مراقبت های لازم بعد از جراحی لثه

مراقبت های لازم بعد از جراحی لثه

جراحی لثه در کلینیک دندانپزشکی فربد یک درمان تهاجمی برای ترمیم و بهبود ظاهر لثه‌ های سالم شما است که دچار بد شکلی شده اند و یا اینکه دندان هایتان با بیماری‌ های لثه دچار آسیب جدی شده اند. کسانی که مشکل ظاهری دارند، ممکن است بافت لثه زیادی داشته باشند که روی دندان‌ ها را پوشانده و باعث بر هم خوردن زیبایی لثه‌ ها شده، برای تغییر شکل و زیبا سازی لثه ها در این وضعیت جراحی لثه انجام داده می‌ شود  در این مطلب کمی راجع به مراقبت های لازم بعد از جراحی لثه صحبت می نماییم.

 مراقبت های لازم بعد از جراحی لثه

خمیر پانسمان

بعد از جراحی لثه، دندانپزشك لثه را بخیه نموده و بمنظور حفاظت موضع از تحریكات با استفاده از خمیر پانسمان آنجا را می پوشاند. خمیر پانسمان در عرض چند ساعت سفت می گردد. لذا از برداشتن و دستكاری آن با دست و زبان و یا از مكیدن آن خودداری كنید. جدا شدن تكه ای از آن مهم نبوده ، ولی اگر تیز و ناراحت كننده بود و احیاناً درد داشتید، به كلینیك مراجعه كنید.

مسکن

 بعد از رفتن بیحسی ممكن است درد مختصری داشته باشید كه می توانید از مسكن های تجویز شده استفاده كنید.

فعالیتهای ممنوعه

 فعالیت های روزمره خود را می توانید داشته باشید، ولی توصیه می گردد از انجام فعالیت های شدید بدنی و حمام گرم تا چند روز اجتناب كنید.

تورم

ممكن است بعداز عمل مقداری تورم در صورت دیده شود كه طی ۴-۳ روز از بین می رود پیشنهاد می گردد بمنظور پیشگیری و یا كاستن تورم یا خونریزی بعد از عمل از بیرون دهان، با استفاده از كیسه آب یخ كمپرس سرد گردد(ده دقیقه یكبار و بمدت چند دقیقه)اگر تورم شدید و توأم با تب و علائم دیگر بود به جراح لثه اطلاع دهید.

ضعف

ممكن است مقداری ضعف، تب و لرز خفیفی در ۲۴ ساعت اول داشته باشید در صورت شدید شدن با پزشك معالج خود تماس بگیرید.

خونابه

خروج مقداری خونابه در روز اول (معمولاً ۵-۴ ساعت اولیه) طبیعی بوده و مهم نمی باشد. ولی در صورت عارض شدن خونریزی، یك تكه گاز استریل خیس شده را در محل روی پانسمان قرار داده و با فشار انگشتان با مدت ۱۵-۱۰ دقیقه نگهدارید. اگر خونریزی از بین نرفت و یا تشدید گردید، لازم است با كلینیك تماس بگیرید.

تغذیه

 بهتر است برای مراقبت بعد از جراحی لثه، روز اول از غذاهای مایع و سرد استفاده كنید. از روز بعد از غذاهای نرم استفاده نموده و جویدن را با طرف دیگر فك كه پانسمان ندارد انجام دهید.

رعایت بهداشت دهان و دندان

در روز اول بعد از جراحی از دهانشویه استفاده نكرده و مسواك نزنید. از روز بعد مسواك زدن را آغاز نموده و می توانید از دهانشویه (در صورت تجویز) استفاده كنید، در صورت تجویز دهانشویه از آن به ملایمت و بدون فشار پمپی استفاده نمائید.

پس از برداشته شدن پانسمان و كشیدن بخیه ها می توانید دندانهای ناحیه عمل شده را با مسواك و به آرامی و با ملاحظه زیاد تمیز كنید و دقت نمائید كه از وارد شدن ضربه و فشار به لثه جلوگیری شود. ممكن است در روزهای اول و شروع مسواك زدن ناحیه عمل شده، مقداری لثه خونریزی داشته باشد كه عادی بوده و تمیز كردن را بخاطر آن متوقف نكنید.

خوراکیهای ممنوع

از خوردن و آشامیدن میوه های ترش، آب میوه و نوشیدنی های ترش مزه كه باعث تحریك لثه و دندان و یا بروز درد می گردد پرهیز نموده و ضمناً سیگار نكشید.

حساسیت به دما

 به علت لخت شدن طوق دندان به دنبال جراحی لثه، ممكن است دندان مقداری به تحریكات حرارتی مثل سرما و گرما حساس شود كه به مرور كم شده و از بین می رود. از خمیر دندانهایی كه بدین منظور ساخته شده اند(در صورت تجویز) می توانید استفاده كنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]