قبل از صبحانه مسواک بزنیم؟

بسیاری از افراد بین مسواک زدن قبل و بعد از صبحانه مردد هستند. برخی پیش از صبحانه و برخی پس از صرف صبحانه از مسواک استفاده می کنند. همان طور که می دانید مسواک زدن و رعایت بهداشت دندان، علاوه بر حفظ زیبایی آن به جلوگیری از بیماری ها نیز می انجامد. مسواک به دلیل برس های ریز و نازک قابلیت نفوذ به فواصل دندانی را دارد. این عامل موجب می شود ذرات موجود در دندان ها بیرون کشیده شوند. عامل مهم دیگر در این مسئله استفاده از نخ دندان است. قابلیت گفته شده در نخ دندان بیش از مسواک می باشد. اما مسواک زدن ذرات چسبیده به دندان را شسته و از بین می برد. این مهم موجب عدم رسوب و پلاک دندانی می شود. اما آیا باید قبل از صبحانه مسواک بزنیم؟ براب کسب پاسخ این سوال با ما در سایت کلینیک فربد همراه باشید.

قبل از صبحانه مسواک بزنیم؟

آشنایی با بهترین زمان مسواک زدن

مسواک زدن پیش از صبحانه

چرا باید قبل از صبحانه مسواک بزنیم؟ مسواک زدن پیش از صبحانه نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت. دهان به دلیل بسته بودن در طول شب و ایجاد بزاق، تولید باکتری می کند. چنانچه فرد پیش از خوابیدن از مسواک بهره نبرده باشد این امر دو چندان خواهد شد. ذرات غذایی موجود در دهان و دندان پس از گذشت بیست دقیقه به تولید باکتری مشغول می شوند. به همین دلیل در طول شب باکتری های فعال به ایجاد پوسیدگی و از بین بردن دندان پرداخته اند. بنا براین بدیهی است که دهان در هنگام صبح حاوی مقادیر زیادی از باکتری های مشغول باشد. این عامل موجب بوی بد و تلخی دهان می شود. عوامل دیگری نیز در ایجاد بوی بد دهان موثر هستند.

اما در این جا به تشریح این موضوع به خصوص می پردازیم. افراد پس از بیدار شدن به علت فعالیت های باکتریایی دندان ها، احساس تلخی در دهان می کنند. سپس با مصرف صبحانه باکتری های موجود را به داخل بدن هدایت می کنند. علاوه بر آسیب های احتمالی، خاصیت و ویتامین های موجود در صبحانه را نیز از بین می برند. به همین دلیل مسواک زدن پیش از صبحانه در حفظ سلامتی دندان ها بسیار موثر است. همچنین برای افرادی که پیش از خواب شب از مسواک استفاده می کنند نیز این امری واجب است. چرا که مسواک به تنهایی قادر به از بین بردن تمامی باکتری های موجود در دهان نیست. در طول شب باکتری های باقی مانده و اندک در حال فعالیت و رشد هستند. پس برای تمامی افراد مسواک زدن پیش از صبحانه الزامی است.

قبل از صبحانه مسواک بزنیم؟

مسواک زدن پس از صبحانه

مصرف صبحانه قاعدتا مقادیر زیادی از ذرات غذایی را در بین دندان ها توزیع می کند. این امر موجب چسبندگی ذرات به دندان ها می شود. معمولا وعده صبحانه با مواد قندی و شیرین می باشد. این مواد قابلیت بسیاری برای از بین بردن دندان ها دارند. همچنین وجود برخی از مواد غذایی مانند لبنیات برای دندان ها بسیار مفید است. برخورد و تماس آن ها با دندان موجب افزایش طول عمر و استحکام آن ها می شود. اما ذخیره آن ها در دندان نتیجه ای معکوس به دنبال دارد. چرا که مینای دندان یعنی سخت ترین لایه دندان، با ذرات موجود پوشش داده می شود. این پوشانده شدن عملکرد آن را تضعیف می کند.

به این ترتیب تمامی مواد غذایی و ذرات آن ها با پوشش مینای دندان، موجب از بین رفتن آن خواهند شد. علاوه بر این، جرم های ناشی از این ذرات به دندان ها می چسبد. این امر به مرور زمان موجی پیدایش پلاک های دندانی می شود. در نتیجه بروز باکتری ها و رشد آن ها قطعی خواهد بود. پس از آن پوسیدگی ها و عفونت های دندانی رخ می دهد. پس از تکرار مداوم این فرآیند، دندان دچار عفونت های شدید می شود. درمان عفونت ها غالبا به عصب کشی و یا کشیدن دندان منجر می شود. بنا براین بهترین راه مقابله با چنین عواقبی مسواک زدن پس از صرف صبحانه می باشد.

قبل از صبحانه مسواک بزنیم؟

مسواک زدن قبل و بعد از صبحانه

تا بدین جای امر متوجه ضرورت مسواک پیش و پس از صبحانه شده اید. باکتری های فعال در طول شب موجب ضرورت مسواک پیش از صبحانه هستند. همین باکتری ها پس از صرف صبحانه موجب رشد باکتری های دیگر خواهند شد. بنا براین انجام این عمل در هر دو زمان ضرورت دارد. چنانچه افراد یکی از این دو زمان را انتخاب کنند، آسیب ها دندانی را به دنبال خواهند داشت. انجام مسواک زدن تنها در چند دقیقه موجب حمایت از دندان ها می شود. بنا براین این عمل زمان چندانی را به خود اختصاص نمی دهد. اهمیت و ضرورت ان در حفظ سلامتی و زیبایی تاثیر بسزایی دارد. علاوه بر این، پس از صرف وعده های غذایی مانند صبحانه دهان بوی خوشایندی نخواهد داشت.

چنانچه باکتری های موجود شروع به فعالیت کنند رفته رفته بوی بد دهان افزایش می یابد. مواد قندی پس از تجزیه بوی بدی از خود تولید می کنند. این مهم روابط افراد را تحت شعاع قرار می دهد. اکثر افراد به دلیل بوی بد دهان مورد اجتناب قرار می گیرند. این امر تنها با مسواک زدن رفع می شود. پس مسواک زدن نه تنها هیچ عارضه و پیامد منفی به دنبال ندارد بلکه موجب پیامد های مثبت متعددی نیز می باشد.

برس مناسب مسواک قبل و بعد از صرف صبحانه 

بهتر است افراد دو مسواک با برس های نرم و زبر در دسترس داشته باشند. پس از بیدار شدن و پیش از صبحانه استفاده از برس نرم موجب عدم آسیب به مینای دندان می شود. چرا که پیش از خواب مسواک زده شده و ذرات چسبنده مواد غذایی از بین رفته اند. به همین علت استفاده از برس نرم تنها برای رفع باکتری های فعال کافی است. اما پس از صرف صبحانه دندان ها ذرات غذایی را به خود جذب کرده اند. در این حالت استفاده از مسواکی با برس کمی زبر تر آن ذرات را از بین می برد. البته استفاده از مسواک هایی با برس های بسیار زبر اصلا مناسب دندان نیست. آسیب وارده از برس های بسیار زبر به مینای دندان قابل توجه است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]