دلایل افتادن کامپوزیت

(کلینیک دندانپزشکی فربد)

دلایل افتادن کامپوزیت

در اکثر مردم دندانهایی وجود دارد که نقص هایی وجود دارد. نقص هایی مانند پریدگی لب یا بخشی از دندان، ترک خوردن، بدرنگی دندان و از این قبیل مشکلات. اکثر این نقص ها با استفاده از دندانپزشکی زیبایی از بین می رود. یکی از پرطرفدارترین راهها کامپوزیت می باشد. البته کامپوزیت دندان روشی است که اگر از آن مراقبت نگردد دچار مشکلاتی همچون افتادن کامپوزیت می گردد. در این مطلب راجع به مهمترین دلایل افتاد کامپوزیت توضیحاتی ارائه می دهیم.

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت یک متد فوری برای از بین بردن نقص های ظاهری دندانها می باشد. طول عمر این درمان بسته به مراقبت شما از آن 4تا 5 سال می باشد. در این روش در مطب و یا کلینیک دندانپزشک لایه های کامپوزیت را در بخش های مورد نیاز در دندان قرار داده می شود و نقایص دندان از بین می رود. عدد دقیقی نمیتوان برای طول عمر آن بیان نمود زیرا به نحوه مراقبت شما از آن بستگی دارد.  بعد از حدود 4 تا 5 سال احتمال لق شدن و یاآسیب دیدن آن وجود دارد.

فاکتورهای موثر در طول عمرکامپوزیت

طول عمر کامپوزیتها به موارد زیادی بستگی دارد.

• نوع کامپوزیت مورد استفاده در درمان
  • میزان فشار بر کامپوزیت
  • میزان رعایت بهداشت دهان ودندان
  • نوع تغذیه  و رژیم غذایی فرد
  • محیط زندگی فرد

دلایل افتادن کامپوزیت دندان

• عنوان اول پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت ونیر

مهمترین دلیل افتادن کامپوزیت ونیر مدتی پس از درمان دندان میتوان به پوسیدگی دندان زیرین آن اشاره نمود. پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت باعث ضعیف شدن مینای دندان می گردد. از آنجا که کامپوزیت بر روی مینای دندان قرار می گیرد، با ضعیف شدن مینای دندان کامپوزیت هم سست می گردد. با سست شدن این ارتباط کامپوزیت هم لق می زند و شاید بیافتد. در این مواقع حتما به دندانپزشکتان مراجعه نمایید.دندانپزشک ابتدا وضعیت دندان شما رابررسی می نماید و سپس وضعیت کامپوزیت را اصلاح مینماید.

رعایت بهداشت دهان ودندان، نوع رژیم غذایی و نوع میط در این زمینه بسیار مهم می باشد و باید حتما به آنها توجه نمایید.

• کیفیت نامرغوب رزین کامپوزیت

یکی دیگر از مهمترین دلایل افتادن کامپوزیت دندان می توان به کیفیت نامرغوب کامپوزیت اشاره نمود. کیفیت رزینی که در چسباندن کامپوزیتها مورد استفاده قرار می گیرد ییار نکات بسیار مهم می باشد. اگر مدتی پس از درمان کامپوزیت دندان، کامپوزیت افتاد حتما به دندانپزشکتان جهت بررسی کیفیت رزین مورد استفاده در درمانتان مراجعه نمایید.

• مهارت دندانپزشک در حین نصب

شکی در تاثیر کیفیت مواد مورد استفاده در درمان کامپوزیت دندان نیست. ولی مهمتر از کیفیت مواد، مهارت دندانپزشک معالج شما می باشد. قالب گیری، فرم دهی، چسباندن اصولی کامپوزیتها به مینای دندان و  در کل کیفیت درمان توسط دندانپزشک نقش مهمی در طول عمر کامپوزیت ونیرها دارد.

• عفونت لثه

یکی دیگر از مواردی که موجب فشار به کامپوزیتها می گردد عفونت لثه می باشد. در پی عفونت لثه، التهاب لثه رخ می دهد. لثه ملتهب شده به کامپوزیتها فشار زیادی وارد می کنند. این فشار موجب افتادن کامپوزیت می گردد. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، استعمال دخانیات، تجمع باکتریها اطراف کامپوزیتهاو نوع تغذیه و رژیم غذایی فرد از دلایل ابتلای لثه به عفونت لثه می باشند. در صورتی که به عفونت مبتلا گشتید سریعا جهت درمان آن اقدام نمایید.

• میران فشار بیش از حد به کامپوزیت دندان

بر اثر دلایل مختلف میزان فشار های مختلفی به دندانها وارد می گردد. بعنوان مثال در حین فعالیتهای ورزشی، تغذیه، دندان قروچه، ضربه خوردن هر کدام یک میزان فشار مختص خود و بسته به شرایط رخ دادن به دندانها وارد می آورند. در این حالت بسته به نوع فعالیت دندانپزشک راه چاره مختص آن به شما ارائه میدهد. بعنوان مثال محافظ دندان یکی از این راهها برای کاهش این فشار های وارده می باشد. رژیم غذایی مناسب هم یکی از راههای درمانی پیشنهادی دندانپزشک به فرد ی باشد.