صدمات وارده به دندان

صدمات وارده به دندان

شکستگی تاج و نازیبایی دندان‌‌های قدامی اثرات نامطلوب روحی در کودک و والدین وی به جا می‌گذارد. بیشترین دندان‌‌هایی که در اثر حوادث دچار ضربه می‌شوند دندان‌های ثنایای میانی بالای شیری یا دائمی می‌باشد. میزان، صدمات وارده به سر و صورت کودکان زیاد است. عواملی نظیر زمین خوردن، ‌ورزش، سقوط از پله، ضربه به د‌هان هنگام آب خوردن از شیر آب و … سبب وارد شدن آسیب سر و صورت می‌گردد.

ضربه به دندان

از صدمات وارده به ناحیه سر و صورت، وارد آمدن ضربه به دندان‌های کودکان و نوجوانان بسیار شایع‌تر است. در تمام سنین ضربه در پسر‌ها شایع‌تر از دختر‌ها می‌باشد. عواملی مثل جلو بودن دندان‌های بالا و باز بودن لب‌‌ها هم این امر را تشدید می‌کند.
بیرون پریدن دندان از جا در اثر ضربه یا تصادف، یکی از علل مختلفی است که سبب مراجعه بیماران به بخش فوریت‌های دندانپزشکی می‌شود. قسمت عمده این بیماران را جوانان ورزشکار و کودکان یک و نیم تا دو و نیم ساله تشکیل می‌دهند، چرا که در همین حدود سنی است که بچه‌‌ها، تازه راه رفتن را یاد می‌گیرند.

درمان دندانهای آسیب دیده

 درمان چنین دندانی عبارت از کاشتن یا پیوندزدن مجدد آن در محل خود می‌باشد، منتها این عمل همیشه با موفقیت همراه نیست. علت هم این است که بافت‌‌های نگهدارنده دندان، بافت‌های زند‌ه‌ای هستند، و در اثر ضربه‌ای که باعث بیرون پریدن دندان می‌شود، آسیب می‌بینند. هنگامی که دندانی از محل خود کنده شود در واقع الیاف دندانی آن پاره شده است و لذا تلاش برای کاشتن موفقیت‌آمیز مجدد دندان در گرو زنده نگهداشتن این بافت است.

اقدامات اولیه لازم برای دندان‌ها پس از صدمات حاصل از ضربه

اگر در هر سنی در اثر تصادف، افتادن از پله یا دوچرخه، هنگام بازی یا دعوا و کشمکش یا به هر دلیل دیگر دندان دائمی شما یا اطرافیانتان از محل خود کنده شود و از دهان خارج گردد:

  • آرامش خود را حفظ کنید و به هیچ وجه دندان را دور نیندازید.
  • از هر گونه دستکاری سطح دندان خودداری کنید.
  • دندان را از قسمت تاج آن بگیرید. زیر شیر آب دستشویی بشویید و آن را سرجایش در دهان فرد قرار دهید. هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

قرار دادن دندان در جای خود

برای این کار دقت نمایید سطوح خارجی و داخلی دندان به طور صحیح قرار گیرد .سطح خارجی دندان صاف و سطح داخلی یا زبانی گود می‌باشد. برای تشخیص می‌توانید از شکل دندان‌های مجاور استفاده کنید. در هنگام جاگذاری از دستکاری محل دندان به طور جدی خودداری کنید.
پس از اینکه دندان را در محل خود قرار دادید، ‌با انگشت و به ملایمت لبه‌‌های لثه را فشار داده و تکه‌ای گاز یا پارچه تمیز مرطوب روی دندان قرار دهید. سپس از کودک بخواهید که با فشار دادن دندان‌های خود، آن را نگه دارد.

اگر امکان قرار دادن دندان در جای خود نبود چه کنیم؟

 در صورتی که به هر دلیل امکان قرار دادن دندان در جای خودش وجود ندارد باید سریعاً آن را داخل یک لیوان شیر قرار دهید و به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورتی که شیر در دسترس نیست آن را داخل یک دستمال مرطوب شده با بزاق خود فرد قرار دهید.
به هیچ وجه نباید دندان را داخل دستمال کاغذی یا پارچه خشک قرار دهید، چرا که دستمال سبب از دست رفتن آب الیاف دندانی و در نتیجه مرگ آن‌ها می‌شود، درصورتی که محیط دندان باید مرطوب باشد. در صورت استفاده از دستمال حتماً باید آن را خیس کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]