بیماری های لثه به مرور زمان باعث ایجاد فضایی بین لثه و دندان ها می‌شوند که در نهایت منجر به لق شدن دندان ها و از دست دادن آنها نیز می‌شوند. بیماری لثه، بیماری شایعی است، که می‌توان با رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان، این بیماری را در مراحل اولیه درمان کرد. اما اگر به بیماری لثه توجهی نشود، می تواند باعث تحلیل استخوان فک شود و در نهایت باعث از دست دادن دندان ها شود. در فاصله بوجود آمده بین لثه و دندان ها میکروارگانیسم ها تجمع می‌کنند که باعث التهاب و عفونت لثه می‌شود که منجر به بیماری مهمی بنام پریودنتال لثه می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بیماری های لثه و راه های پیشگیری از آن بپردازیم. پس تا پایان این مقاله از وب سایت دندانپزشکی فربد همراه ما باشید.

همه چیز درباره بیماری لثه

بیماری لثه چگونه است؟

بیماری‌‌های لثه بی‌سر و صدا و به آرامی پیشرفت می‌کنند. چون دردی ایجاد نمی‌کنند، بیشتر افراد فکر می‌کنند، چنین بیماری ای ندارند و لثه سالم دارند. تا کار از کار نگذرد افراد به دندانپزشکی مراجعه نمی‌کنند. در حالی‌که در سنین بالا یعنی ۶۰-۵۰ سالگی چیزی حدود ۷۰ درصد افراد به نوعی از بیماری‌های لثه‌ای مبتلا می‌باشند. از نوع خفیف این بیماری‌ها گرفته تا مراحل پیشرفته که در نهایت منجر به لقی دندان می‌شود و دندانپزشک مجبور می‌شود دندان را از دهان بیمار خارج کند.

3 بیماری مهم لثه

در قسمت زیر به 3 بیماری مهم لثه اشاره می‌کنیم. در صورت مشاهده هر یک از علائم این بیماری ها در اسرع وقت به دندانپزشکی یا مراکز بهداشتی-درمانی مراجعه کنید.

  • بیماری پریودنتال لثه :

بیماری پریودنتال لثه یا التهابات لثه ‌ای به دلیل عفونت بافتهای لثه می‌باشد که دندان های شما را در جای خود نگه می دارند. این بیماری معمولاً به دلیل عادت‌های نامناسب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ایجاد می‌شود که باعث می‌شود یک لایه از باکتری‌ها روی دندان‌ها جمع شوند. علائم اولیه‌ بیماری پریودنتال لثه شامل: تورم، قرمزی و خونریزی لثه می‌باشد. اگر این بیماری درمان نشود، می تواند باعث تحلیل استخوان های اطراف لثه شود و جویدن را نیز دردناک کند. در بدترین حالت ممکن است دندان ها لق شوند یا نیاز به برداشتن داشته باشند.

  • بیماری پریودنتیت لثه :

پریودنتیت بیماری شایع لثه می‌باشد که به بافت نرم و استخوانی که از دندان شما حمایت می کنند حمله می‌کند وآنها را از بین می‌برد، که این می تواند باعث لق شدن دندان ها و از دست دادن دندان ها نیز شود.این بیماری هم بدلیل تکثیر میکروارگانیسم ها ایجاد می‌شود. این بیماری معمولاً قابل پیشگیری و درمان می‌باشد. این بیماری اغلب نتیجه عدم رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان می‌باشد. برای کمک به پیشگیری از پریودنتیت یا افزایش درمان موفقیت آمیز آن، حداقل دو بار در روز مسواک بزنید، روزانه نخ دندان بکشید و به طور منظم معاینات دندانپزشکی را نیز انجام دهید.

  • بیماری ژنژیویت لثه :

یکی دیگر از بیماری های لثه ژنژیویت است که اولین مرحله از بیماری لثه ای بنام پریودنتال می‌باشد. این بیماری زمانی ایجاد می شود که میکروارگانیسم ها بین لثه ها و دندان های شما ایجاد می شوند که باعث قرمزی، تورم و خونریزی لثه ها می شوند . این عارضه با رعایت بهداشت دهان و دندان (مسواک زدن، استفاده از دهان شویه و نخ دندان ) برطرف می شود. اما در صورت عدم درمان، ژنژیویت می تواند به پریودنتیت که نوع شدیدتر بیماری لثه است که شامل از دست دادن استخوان فک در شما می شود منجر شود.

