ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی

ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی

ارتودنسی یک شیوه درمانی برای افرادی است که دندانهای کج و نامیزان دارند. و این درمان به آنها برای رفع ناهنجاریهای دندان، مرتب سازی و ردیف سازی دندانها کمک می نماید. این درمان حدود دو تا 4 سال طول می کشد. و در نهایت به فرد لبخندی زیبا با دندانهای مرتب می دهد. این درمان به یک سری ابزارهای خاص نیاز دارد. در این مطلب راجع به این مسئله صحبت می کنیم.

ارتودنسی ثابت

 ارتودنسی ثابت به این صورت می باشد که بیمار نمی تواند دستگاه ارتودنسی را از دهان خود خارج کند. در دستگاه ارتودنسی ثابت اجزای ارتودنسی که براکت نام دارند. براکت ها  برروی دندان چسبانده شده و ثابت می گردند.  گفتنی است که روش درمان ارتودنسی ثابت برخلاف درمان های متحرک، وابسته به همکاری بیمار نمی باشد.

ارتودنسی برای ورزشکاران

افرادی که ورزش‌های خاص همچون ورزش‌هایی که با تماس زیاد با حریف همراه است را انجام می‌دهند، باید به پزشک خود اطلاع داده و گاهی هم نیاز است که از ابزارهای محافظت کننده لثه استفاده کنند.

ابزارهای ارتودنسی ثابت

ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی ثابت رایج ترین ابزارهای مورد استفاده برای این درمان می باشند. افرادی که از این شیوه درمان استفاده  میکند براحتی می توانند مانند افراد نرمال انواع مواد غذایی و نوشیدنی را میل کند. نمونه‌هایی از ابزارهای ارتودنسی ثابت عبارتند از:

  • بریس

    بریس ها خود شامل براکت‌ها، سیم‌هاو بندها می‌شوند. بندها محکم دور دندان‌ها ثابت شده و برای بریس به مانند یک لنگر عمل می‌کنند، در حالی که براکت‌ها معمولاً به دندان‌های جلویی متصل می‌شوند.سیم‌ها هم به شکل قوس از میان براکت‌ها عبور کرده و درون بندها ثابت می‌شوند. هر چه قدر قوس سیم سفت‌تر شود، به دندان فشار بیشتری وارد می‌شود. با گذشت زمان این فشار باعث می‌شود تا دندان در جای مناسب خود قرار گیرد.فرد باید برای تنظیم و یا سفت کردن بریس‌ها هر ماه به دندانپزشک مراجعه کند. درمان ارتودنسی به این روش ممکن است چندین ماه تا چندین سال طول بکشد. بریس ها در انواع شفاف بی رنگ و رنگی موجود هستند.

  • نگهدارنده‌ی ثابت فضا

    اگر کودک دندان شیری خود را از دست بدهد، این ابزارهای مخصوص از حرکت دو دندان مجاور به درون فضای خالی تا زمان رشد دندان دائمی جلوگیری می‌کند. یک بند به یکی از دندان‌های مجاور این فضای خالی متصل شده و یک سیم از بند به سمت یکی از دندان‌ها حرکت می‌کند. عوارض عدم استفاده از فضا نگهدارنده معمولا به صورت نهفته ماندن یک دندان دائمی نمایان می‌شود.

  • نگهدارنده‌ی فضای متحرک

    این ابراز روش جایگزینی برای روش نگهدارنده‌ی فضای ثابت است.

  • عادت شکن ها

    این ابزار به کنترل فشار وارد شده از طریق زبان و یا مکیدن انگشتان کمک می‌کند. استفاده از این ابزارها در هنگام غذا خوردن باعث ایجاد ناراحتی فرد می‌شود، بنابراین به جز زمان‌ غذا خوردن، در بقیه موارد باید از آن‌ها استفاده کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]