ترس از دندانپزشکی

ترس از دندانپزشکی مشکلی است که بین بسیاری از آدمها وجود دارد  .معمولا وقتی از انسانها بپرسید که آخرین بار چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کرده اند، اغلب نمی دانند. ترس از دندانپزشکی شایعترین دلیل برای مراجعه نکردن افراد به دندانپزشکی می باشد. تحقیقات نشان داده است که اشخاصی که از دندانپزشکی می ترسند و به آن مراجعه نمی کنند، بیشترین میزان بیماریهای دهان و دندان را دارند. همکاران ما در بهترین دندانپزشکی زیبایی در نواب سعی بر این دارند با کمترین استرس مشکلات شما رفع نمایند.

ترس از دندانپزشک

بسیاری از افراد برای نرفتن نزد دندانپزشک دلایل مختلف می آورند. این افراد به دلایل متفاوتی دچار اضطراب می گردند. به گفته روانشناسان ترس یک حالت ذهنی می باشد. از جمله دلایلی که افراد برای نرفتن نزد دندانپزشک می آورند می توان به موارد زیر اشاره نمود.

• نگرانی درباره میزان اثر داروی بی حسی.
  •  انتظار درد و ناراحتی.
  • ترس از خون.
  • هزینه دندانپزشکی.
  • بوی استریل و ضد عفونی.
  • ترس از صدای ابزاردندانپزشکی.
  • مهمترین و شایع ترین دلیل هم تجربیات دوران کودکی می باشد.

معمولا افراد به خاطر دلایلی که در بالا اشاره شد به دندانپزشک مراجعه نمی کنند. به خاطر خودداری از رفتن نزد دندانپزشک، این مسئله موجب ایجاد مشکلات بیش از اندازه سلامت دهان می شود. بعنوان مثال با یک درمان خیلی ساده و بدون هیچ دردی در ابتدای پوسیدگی دندان میتوان مشکل را رفع نمود. اگر به دندانپزشک مراجعه نگردد، پوسیدگی پیشرفت نموده. حتی ممکن است دندان را از دست برود. بهمین جهت این افراد نیازمند صرف وقت بیشتر بر روی صندلی دندانپزشکی می باشند.

علل دنتوفوبیا

همانطور که در بالا اشاره شد، برخی بیماران به خاطر ترس به دندانپزشک مراجعه نمی کنند تا زمانی که مجبور به رفتن به درمانگاه گردند. معمولا این افراد دارای مشکلات حاد دندان می باشند . برای جلوگیری از این مشکل باید اقدام به درمان آن نمود. برای درمان یک مشکل ابتدا باید علل اتفاق افتادن آن را بیان نمایید.

معمولا ترس از دندانپزشکی ریشه درتجربیات بد در دوران کودکی یا در گذشته دارد. معمولاً این مشکلات مربوط به دوران کودکی است که با بزرگ شدن همراه فرد باقی مانده است. بنابراین فکرکردن به این مسائل برای انسان هراس انگیز می باشد. یکی دیگر از دلایلی که موجب نگرانی افراد میشود نگرانی های فرد از سلامت خود و ابتلا به انواع بیماریها می باشد.

راههای غلبه بر ترس از دندانپزشکی

راهکارهای زیادی برای غلبه بر ترس دندانپزشکی وجود دارد از جمله این راهکارها می‌توان به مواردی که در زیر بیان شده اشاره نمود.

• شناخت علت

اولین قدم برای غلبه بر ترسیدن شناختن علت باشد. برای این کار می‌توانید یک مشاوره سلامت روان داشته باشید و آن را روشن نمایید.  یا با خود دندان پزشک مشورت نمایید.

• دندانپزشک

درانتخاب دندانپزشک دقت نمایید. پزشکی را انتخاب نمایید که تجربه ومهارت داشته باشد و بتواند درمان را با حداقل درد انجام دهد.

• اطلاع به دندانپزشک درباره فوبیا

حتما هنگامی که برای دندان پزشکی مراجعه نمایید، فوبیای خود را به دندانپزشک اطلاع دهید. اگر هنوز آماده شروع درمان نیستید، ازدندانپزشک بخواهید که مثلاً در جلسه اول فقط دهان و دندانتان را معاینه نماید تا بتوانید آرامش خود را به دست می آورید.

• موسیقی

از دیگر راه هایی که می توانید برای خود آرامش به همراه ببرید. موسیقی خاصی را که برایتان آرام بخش است همراه خود بوده و با هندزفری در حین درمان به آن گوش دهید.

• اطلاع از نحوه درمان

بسیاری از درمان های دندانپزشکی تحت آرام بخش بیهوشی انجام میگردد. به همین جهت هیچ دردی را احساس نمی کنید. از عصب کشی دندان نترسید. اول از همه اینکه هیچ دردی به خاطر بی حس کردن دندان احساس نمی کنید.  بعد از پایان کار واز رفتن بی حسی، به خاطر اینکه عصب های دندان موجود در ناحیه پالپ دندان برداشته شده، هیچ دردی را حس نمی کنید. عصب کشی یا درمان ریشه یک درمان عادی است و فقط سلامت دندان شما را ارتقا می دهد.

• عدم ترس از ابتلا به بیماریهای دیگر

اگر از بیماری های دیگر می ترسید این را بدانید که مراجعه به دندانپزشکی باعث ابتلا به ایدز و بیماری‌های واگیردار نمی‌گردد در دنیا به تعداد انگشتان دست این مورد وجود دارد. علاوه بر این اگر از اشعه مورد استفاده برای گرفتن رادیوگرافی می ترسید. این را بدانید که این اشعه بسیاراندک است  و به هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی کند.

• آشنایی با فوبیای دندانپزشک

فقط شما از دندانپزشکی نمیترسید. بسیاری ازانسانها در سرتاسر دنیا هستند که میترسند. چیزی حدود ۶ درصد مردان و هفت درصد زنان در سراسر دنیا دچار ترس از دندانپزشکی هستند.

درمانهای ترس از دندانپزشکی

درمان از طریق مواجهه

برای رفع ترس های خفیف از دیدن دندانپزشک به جای پرهیز از مراجعه با انجام آن درمان میگر دند. درمان از طریق مواجهه خود نوعی روان درمانی است و موثرترین راهکار برای درمان ترس از دندانپزشکی می باشد. این درمان شامل مراجعه تدریجی به دندانپزشکی می باشد.

تمرین راه های آرام ماندن

از جمله کارهایی که می‌توان برای آرام ماندن تمرین نمایید برایتان ارائه می‌کنیم.

از یک دوست یا کسی که در کنار او آرامش دارید، بخواهید در طول مراجعه با شما باشد.

نفس عمیق کشیدن را تمرین کنید.

درباره مزایای درمان خود تحقیق نمایید. بدینگونه از ترس شما کم می گردد.