آدامس بجویم یا نه

آدامس بجویم یا نه

همه افراد برای خوش بوی دهان و سفیدی دندان های خود از مواد مختلف و آدامس های مختلف طعم دار استفاده می کنند. اما می‌دانید که سقز ماده اصلی تشکیل دهنده آدامس چه اثری بر سلامت دندان ها دارد. در این مطلب اطلاعاتی را برایتان شرح می دهیم که تاثیر آدامس بر بهداشت دهان ودندانها را بیابیم.

تاثیر جویدن آدامس در حفظ سلامت دهان ودندان

آدامس بدون قند تاثیرات مثبت فراوانی در حفظ سلامت دندان ها دارد. بدین معنی که میزان ترشحات بزاقی در طی عمل جویدن بالا می‌رود. این امر موجب این می‌شود که خاصیت اسیدی پلاک‌های محرک به دندان ها کاسته شود. طبق یک نتیجه‌گیری علمی آدامس می‌تواند در کنار دیگر مواد محافظ دندان، از پوسیدگی دندان جلوگیری نماید. بیش از ۲۰ سال است که در موسسات تحقیقاتی و پژوهشی سراسر دنیا در مورد نقش افزایش ترشحات بزاقی در حفظ سلامت دندانها مطالعات گسترده‌ای صورت گرفته است. شواهد بالینی حاکی از آن است که نه تنها آدامس عامل پوسیدگی دندان ها نیست. بلکه استفاده از آن پس از هر وعده غذایی یا بعد از میان وعده هایی نظیر شکلات و بیسکویت اثر اصلی ایجاد شده را کاهش میدهد.

نقش آدامس در ترشح آب دهان

امروزه محققان معتقدند که در کنار مسواک زدن مرتب دندان ها یا خمیر دندان حاوی فلوراید، آدامس نیز می تواند نقش مفیدی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا کند. آب دهان مهمترین ابزار دفاعی طبیعی جهان به شمار می‌آید. این مایع پلاک های موجود در سطح دندان ها را می شوید و اسیدهای ایجاد شده آنها را خنثی می‌کند. در نتیجه جویدن موادی مانند آدامس یا سبزیجات طبیعی بزاق بر روی دندان ها جاری می شود. این خاصیت را شویندگی دندان های طبیعی می نامند. همچنین ترشحات بزاقی مواد غذایی باقیمانده در لابه‌لای دندان‌ها را می‌زداید.

همانطور که پیشتر اشاره شد، عمل جویدن به همراه مزه دار کردن طعم آدامس میزان ترشح بزاق را افزایش می‌دهد. با جاری شدن آب دهان و افزایش مقدار آن در دهان غلظت ماده بی کربنات در دهان بالا می‌رود. این امر موجب خنثی شدن مواد اسیدی موجود در پلاک های دندانی و دسترسی بیشتر به مواد معدنی و در نتیجه مانع پوسیدن دندان ها می گردد.

تاثیر آدامس در جلوگیری از خشکی دهان

افرادی که دچارعارضه خشکی دهان می باشند، به دلیل کمبود میزان ترشحات بزاقی و اسیدی بودن دهان به پوسیدگی دهان و پوسیدگی دندان مبتلا خواهند شد. لذا به این گروه توصیه می‌شود که با استفاده از آدامس میزان ترشحات بزرگ خود را افزایش دهند.

بهترین نوع آدامس

 سقز ماده‌ای شیرین است. قندهای سوربیتول و زیلیتول موجود در آن می‌توانند موجب بیماری های معده و روده شوند. اگر آدامس مصرفی دارای مقدارزیادی از قندها باشند، دستگاه گوارش تان آسیب خواهد دید. امروزه به دلیل بی‌توجهی تولیدکنندگان آدامس به درصد قند موجود در آدامس چنین مشکلاتی به وفور ایجاد می‌شود. به توصیه متخصصان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های معده و روده، آدامس‌های با میزان کم این قندها را استفاده کنید.

کودکان بالای ۵ سال می توانند از انواع مختلف آدامس استفاده کنند. اما بهتر است به جای توجه به اسم و قیمت آدامس به نوع و کیفیت آن دقت نمایید. بر طبق نتایج به دست آمده از پژوهش های علمی سقز بهترین نوع آدامس است. اضافه کردن درصد بالایی شکر و طعم دهنده های مختلف به آدامس، باعث کاهش کیفیت و حتی زیان آور شدن این ماده می شود.

چند توصیه مفید

  • ‌دست کم دو بار در روز دندان‌ها و لثه خود را با خمیردندان های حاوی فلوراید بشویید.
  • از مصرف زیاده از حد غذا و نوشیدنی های شیرین بپرهیزید.
  • مراجعه سالیانه به دندانپزشک را در برنامه زندگی خود بگنجانید.
  • درصورت نبودن امکان مسواک زدن، جویدن آدامس کمک کننده است. البته جویدن آدامس هرگز جایگزین شستشوی روزانه دهان و دندان‌ها نخواهد شد.
  • حداقل زمان لازم برای بروز آثار مثبت آدامس ۲۰ دقیقه می باشد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]