علت بیماری های لثه

بیماری‌های لثه‌ای منشأ عفونی دارند. تجمع و تکثیر میکروارگانیسم ها  بین دندان ها می‌توانند منجر به بیماری لثه شوند. فقط یک تمیز کردن حرفه ای توسط دندانپزشک یا متخصص بهداشت دهان و دندان می تواند این جرم ها را از بین ببرد. شاید این میکروب‌ها در حالت عادی در دهان همه ما وجود داشته باشند ولی وقتی تعدادشان از میزان مشخصی‌ بالاتر رود، قدرت تخریب لثه و بافت‌های نگهدارنده دندان را پیدا کرده و بیماری‌های لثه‌ای را ایجاد می‌کنند.

علت بیماری های لثه

علائم بیمای های لثه

خونریزی لثه جزء اولین و شایع ترین نشانه‌های بیماری‌ لثه‌ای است. این خونریزی می‌تواند به صورت خودبه‌خود اتفاق بیفتد یا به هنگام مسواک زدن یا حتی در زمان گاز زدن یک سیب نیز رخ دهد.

دومین نشانه بیماری‌های لثه، تغییر رنگ لثه می‌باشد.(رنگ لثه سالم صورتی صدفی است. در شروع بیماری‌های لثه‌ای، رنگ لثه قرمز رنگ به‌ نظرمی‌آید و به تدریج به سمت خاکستری متمایل به سفید و مات در می‌آید.) علاوه بر این لثه‌ طبیعی نباید تحلیل پیدا کند و در گردن دندان‌ها به حالت هلالی یا دالبوری به دندان متصل شده باشد. تورم و تغییر قوام لثه‌ها نیز علائمی هشدار دهنده هستند. با مشاهده این علائم افراد باید به فکر رسیدگی به وضعیت لثه‌هایشان باشند و حتما به دندانپزشکی مراجعه کنند.

بوی بد دهان و ناراحتی و درد به هنگام جویدن غذا هم از دیگرعلائم وجود بیماری‌های لثه‌ای به شمار می‌آیند.

برای جلوگیری از بیماری های لثه چه کارهایی باید انجام دهیم ؟

می‌توان با رعایت یکسری نکات ساده اما مهم از ابتلا به بیماری های لثه جلوگیری کرد. در قسمت زیر به برخی از این مراقبت ها می‌پردازیم.

  • حداقل 2 بار در روز مسواک بزنید. هر 3 ماه یک بار مسواک خود را عوض کنید، زیرا الیاف کهنه پلاک کمتری را برمی دارند.
  • همچنین ازاستفاده از نخ دندان غافل نشوید زیرا تاثیر مهمی در جلوگیری از بیماری های لثه دارند. برای تمیز کردن بین دندان ها از نخ دندان استفاده کنید. پشت دندان ها را نیز فراموش نکنید.
  • برای معاینه و جرمگیری دندان ها به طور منظم به دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • زبان و لثه ها را نیز مسواک بزنید. از دهانشویه نیز برای کمک به کاهش جرم بین دندان های خود استفاده کنید.
  • اگر خونریزی لثه دارید استفاده از مسواک و نخ دندان را متوقف نکنید. به منظور آسیب نرسیدن به لثه هایتان از مسواکی با الیاف نرم استفاده کنید.
  • هرچند وقت یکبار لثه های خود را در آینه نگاه کنید. مراقب تغییر رنگ یا تغییر بافت لثه خود باشید. اگر فکر می کنید لثه تان دچار تغییر رنگ شده است در اسرع وقت به دندانپزشکی مراجعه کنید.

برای جلوگیری از بیماری های لثه چه کارهایی باید انجام دهیم ؟

روش‌های درمان بیماری لثه

اگرمبتلا به پریودنتیت پیشرفته هستید، ممکن است به جراحی دندان نیاز داشته باشید، در قسمت زیر به  انواع جراحی های بیماری لثه می‌پردازیم.

