عقل در نواب

علائم دندان نهفته چیست؟

یک دندان نهفته ممکن است علائم زیر را داشته باشد :

  • قرمزی و التهاب لثه
  • ورم لثه
  • خونریزی از لثه
  • بوی بد دهان
  • طعم بد دهان
  • مشکل در باز کردن دهان
  • درد دندان حین جویدن مواد غذایی

علائم ممکن است در طی هفته ها یا ماه ها احساس شوند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]