آموزش سلامت دهان و دندان به کودک

ارائه آموزش هایی درباره سلامت دهان و دندان از کودکی بسیار حائز اهمیت می باشد. این مهم در کودکی توسط والدین به کودکان آموزش داده می شود. چنانچه این آموزش های به درستی صورت نگیرد در بزرگسالی فرد را دچار عواقب جبران ناپذیری خواهد کرد. کودکان باید راز سنین پایین با رعایت نکاتی بهداشتی در حفظ سلامت دهان و دندان خود آموزش ببینند. این یادگیری علاوه بر نتایج مطلوب در کودکی در بزرگسالی نیز برای آن ها پیامد های مثبت به همراه خواهد داشت. برای آشنایی با آموزش سلامت دهان و دندان به کودک با ما در سایت کلینیک فربد همراه باشید.

آموزش سلامت دهان و دندان به کودک

راه های آموزش رعابت بهداشت دهان و دندان به کودک

کودکان به دلیل بازیگوشی و روحیه شاداب خود غالبا از یادگیری در هر زمینه ای سر باز می زنند. اما دوران کودکی بهترین زمان برای یادگیری می باشد. به همین دلیل آموزش به آن ها نیازمند درک مناسب می باشد. با شناخت از عواطف و روش های مناسب برای آموزش می توان آن ها را به یادگیری علاقه مند کرد. علی الخصوص آموزش هایی درباره حفظ سلامت بدن برای کودکان چندان حائز اهمیت نیست. چرا که آن ها درکی از اهمیت این موضوع ندارند. اما والدین با توضیحات کافی قادر به کنترل کودکان خواهند بود. بهتر است برای آموزش رعایت بهداشت و دهان و دندان از روش هایی نظیر بازی استفاده شود. با اعمال این گونه راه ها، کودکان برای انجام این اعمال ترغیب می شوند. همچنین کمک گرفتن از دندان پزشک کودک نیز می تواند کمک شایانی برای والدین به همراه داشته باشد.

آموزش مسواک زدن به کودک

کودکان از اهمیت مسواک زدن آگاه نیستند. مسواک زدن در سنین کودکی موجب می شود کودک از عفونت های دندانی مصون باشد. این مهم پس از هر وعده غذایی باید انجام شود. پس از صرف صبحانه که غالبا با مواد قندی همراه است، مسواک زدن بسیار الزامی است. چرا که مواد قندی در دندان ها نفوذ کرده و پس از مدتی باکتری ها در آن رشد می کنند. رشد باکتری ها علاوه بر تغییر رنگ دندان ها، عفونت نیز به همراه خواهد داشت.

همچنین ظاهر کودک به دلیل تغییر رنگ دندان ها دچار تغییراتی منفی خواهد شد. استفاده از مسواک را به صورت عمودی و افقی را به کودکان خود آموزش دهید. کودک باید توجیه شود که دندان های انتهایی نیز نیاز به تمیز شدن دارند. برس های مسواک باید به صورت عمودی و افقی بر روی دندان ها قرار گیرد. به این ترتیب مواد غذایی و رنگ های خوراکی از روی آن شسته خواهد شد.

آموزش استفاده از نخ دندان به کودک

نخ دندان عامل مهمی در سلامت دهان و دندان ها می باشد. این نخ ها با عبور از لا به لای دندان ها، مواد خوراکی را از آن ها خارج می کنند. این موضوع مانع ایجاد باکتری ها در دندان می شود. اما استفاده از نخ دندان برای کودکان ممکن است به درستی صورت نگیرد. چرا که کودکان با اعمال فشار به لثه ها موجب خون ریزی آن ها می شوند. این موضوع باعث عدم استفاده از نخ دندان توسط کودک می گردد. به همین دلیل استفاده از نخ دندان باید توسط آموزش والدین و یا دندان پزشک کودک صورت گیرد.

آموزش سلامت دهان و دندان به کودک

آموزش استفاده از دهان شویه به کودک

دهان شویه یک محلول برای حذف باکتری های دندانی می باشد. اما استفاده از آن برای کودکان مستلزم آموزش است. چرا که کودکان به دلیل نا آگاهی ممکن است محلول را ببلعند. خو‌ردن این محلول توسط کودکان جایز نیست. به همین دلیل استفاده از این محصول باید در حضور والدین صورت گیرد. همچنین نحوه مصرف این محلول بسیار حائز اهمیت است. دهان شویه باید به مدت سی ثانیه در دهان قرار گیرد. این زمان به صورت چرخش در دهان به تمامی قسمت های دندان برخورد می کند. پس از مدت مذکور آن را دور ریخته و از خوردن آب جلوگیری شود. این محلول علاوه بر حفظ سلامت دهان و دندان، موجب ایجاد بوی مطلوب در دهان می شود.

اهمیت آموزش رعایت بهداشت دندان به اطفال

کودکان به صورت خود آگاه حفظ سلامت دهان و دندان را از واجبات نمی دانند. اما حفظ این سلامت برای آن ها بسیار ضروری است. رعایت نکات بهداشتی در جهت حفظ سلامت دندان ها علاوه بر پیشگیری از مشکلات دندانی، موجب ایجاد ظاهری زیبا خواهد شد. بسیاری از کودکان به دلیل عدم رعایت این مهم، در هنگام صحبت بوی نامطلوبی از دهان خود بروز می دهند. این موضوع در روابط کودک تاثیر گذار خواهد بود. استفاده مداوم از مسواک و دهان شویه و نخ دندان، بوی تنفس کودک را خوشایند خواهد کرد. همچنین عدم رعایت این نکات، عفونت های دندانی را به همراه خواهد داشت.

در سنین کودکی درمان های دندانی بسیار دشوار خواهند بود. چرا که کنترل کودک در دندان پزشکی و درمان او دشوار است. همچنین مسواک جدی نگرفتن نکات بهداشتی، موجب پیامد هایی نظیر بهم ریختگی دندان ها و عدم تقارن آن ها می شود. هر چه جرم های تجمع یافته در دندان ها بیشتر باشد، امکان عدم هماهنگی آن ها افزایش می یابد.

آموزش سلامت دهان و دندان به کودک

آموزش سلامت دهان و دندان به کودک توسط دندان پزشک

در کودکی مراجعه به دندان پزشکی بسیار ضروری می باشد. این مراجعات روتین و شش ماهه، موجب پیشگیری از مشکلات دندانی می باشد. هر شش ماه یک بار جهت معاینه دندان های کودک برای مراجعه به دندان پزشکی اقدام کنید. این مهم باعث می شود در صورت کوچک ترین نا هماهنگی و بروز مشکلی، به راحتی برای درمان اقدام شود. همچنین برخی از مشکلات دندانی توسط والدین قابل مشاهده نیستند. اما دندان پزشک کودک قادر به تشخیص آن است.

علاوه بر این ها، برخی از آموزش های سلامت دندان و دهان توسط والدین به سختی امکان پذیر است. اما دندان پزشک کودک با توجه به آموزش هایی که درباره کنترل رفتار کودکان دیده است، قادر به مهار کردن آن ها می باشد. از این رو با ارائه اموزش های لازم و توصیه های مورد نیاز، کودک از اهمیت رعایت آن نکات تا حدودی آگاه می شود. معاینات روتین در کودکی برای حفظ سلامت دندان و دهان، در بزرگسالی نیز این اهمیت را در فرد ایجاد می کند.

آموزش سلامت دهان و دندان به کودک

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]