  • جراحی فلپ که به آن جراحی کاهش پلاک نیزمی‌گویند: پریودنتیست بریدگی هایی در لثه های شما ایجاد می کنند تا بافت را با دقت به عقب برگردانند. این کار ریشه های دندان را برای عمل جرم گیری موثرتر می‌کند و پلنینگ ریشه را نیز در معرض دید قرار می دهد. از آنجایی که پریودنتیت اغلب باعث از دست رفتن استخوان می شود، ممکن است استخوان زیرین قبل از اینکه بافت لثه در جای خود بخیه شود، تغییر شکل دهد. پس از بهبودی، تمیز کردن نواحی اطراف دندان و حفظ بافت لثه سالم آسان‌تر می‌شود.
  • پیوند بافت نرم: هنگامی که بافت لثه را از دست می دهید، خط لثه پایین تر می‌رود و برخی از ریشه های دندان شما آشکار می شود. ممکن است لازم باشد برخی از بافت های آسیب دیده را تقویت کنید. این معمولاً با برداشتن مقدار کمی از بافت از سقف دهان یا استفاده از بافت از منبع اهداکننده دیگر و چسباندن آن به محل آسیب دیده انجام می شود. این عمل می‌تواند به کاهش از دست دادن بیشتر لثه کمک کند، ریشه های در معرض دید را بپوشاند و ظاهر بهتری نیز به دندان های شما بدهد.
  • پیوند استخوان: این روش زمانی انجام می شود که پریودنتیت، استخوان اطراف ریشه دندان شما را از بین برده است. معمولا در پیوند استخوان، استخوان از تکه های کوچک استخوان خود شما ساخته می‌شود، یا ممکن است استخوان از مواد مصنوعی ساخته شده یا اهدایی نیز باشد. پیوند استخوان با نگه داشتن دندان در جای خود از، ازدست دادن دندان جلوگیری می کند. همچنین به عنوان بستری برای رشد مجدد استخوان طبیعی نیز عمل می کند.
  • بازسازی بافت: این کار باعث می‌شود تا استخوانی که توسط باکتری ها از بین رفته است رشد کند. در یک رویکرد، دندانپزشک شما نوع خاصی از پارچه را بین استخوان موجود و دندان شما قرارمی‌دهد. این ماده از رشد بافت ناخواسته در ناحیه درگیر بهبودی جلوگیری می کند و به جای آن به استخوان اجازه می دهد تا دوباره رشد کند.
  • پروتئین های محرک بافت: یکی دیگر از روش های درمان بیماری لثه استفاده از ژل مخصوص پروتئین می‌باشد.  این ژل حاوی همان پروتئین های موجود در مینای دندان است که به هنگام رشد طبیعی دندان ایجاد می‌شوند، که باعث تحریک رشد استخوان و بافت سالم نیز می‌شوند. این ژل را معمولاً قبل از بخیه زدن لثه در محل آسیب دیده قرار می دهند. که باعث ایجاد سمنتوم سلولی روی دندان می شود که پایه ای را برای ایجاد چسبندگی پریودنتال فراهم می کند. پروتئین های محرک بافت به ایجاد تکیه گاه از دست رفته در نواحی تحت تاثیر نقایص پریودنتال نیز کمک می‌کنند.

روش‌های درمان بیماری لثه

آیا لثه ها در داشتن لبخندی زیبا موثر هستند؟

همه افراد به دنبال داشتن لبخندی زیبا هستند ولی داشتن لبخندی زیبا فقط داشتن دندان های سفید رنگ به هنگام لبخند زدن نیست. رنگ و تناسب لثه ها نیز می تواند بر جذابیت لبخند شما تأثیر بگذارد. دیده شدن لثه‌هایی سالم و خوش رنگ هم یکی دیگر از شاخص‌های یک لبخند زیبا می‌باشد. بنابراین برای داشتن لبخندی زیبا حتما به متخصص لثه ودندانپزشک مراجعه کنید تا از سلامت لثه خود اطمینان داشته باشید.

توصیه ما این است که افراد نه فقط به دندانپزشک، بلکه هر 6 ماه یکبار به متخصص لثه نیز مراجعه کنند. با این کار از سلامت دهان، دندان‌ها و لثه‌ها اطمینان حاصل می‌کنید. در این‌ صورت بیماری‌های لثه‌ای نیز زودتر تشخیص داده می‌شوند و به راحتی نیز درمان می‌شوند. از همراهی شما در این مقاله تشکر می‌کنیم. امیدواریم این مطالب به شما کمک کرده باشد. اگر سوالی در رابطه با بیماری های لثه از ما دارید لطفا در قسمت کامنت ها برایمان ارسال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]