اهمیت دندانهای شیری

اهمیت دندانهای شیری

اگر شما دختر کوچولو و یا پسرکوچولوی شیطانی داشته باشید، حتما می‌دانید که گاهی دندان‌های شیری‌اش درد می‌گیرد و احتمالا یک دنیا سوال درباره دندان‌های شیری او در ذهن‌تان است و دنبال یک دندانپزشک خوب می‌گردید که این پرسش‌ها را از او بپرسید. ما در اینجا چند نکته مهم درباره دندان‌های شیری را برای شما جمع‌‌آوری کرده‌ایم.

فلوراید تراپی

 هر ۶ ماه فلوراید را فراموش نکنید. فلوراید ماده‌ای مغذی است که با نفوذ به ساختمان دندان می‌تواند به استحکام آن کمک کرده و از پوسیدگی‌ آن جلوگیری کند. فلوراید، می‌تواند به‌صورت خوراکی و یا موضعی وارد ساختمان دندان شود.

فلورایدتراپی روشی است که به کمک آن در مطب دندانپزشکی، فلوراید روی دندان کودکان شما قرار گرفته و به استحکام آنها کمک می‌کند. این عمل از حدود ۳ سالگی برای کودکان توصیه می‌شود. شما می‌توانید برای این درمان کوچولویتان را هر ۶ ماه یکبار پیش دندانپزشک ببرید.

مسواک انگشتی

برای زیر ۲ ساله‌ها مسواک انگشتی بخرید. دندان‌های شیری از هنگام رویش در دهان نیاز به مراقبت دارند. از زمانی که دندان‌های شیری در دهان رویش پیدا می‌کنند، باید تمیز شوند تا امکان پوسیدگی آنها کاهش یابد. برای کودکان زیر ۲ سال امکان مسواک زدن به روش‌های معمول وجود ندارد.

دندان‌های کودکان زیر ۲ سال باید به کمک یک تکه گاز یا پارچه تمیز مرطوب، تمیز شود و یا از مسواک‌های مخصوصی به‌نام مسواک انگشتی که در انگشتان والدین قرار گرفته و به کمک موهای نرم آن، دندان‌های کودک تمیز می‌شود، استفاده کرد.

عدم خوابیدن با شیشه شیر

 حواستان باشد کوچولوها با شیشه‌ شیر و قندداغ نخوابند. ‌شیر،‌چه شیرخشک، شیر مادر یا شیرهای پاستوریزه، به‌خصوص اگر شیرین شده باشند، می‌توانند موجب ایجاد پوسیدگی‌های دندانی در کودکان شوند بنابراین مراقبت باشید که کوچولویتان به خوابیدن با شیشه شیر و یا باقی ماندن پستان مادر در دهان عادت نکند زیرا ماندن طولانی مدت شیر روی دندان‌های شیری موجب ایجاد پوسیدگی دندانی می‌شود.

در صورت امکان بعد از آنکه کودکتان شیر نوشید، دندان‌هایش را تمیز کنید و یا برای پاک شدن بقایای شیر از روی دندان‌هایش به او مقداری آب بخورانید. هرگز شیرکودکتان را به کمک، قند، شکر، نبات، عسل و یا موادی مانند اینها شیرین نکنید.

بعد از آنکه کودکتان شیر خورد، دقت کنید تا حتما آروغ بزند زیرا برگشت شیر به همراه گاز معده هنگام خواب به دهان و باقی ماندن شیر روی دندان‌های شیری، موجب پوسیدگی دندان‌هایش خواهد شد. از دادن آب میوه‌های شیرین به کودک هنگام خواب پرهیز کنید.

پستانک ارتودونتیک بخرید

 بی‌نظمی‌های دندانی در کودکانی که از شیشه‌های شیر و یا پستانک استفاده می‌کنند بیشتر است. در صورت اجبار کوچولوی شما به تغذیه با شیشه یا استفاده از پستانک،‌ بهتر است از نوعی سرشیشه‌های مخصوص به ‌نام سرشیشه‌های «ارتودونتیک» استفاده شود تا احتمال ایجاد مشکلات بی‌نظمی‌دندانی کاهش یابد.

قطره آهن و دندانهای شیری

 مواظب باشید قطره آهن دندان‌های شیری را سیاه نکند. حتماً شما هم دیده‌اید که دندان‌های بعضی بچه‌ها به دلیل مصرف قطره آهن، بدرنگ و تیره می‌شود. برای اینکه چنین اتفاقی برای دندان‌های فرزند شما پیش نیاید، از کودک بخواهید دهانش را کاملاً باز کند و قطره آهن را با قطره‌چکان در حلقش بچکانید تا با دندان‌هایش تماسی نداشته باشد. برای اینکه مطمئن شوید این قطره در تماس با دندان‌ها قرار نگرفته است با یک پارچه مرطوب و تمیز دندان‌های کودک را پس از چکاندن قطره آهن تمیز کنید.

استفاده از فضانگهدار

 وقتی دندان شیری را می‌کشید، فضای نگه‌دارنده را فراموش نکنید: اگر کودکتان دندان شیری خود را زودتر از موعد از دست داد، او را نزد دندان‌پزشک ببرید تا در جای خالی دندان شیری وسیله‌ای به نام «فضانگه‌دار» قرار دهد. این وسیله اجازه حرکت دندان‌های مجاور را به این فضا نمی‌دهد و فضا را برای رویش دندان دایمی زیر لثه حفظ می‌کند. در غیراین صورت دندان‌های شیری کناری به سمت فضای دندانی خم شده و جلوی رویش دندان دایمی را می‌گیرند و دندان‌های کودک شما نامنظم می‌شوند.

فیشورسیلانت

 هنگامی‌ که اولین دندان آسیای دایمی در سن ۶ سالگی در دهان فرزندتان پیدا شد او را نزد دندانپزشک ببرید تا این درمان را برای او انجام دهد. فیشورسیلانت، ماده‌ای همرنگ دندان است که داخل شیارهای عمیق سطح دندان را پر و مسدود می‌کند بنابراین دیگر باقی‌مانده مواد غذایی در این شیارها گیر نخواهند کرد که ایجاد پوسیدگی کند. این روش، مناسب‌ترین روش برای پیشگیری از پوسیدگی این دندان استراتژیک است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]