طبقه بندی بیماران

طبقه بندی بیماران

سال ها پیش دکتر هاوس یکی از پزشکان مشهوردرزمینه دندانپزشکی یک طبقه بندی علمی در مورد شرایط فکری بیماران پیشنهاد کرده است . این دسته بندی بیماران یکی از پایه های درمان پزشکان و دستیاران آنها در رابطه با برخورد با بیماران می باشد. در این مطلب راجع به این طبقه بندی بیماران صحبت می کنیم.

  • بیماران فیلسوف منش

     این بیماران بیمارانی هستند که مایلند نظر دندانپزشک و پزشک را بی چون و چرا قبول کنند.  می دانند که دندانپزشک بهترین کار ممکن را انجام می‌دهد. از نظر شرایط فکری برای معالجه موفقیت‌آمیز ایده‌آل می باشند.

  • بیمارهای بی اعتنا

     این دسته از بیماران به دندان ها و سلامت دندان هایشان کم توجه هستند. برای کار دندانپزشک ارزش قائل نیستند. اگر دندانشان اشکالی نداشته باشد به آسانی از آن می گذرند. در مورد این بیماران باید دقت بیشتری صرف کرد. پرستار دندانپزشک در مورد ارزش کار دندانپزشکان به آنها باید توضیح دهد.

  • بیمارهای خرده گیر

    این طبقه بندی بیماران راجع بیمارانی صحبت میکند که در مورد هر کاری ایراد می‌گیرند. از دندانپزشک سابق خود ایراد می گیرند و راضی نیستند. این را به این علت می‌دانند که دندانپزشک قبلی از دستورات آنها اطاعت نکرده است. نشناختن بیماران خرده گیر در هنگام تشخیص مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. کنترل شدید این بیماران ضروری است، چون اگر به نحو صحیح کنترل نشوند در هنگام درمانهایی مانند ترمیم و درمان ریشه می توانند مزاحم باشند. در این میان نقش پرستار دندانپزشک می‌تواند موثر باشد. در مورد این بیماران باید آنها را به موقع بشناسیم و فکر آنها را عوض کنیم. در این صورت ممکن است بتوان به آنها علیرغم میل خودشان کمک نمود.

  • بیمارهای شکاک

     این دسته از بیماران، بیمارانی هستند که از درمان های قبلی نتیجه نامطلوب گرفتند. بنابراین شک دارند که اصولاً کسی بتواند به آنها کمک کند و از نظر سلامتی وضع بدی دارند. این بیماران سعی کردند که بیماران خوبی باشند. اما حالا به نظرشان می‌رسد که درمان ناپذیرهستند. اغلب آنها ناراحتی هایی مثل از دست دادن همسر مسائل مالی و غیره، که به وضعیت دهانی آنها ارتباطی ندارد، دارند. آنها فکر می‌کنند همه چیز بر ضد آنهاست و شک دارند کسی بتواند با آنها در مورد مشکلاتشان کمک کند. این بیماران علاوه بر درمان به مهربانی و همدردی نیاز دارند. زمان در نظر گرفته شده برای این بیماران باید بیشتر باشد. در تشخیص بیماران مراجعه کننده بررسی حالات فکری آنان از اهمیت خاصی برخوردار است. طرز فکر بیماران به واکنش های او در طی جلسات ملاقات تشخیص داده می‌شود. درمطب باید انتظارات مریض شناخته شود. آنچه که در دندانپزشکی از سایر موارد اهمیت بیشتری دارد رضایت بیماران از شیوه درمان می باشد. که این مسئله منجر به همکاری بیشتر می گردد.

لزوم آماده سازی بیماران

در تحقیقی که بر روی دو گروه از این بیماران صورت گرفته است. در گروه اول اطلاعاتی در مورد بیماری و تشخیص و درمان عوارض ناشی از آن داده شده است. در گروه دوم چنین اطلاعاتی داده نشده است. گروه اول کمتر از دردهای پس از درمان شکایت دارند. در حالی که گروه دوم اضطراب بیشتری داشته که این اثرموجب تشدید فشارهای عصبی شده. این امر به نوبه خود روند بهبودی را مختل می سازد.

به علاوه این گروه به علت کمبود اطلاعات در مورد استعمال داروها، مراقبت های پس از درمان با مشکلات فراوانی روبرو شدند. باید بدانیم که بیمار به کمک نیاز دارد. کسی را جستجو می کند که اطلاعات کافی در مورد مشکلاتش را در اختیارش قرار دهد که این گونه اطلاعات صحیح تر و واقعی تر باشد. مریض بیشتر اعتماد می‌کند و روند درمان بهتر انجام می گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]