تغییر رنگ دندان

تغییر رنگ دندان

دندانها وقتی که تازه رویش می یابند، به رنگ سفید می باشند. ولی بعد از مدتی با توجه به مسائل مختلف ممکن است تغییر رنگ دهند. برخی از این دلایل میتواند براحتی حل گردند. برخی دیگر خیر. در این مطلب به بررسی علل تغییر رنگ دندان در دوره های مختلف زندگی می پردازیم.

انواع تغییر رنگ

معمولا تغییر رنگ دندان طی تشکیل مینا و عاج دندان به وجود می آید، بعضی از تغییر رنگ ها هم پس از رویش دندان و بعضی دیگر در نتیجه اعمال دندان پزشکی رخ می دهد، پس به طور کلی تغییر رنگ را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد که عبارتند از: تغییر رنگ های طبیعی یا اکتسابی و تغییررنگ های تحمیلی. هر یک از دو گروه به نوبه خود به بخش های مختلفی تقسیم می شوند

از بین رفتن پالپ

 نخستین علت تغییررنگ از بین رفتن پالپ یا مغز دندان است. هرگونه محرک باکتریایی، مکانیکی یا شیمیایی می تواند منجر به مرگ پالپ و تجزیه آن شود. در نتیجه، محصولات تجزیه پالپ آزاد می شوند و به داخل لوله های عاجی نفوذ می کنند. اگر این ترکیبات برای مدت طولانی در محل باقی بمانند، در نهایت منجر به تغییررنگ دندان خواهند شد.

خونریزی داخل پالپ

 خون ریزی داخل پالپ که در نتیجه صدمه شدید وارد بر سطح دندان است، عامل دیگری است که موجب پارگی عروق خونی ناحیه عاج و خونریزی می شود و محصولاتی که در نتیجه تجزیه خون خارج شده تولید می شوند، منجر به تغییررنگ عاج و در نهایت دندان می شوند.

جهت رزرو نوبت کلینیک دندانپزشکی در نواب با ما تماس بگیرید 02155170512

افزایش سن و تغییر رنگ

 در بیماران مسن تغییررنگ تاج دندان به صورت طبیعی رخ می دهد که ناشی از رسوبات زیاد عاج و نیز نازک شدن و تغییرات نوری میناست. غذا و آشامیدنی ها با تجمع در ترک های موجود در سطح مینا یا عاج زیر آن باعث تغییررنگ می شوند. به علاوه ترمیم های قبلی هم که در اثر مرور زمان خراب شده اند، ممکن است چنین حالتی ایجاد کنند.

نقص در تکامل

 تغییر رنگ ها ممکن است در اثر نقایص تکاملی یا موادی که طی تشکیل دندان با مینا و عاج ترکیب شده اند، به وجود آیند.

فلوئورزیس

 فلوئورزیس یا مصرف مقادیر زیاد فلوراید طی تشکیل دندان هم از عواملی است که می تواند طی سال های بعد زندگی منجر به تغییر رنگ دندان شود.

برخی داروها

 تجویز یا مصرف داروها یا مواد شیمیایی خاص که تعدادی از آن ها ناشناخته اند، طی تشکیل دندان موجب تغییررنگ آن می شود که گاهی اوقات شدید است. شایع ترین و بدترین تغییررنگ در این نوع پس از مصرف کپسول تتراسیکلین و معمولا در کودکان رخ می دهد.

سایر موارد

در کنار تمام عوامل ذکر شده می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • اختلالات خونی
  • مصرف بالای دخانیات
  • برخی بیماری های سیستمیک
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]