عوامل بد رنگی لثه

عوامل بسیاری در تغییر رنگ لثه ها موثر هستند. علی الخصوص این تغییرات رنگ در حد فاصل دندان ها و لثه بسیار زیاد است. عواملی مانند ژنتیک و استعمال دخانیات، در بروز این نوع عارضه ها بسیار موثر هستند. همچنین مصرف غذاهایی با رنگ دانه های مصنوعی، در بروز این بد رنگی های لثه ای موثر هستند. به همین دلیل رژیم غذایی مناسب، قادر به کنترل این عارضه می باشد. همچنین عوامل موثر دیگری نیز در بروز این عارضه و کنترل آن تاثیر گذار هستند. در ادامه با عوامل بد رنگی لثه در سایت کلینیک فربد آشنا خواهید شد.

عوامل بد رنگی لثه

عوامل موثر در تغییر رنگ لثه

ژنتیک

همان طور که گفته شد ژنتیک عامل موثری در تغییر رنگ لثه هاست. از این جهت که افرادی با پوست های تیره، لثه هایی تیره تر نیز دارند. یعنی رنگ لثه ها با رنگ پوست ارتباط مستقیم دارد. در واقع در تمامی موارد تیرگی لثه ها یک عارضه یا بیماری نیست. بلکه ممکن است به دلیل ژنتیک فرد باشد.

دخانیات و سیگار

همچنین مصرف سیگار و دخانیات لثه و دندان ها و لب ها را تیره می کند. وجود قطران در سیگار موجب تغییر رنگ دندان ها و لثه هاست. همچنین چسب های موجود در توتون سیگار، با چسبندگی به لثه و دندان، به طور مادام العمر در آن باقی خواهند ماند. این عوامل برای تغییر رنگ در لثه بسیار موثر هستند.

عوامل بد رنگی لثه

ملانین

علاوه بر این ها وجود ملانین نیز در بد رنگی لثه ها تاثیر گذار است. ملانین با تجمع در اطراف لثه، رنگدانه های تیره از خود بر جای می گذارد. این عامل موجب تیره شدن لثه ها و اطراف دندان ها می شود.

ذرات معلق و باکتری ها

تیرگی لثه ها در افرادی که زمان بیشتری را بیرون از خانه صرف می کنند بیشتر است. برخورد ذرات معلق و عدم رعایت بهداشت در بیرون از خانه بیشتر می باشد. چرا که فرد پس از مصرف مواد غذایی و یا سیگار، قادر به مسواک زدن نمی باشد. تجمع طولانی مدت این ذرات دندانی، موجب رشد باکتری ها و در نتیجه پدید آمدن پلاک های دندانی می شود.

مصرف برخی داروها

برخی از داروهای مصرفی موجب تغییرات رنگی در لثه می شوند. بعضی از داروهای ضد افسردگی این قابلیت را دارند. همچنین مواد پر کننده دندان نیز در رنگ لثه تغییراتی ایجاد می کنند. در صورت بروز چنین عارضه ای پس از مصرف دارو، پزشک معالج خود را آگاه کنید. در این صورت با جایگزینی دارویی مناسب، از تغییر رنگ لثه ها جلوگیری می شود.

عوامل بد رنگی لثه

قارچ و عفونت دهانی

عفونت های بر گرفته از قارچ دهانی نیز یکی دیگر از عوامل تغییر رنگ در لثه هاست. این عارضه با نام برفک دهانی نیز شناخته می شود. این بیماری در صورت اضطراب های شدید و قرص های خاصی بروز می کند. پس از معاینات لازم دندان پزشک بر اساس علل بروز این عارضه به درمان آن می پردازد. با لایه برداری از قارچ های لثه ای، آن را رفع می کند. همچنین پس از درمان، راه های پیشگیری از ان را یاد آور خواهد شد.

عدم رعایت بهداشت

همینطور عدم رعایت بهداشت نیز یکی دیگر از عوامل بروز این عارضه می باشد. چرا که مواد غذایی موجود در سطح دندان و لثه، با استفاده از مسواک و نخ دندان قادر به خروج از دهان هستند. چنانچه این عمل صورت نگیرد، مواد غذایی پس از دقایقی شروع به رشد باکتری ها می کنند. این بستر مناسب رشد آن ها را افزایش می دهد. با این سرعت تجمع باکتری های به جرم های دندانی تبدیل می شوند. سپس با چسبندگی بسیار بالا در نواحی اطراف دندان و لثه، موجب تغییر رنگ آن می شوند.

درمان بد رنگی لثه

بد رنگی لثه ها در صورت بروز بیماری های دیگر نیز امکان پذیر است. بیماری پریودنتیت یکی از بیماری های لثه ای است. در این عارضه، بافت های لثه ای از بین رفته و سلول های زنده آن می میرند. همینطور به دلیل عدم وجود سلول های زنده رنگ طبیعی ان تبدیل به تیرگی می شود. در اصطلاح این عارضه به نام نکروز نیز شناخته می شود. نکروز به معنای بافت مردگی می باشد. این بیماری عوارض دیگری نیز به دنبال خواهد داشت. عواملی مانند تولید بوی بد در دهان و خون ریزی های لثه ای از این دست می باشند.

چنانچه این بیماری پیگیری و درمان نشود به بافت های دیگر دهان و استخوان ها می رسد. در این صورت عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. درمان در این نوع بیماری، بستگی به شدت آن و میزان پیشروی آن در استخوان ها و لثه دارد. به طور کلی این درمان با پیوند لثه ها صورت می گیرد. همچنین جراحی لثه و استخوان ها موجب ترمیم و تحریک بازسازی استخوان ها خواهد شد.

روشن کردن رنگ لثه ها

لیزر یکی از روش های مدرن و پیشرفته در دندان پزشکی هاست. با استفاده از این روش، بازدهی های بسیاری در انواع درمان صورت می گیرد. این درمان با کمترین تهاجم رو به رو می شود. چرا کع ایجاد زخم های جراحی بسیار ناچیز است. بنا براین مدت زمان درمان آن نیز کوتاه خواهد بود. در این صورت احتمال عفونت و بیماری های دیگر بسیار کاهش می یابد. به همین دلیل این درمان کمترین ریسک و تهاجم را در بردارد. انجام این روش با استفاده از سلامت لثه ها امکان پذیر است. چنانچه لثه ها دچار بیماری و یا عارضه ای باشند، ابتدا مستلزم درمان هستند. سپس روشن کردن لثه ها امکان پذیر است.

درمان برفک دهان، لکوپلاکیا و بد رنگی لثه‌ها

برفک دهانی و یا لکه های سفید در لثه ها یک عفونت می باشد. این عفونت در اثر قارچ ها بروز می کند. درمان در این بیماری توسط تراشیدن بخش های برفکی صورت می گیرد. همچنین بروز این عارضه ممکن است به دلیل لکوپلاکیا نیز باشد. این عارضه سرطانی در اثر مصرف دخانیات و مشروبات الکلی بسیار شایع است. چنانچه این بیماری در مراحل اولیه باشد، با قطع مصرف امکان درمان آن می باشد. اما در مراحل پیشرفته تنها با جراحی از بین می رود. جراحی با برش های چاقو و یا لیزر صورت می گیرد. مراجعه مکرر در این حالت به دندان پزشکی الزامی است.

به طور کلی برای جلوگیری از بیماری های لثه ای و بد رنگی آن، مهم ترین عملکرد مراجعه مداوم به دندان پزشکی است. در این حالت بروز عارضه در مراحل اولیه قابل کنترل و درمان می باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]