علت خشکی دهان چیست ؟

(کلینیک دندانپزشکی فربد)

خشکی دهان وضعیتی است که دهان شما به اندازه کافی بزاق تولید نمی کند یا بزاق را بیرون نمی ریزد که باعث خشک شدن دهان می شود که در این شرایط احساس نیز تشنگی وجود دارد و به علاوه، دهان خشک نیز نشانه ای از بیماری های مختلف از جمله اثرات جانبی داروها و درمان های پزشکی است

کلینیک دندانپزشکی فربد

بهتر است بدانید که بزاق با خنثی کردن اسید های تولید شده توسط باکتری ها، محدود کردن رشد باکتری ها و شستشوی ذرات مواد غذایی به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند. بزاق همچنین جویدن و بلعیدن را آسان تر می کند. علاوه بر این ، آنزیم های موجود در بزاق به هضم نیز کمک می کنند بنابراین کاهش بزاق و خشکی دهان می تواند تاثیر عمده ای بر سلامت عمومی شما، سلامت دندان ها و لثه های شما داشته باشد

نشانه هایی که خشکی دهان دارد عبارت اند از :

• گلو درد به همراه بوی بد در دهان
  • التهاب زبان به همراه زخم شدن زبان
  • بزاق غلیظ و چسبنده به همراه خشکی در دهان
  • افزایش نیاز به نوشیدن آب به خصوص در شب
  • مشکل در بلع و جویدن _ مخصوصا غذا های خشک مانند غلات
  • شکافتن یا ترک خوردن لب ها ، (در خانم ها رژ لب به لب می چسبد)

چرا خشکی دهان مشکل ساز است؟

بزاق برای سلامت دندان شما مهم است زیرا از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. همچنین به توانایی شما در خوردن و قورت دادن و هضم غذا کمک می کند. اگر بزاق کافی تولید نکنید، ممکن است افزایش پلاک، پوسیدگی دندان و بیماری لثه را تجربه کنید. سایر عوارض رایج عبارتند از: لب ترک خورده، زخم های دهان، یا عفونت مخمری در دهان، که در غیر این صورت به عنوان برفک دهان شناخته می شود.

دلایلی که در ایجاد بیماری خشکی دهان موثر اند :

دلایل مختلفی برای خشکی دهان وجود دارد، اما معمولاً این خشکی می‌تواند نتیجه برخی داروها، افزایش سن، کم‌آبی بدن یا نتیجه درمان سرطان با پرتودرمانی باشد. به ندرت، خشکی دهان ممکن است نتیجه شرایطی باشد که غدد بزاقی را تحت تاثیر قرار می دهد.

• آب کم :

خشکی دهان می تواند به دلیل کمبود مایعات کافی بدن ایجاد می شود

• دخانیات :

مصرف دخانیات خطر بروز علائم خشکی دهان را افزایش می دهد

• سن :

از آن جایی که افراد مسن بیشتر از بقیه افراد مصرف دارو دارند. بسیاری از داروهایی که سالمندان مصرف می کنند باعث خشکی دهان می شوند

• دارو :

بسیاری از دارو های تجویزی و بدون نیاز به نسخه باعث ایجاد خشکی دهان می شوند، از جمله آنتی هیستامین ها، داروهای فشار خون بالا، داروهای ضد درد، شل کننده های عضلانی و …

چگونه خشکی دهان را درمان کنیم؟

بسته به علائم خاص شما، گزینه های درمانی مختلفی وجود دارد که دندانپزشک شما می تواند انجام دهد. اگر پزشک شما معتقد است که علت داروی شما است، ممکن است دوز شما را تنظیم کند یا دارو را تغییر دهد. آنها همچنین ممکن است یک شستشوی دهان را تجویز کنند. دندانپزشک شما ممکن است برای کمک به محافظت از دندان های شما در برابر پوسیدگی ، درمانی متفاوت ارائه دهد.