دلایل آبسه

آبسه دندان، تجمع چرک و باکتری در دخال لثه می باشد. این تجمع موجب عفونت های دندانی شده و از دندانی به دندان دیگر منتقل می شود. آبسه بسیار دردناک بوده و نیاز به درمان سریع دارد. عدم درمان آبسه عفونت های تشکیل شده را به خون انتقال می دهد. این امر منجر به بیماری های عفونی بدن شده و درمان را بسیار طولانی تر می کند. همچنین با آسیب به نقاط حساس بدن و صورت، تهدید بزرگی برای بدن محسوب می شود. انتقال این عفونت ها به گوش و گردن بسیار بدیهی است. با مراجعه زود هنگام به دندان پزشکی، این عارضه در همان مراحل ابتدایی رفع می شود. در ادامه با ما در سایت کلینیک فربد همراه باشید و مطالبی تخصصی درباره دلایل آبسه را مطالعه کنید.

متداول ترین انواع آبسه

آبسه دندانی در یه نوع بروز می کند. دسته بندی انواع این عارضه، به مکان بروز آن بستگی دارد. سه نوع متداول آن آبسه پری آپیکال، آبسه پریو دنتال و آبسه لثه می باشد.

آبسه پری اپیکال

این نوع از آبسه در نوک ریشه دندان بروز می کند. ریشه دندان تضمین کننده ادامه حیات آن می باشد. چنانچه ریشه دچار آسیب و یا عفونت شود، تمامی دندان را از بین خواهد برد. همچنین ریشه در استخوان و لثه موجب رشد باکتری و در نتیجه عفونت می شود. این عفونت از ریشه ای به ریشه دیگر و در نهایت، لثه و کل دهان افزایش می یابد.

آبسه پریو دنتال

این نوع از آبسه دندانی بر لثه تاثیر منفی بسیاری می گذارد. عفونت پریو دنتال در مجاور ریشه دندان رخ می دهد. این آبسه نیز در صورت عدم درمان به استخوان ها و نواحی دیگر گسترش می یابد.

آبسه لثه

همان طور که از عنوان این نوع آبسه مشخص است، به لثه آسیب می رساند. این به معنای عدم آسیب به نواحی دیگر نیست. بلکه هر کدام از عناوین این عارضه، به معنای تمرکز عفونت در همان ناحیه می باشد.

نشانه های آبسه دندان چیست؟

• بروز درد های مقطعی در زبان و نواحی مختلف دهان، از علائم آبسه دندانی می باشد.
  • چنانچه صورت و گردن دچار التهاب و تورم شود، از نشانه های آبسه است.
  • اگر روی پوست سوزش و یا خارش احساس شود، قطعا دندان ها و لثه ها درگیر عارضه آبسه شده اند.
  • احساس حالت تهوع و استفراغ از نشانه های تجمع عفونت در لثه ها می باشد.
  • تب و لرز یکی از علائم اصلی عفونت های بدن است. چنانچه دندان ها و یا لثه دچار عفونت شوند، این علامت زودتر بروز می کند.
  • احساس سر درد یکی دیگر از نشانه های عفونت مربوط به نواحی صورت و دندان می باشد.
  • ایجاد عارضه دوبینی، کاهش بینایی و احساس سرگیجه نشان دهنده عفونت در دهان و لثه می باشد.
  • افتادگی پلک ها به معنای عفونت و در هان بوده و از علائم آبسه می باشد.
  • عفونت های دندانی موجب اختلال در تنفس نیز می شوند.

زمان مناسب برای مراجعه به دندان پزشک در صورت آبسه دندانی

با بروز اولین نشانه های گفته شده مراجعه به کلینیک دندان پزشکی الزامی می باشد. در صورت عدم مراجعه زود هنگام، عفونت در خون جریان می یابد. در این حالت تمام بدن درگیر عفونت خواهد شد. عفونت دندان بسیار خطرناک می باشد. پس از جریان یافتن در خون سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند. بنا براین افراد در صورت مشاهده اولین علائم، باید آن ها را جدی گرفته و اقدام به درمان کنند. چنانچه پس از گذشت شش ماه از شروع عفونت به دندان پزشکی مراجعه کنید، قطعا پروسه درمانی طولانی تری در پی خواهید داشت.

