چند نکته درباره دهانشویه ها

چند نکته درباره دهانشویه ها

بهداشت دهان و دندان یکی از مهمترین موارد برای پیشگیری از بیماریهای دهان ودندان می باشد. این مسئله شامل چندین متد مختلف می باشد. بهتر است که بسته به شرایط دهانیتان و با مشورت دندانپزشکتان از این متد استفاده نمایید. متدی همچون مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، استفاده از دهانشویه ها. در این مطلب بنا داریم که چند نکته درباره دهانشویه ها برای شما بیان نماییم.

دهانشویه چیست

دهان شویه محصولی است مایع که بعد یا قبل از مسواک زدن برای مصارف مختلف از جمله بهداشت دهان وخوشبویی دهان استفاده می گردد.علاوه بر خوشبویی دهان که حدود ۳ تا ۵ ساعت دوام دارد، دهانشویه به خارج کردن ذرات غذای باقی مانده پس از مسواک زدن، جلوگیری از بیماریهای لثه و در نهایت به پاک کردن پلاک و جرم روی دندانها کمک می نماید. این را باید بدانید که دهانشویه نمی تواند جایگزین مسواک زدن و نخ دندان گردد. همچنین وظیفه اصلی دهانشویه خوشبو کردن دهان است.

نکات مهم درباره مصرف دهان شویه

  • یکی از عمده ترین عوامل موجود در دهانشویه ها شامل این موارد است: فنیل، آمونیاک، الکل، روغن های فرار و ترکیب های ید.

  • از مهمترین نکات درباره دهانشویه ها این است که، استفاده نابجا از آنها ممکن است موجب پوسیدگی، پنهان سازی پوسیدگی دندان و در نهایت تاخیر در بیماریهایی مانند التهابات شدید لثه و عفونت چرکی دهان میشود.

  • در صورتی که پس از مسواک زدن کامل بوی بد از دهان خارج شود، این مسئله در تشخیص بیماریهای لثه ارزش دارد. در این شرایط نباید از دهان شویه های معطر استفاده شود. باید به دندانپزشک مراجعه نمود.

  • فلوراید در برخی دهانشویه ها ماده اصلی است. در برخی دیگر از فرمولاسیون دارویی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان می باشد.

  • برخی دندانپزشکان به عنوان درمان کمکی برای بعضی از بیماریهای دهان و دندان و همچنین برای پاکسازی و بهبود پس از جراحی های دهان و دندان، دهانشویه های حاوی آب اکسیژنه یا سرم شستشو تجویز می کنند.

  • مصرف دراز مدت دهانشویه های اکسیژنه موجب تحریک بافت نرم لثه و همچنین از دست رفتن کلسیم سطوح دندان ها و رویش موهای سیاه روی زبان میشود.

  • ستیل پیریدینیوم از محلول های دهانشویه است که می توانید برای ضد عفونی یا خوشبو کردن دهان خود ۲۰ قطره از آن را در نصف فنجان حل کنید و هر سه ساعت یک بار دهانتان را با آب بشویید.

  • کلرهگزیدین از دیگر محلول های دهانشویه است. می توانید روزی ۲ بار در صبح و شب پس از مسواک زدن مقداری از آن را به مدت ۲۰ ثانیه در دهان قرقره کنید. این محلول برای ضدعفونی کردن و التیام بخشیدن به التهابات لثه و زخم های مخاطی دهان مانند آفت به کار می رود.

  • برای تاثیر بهتر دهانشویه ها پس از استفاده کردن از آنها تا ۵ دقیقه از شستن دهان و همچنین نوشیدن دیگر مایعات پرهیز نمایید.

  • تهوع، استفراغ، درد های شکمی، تنگی نفس و اختلال هوشیاری از عوارض بلع اتفاقی کلرهگزیدین و ستیل پیریدینیوم است. باید بلافاصله  با مرکز فوریتهای پزشکی یا اورژانس تماس گرفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]