ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک

یکی از درمان هایی که برای اصلاح طرح لبخند افراد ، به خصوص در سنین کودکی استفاده می شود درمان ارتودنسی می باشد. بسته به نوع و شرایط فک و دندان های فرزند شما دارای دو نوع ثابت و متحرک می باشد. این دو سبک ارتودنسی نیازمند شیوه ها و ابزار متفاوتی می باشند. در این مطلب قصد داریم کمی راجع به این موارد بخصوص ارتودنسی متحرک  صحبت نماییم.

تفاوت ارتودنسی های ثابت و متحرک

 ارتودنسی های ثابت از دهان خارج نمی‌شود و به دندان ها شکل می دهد.  ارتودنسی متحرک می توان آنها را در ساعتی از شبانه روز به طور مثال هنگام غذا خوردن یا بازی کردن یا برای تمیز کردن از دهان خارج نمایید.

دستگاههای متحرک

دستگاه های متحرک از سیم و مواد پلاستیکی ساخته می شود. میتوانید خودتان آنها را در دهانتان بگذارید وهر وقت خواستید آن را از دهانتان خارج کنید. بعضی از آنها به طور همزمان دندان‌های فک بالا و پایین را در بر می‌گیرند. دندانپزشکان اغلب به شما خواهند گفت فقط در حین غذا خوردن و شستشو این پلاک ها را از دهان خارج کنید.

در باقی ساعات روز آنها را در دهانتان نگه دارید. این کار برای این است که نیروی کافی را به دندان‌هایتان وارد نماید. فراموش نکنید که شما در صورتی نتیجه مطلوبی از درمان خود خواهد گرفت که به طور دقیق در استفاده از آن ها و دستورات پزشک عمل نمایید وهمکاری کنید. پلاک باید درست و به میزان کافی در طول روز در دهانتان نگهداری نمایید.

چیزی که خیلی از کودکان به بهانه خجالت، راحتی و غیره از آن طفره می روند.  دور از چشم والدینشان آن را استفاده نمی کنند و فقط در زمانی که در خانه هستند پلاک استفاده می‌کنند. این مسئله نتایج درمان را مختل می‌کند. مزیت عمده این پلاک های متحرک این است که شما می توانید آن را برای شستشوو تمیز کردن از دهانتان خارج نمایید.

پلاک متحرک برای چه کسانی لازم است

پلاک های متحرک ارتودنسی برای موارد زیر کاربردی دارند.

  • درمان ناهنجاری های ساده فک و صورت و دندان‌ها
  • جایی که فقط لازم است دندان ها مرتب شوند و به جابجایی کامل نیاز ندارند.
  • ممکن است دندان های جلویی فک بالای شما اندکی بیرون زده باشند.در این زمان نمی توان با استفاده از این پلاک‌ها زاویه دندان آنها را تغییر داده و آنها را مرتب نمود.

نکات اضافی

 برای استفاده از این پلاک ها به طور معمول می توانید به دندانپزشک عمومی مراجعه نمایید. هنگامی که درمان ارتودنسی دندانهای شما به پایان رسید باید به دندان‌ها فرصت داده تا در موقعیت جدید تثبیت شود. در این زمان دندانپزشک یک پلاک متحرک را برایتان تجویزخواهد کرد. که باید چند بار از آن استفاده کنید. این پلاک متحرک، دندان ها را در موقعیت جدید حفظ می‌کند. الیاف لثه ای و استخوان کافی در اطراف ریشه دندان تشکیل گردد که در موقعیت جدید تثبیت شوند.

تاثیر عضلات بر درمان ارتودنسی متحرک

 یکی دیگر از کاربردهای دستگاه متحرک ارتودنسی پیش از بلوغ و در دوران رشد است. در این دوران می تواند روی عضلات سر و صورت و گردن برای هدایت فک و دندان‌ها در موقعیت صحیح استفاده نمود. این دستگاه ها اغلب شامل پلاکی داخل دهان هستند.  گاهی این پلاک همراه با کش و حلقه هایی روی صورت سر و گردن تکیه دارند. استفاده از این دستگاه ها برای بچه های شیطان باید به دقت و کنترل خاصی انجام شود. این کار بدین علت  است که خطر آسیب دیدگی بکارگیری پارگی پوست صورت از بین برود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]