دلایل آبسه دندان

با ورود باکتری ها و رشد آن ها در دندان، آبسه ایجاد می شود. این باکتری ها در بستر مناسب فراهم شده توسط دندان و لثه رشد می کنند که یکی از رایج ترین دلایل آبسه هستند. یک حفره دندانی یکی از دلایل رشد این باکتری هاست. وجود حفره بر روی دندان موجب برخورد باکتری های غذایی می باشد. رشد این باکتری ها در ریشه و پالپ دندان موجب آسیب اصلی می شود. چرا که پالپ دندان شامل عصب و رگ های خونی می باشد. این بافت، موجب جریان خونی عفونی می شوند.

برخی مواقع با وجود بیماری های لثه ای، امکان آبسه دندان فراهم می شود. در نتیجه آسیب های لثه، منجر به عفونت های دندانی نیز خواهد شد.

همچنین وجود مواد غذایی و یا جسم خارجی در لثه موجب بروز این عارضه خواهد شد. گاها افراد با استفاده از مسواک های بی کیفیت به دلیل خروج برس های مسواک در دندان دچار این بیماری می شوند.

مراحل درمان آبسه دندان

درمان آبسه به نوع بروز آن در ناحیه مشخص بستگی دارد. به طور کلی مراحل درمانی آبسه دندانی بدین گونه می باشد. ابتدا تشخیص مکان اولیه آبسه توسط دندان پزشک صورت می گیرد. اقدام بعدی بررسی میزان گستردگی عفونت و شیوع آن می باشد. پس از آن ایمنی بدن نسبت به عفونت دندانی ارزیابی می شود. سپس در صورت عفونت در ریشه دندان، کانال ریشه درمان می شود. این درمان غالبا به صورت متداول انجام می شود. اما گاهی به علت تشخیص دندان پزشک، با سوراخ کردن دندان به کانال ریشه دست می یابند. در این صورت نیز درمان با تخلیه باکتری ها و عفونت همراه می باشد. پس از تخلیه عفونت و خارج شدن هر گونه باکتری از ریشه دندان، نوبت به پر کردن آن ناحیه می رسد. پر کنندگی این درمان با گوتا پرکا می باشد. پس از آن توسط تعبیه تاج دندان، درمان تکمیل می گردد.

عوارض عدم درمان آبسه دندان

عدم درمان این عارضه همان طور که چیش تر گفته شد موجب انتقال عفونت به نواحی مختلفی از بدن می شود. اما مهم ترین تهدید در این کوتاهی، شیوع عفونت به مغز می باشد. عفونت قادر به گسترش بیش از پیش است. رسیدن عفونت به مغز موجب تشنج و ایجاد اختلالات مغزی خواهد شد. بدیهی است که در صورت عدم کارکرد مغز، بدن نیز عملکرد خود را از دست می دهد. همچنین در موارد شدید تر این بیماری به سپسیس خواهد انجامید. این بیماری در صورت عدم درمان عفونت بروز می کند. سپسیس تمام بدن را تهدید کرده و موجب عارض های خطرناکی می شود.

راه های پیشگیری از آبسه دندانی

• رعایت بهداشت دهان و دندان، یکی از موثر ترین راه های جلوگیری از آبسه می باشد. مسواک زدن به صورت مداوم و استفاده از فلوراید های با کیفیت، تضمین دندان های سالم خواهند بود.
  • پس از مسواک زدن، از خوردن و نوشیدن به مدت نیم ساعت خودداری کنید.
  • نخ دندان به دلیل بیرون کشیدن مواد غذایی موجود در دندان ها، در سلامت آن ها نقش بسزایی دارد. این عمل توسط مسواک صورت نمی گیرد. چرا که مسواک قادر به نظافت سطح دندان می باشد.
  • پرهیز از غذاها و نوشیدنی های قندی، تا حدودی قادر به پیشگیری از این عارضه است.
  • معاینات روتین و مراجعه مداوم به دندان پزشک مهم ترین مسئله در پیشگیری آبسه می باشد.
  • عدم استفاده از داروهای بدون مجوز، برای جلوگیری از آبسه بسیار حائز اهمیت است.