فلیرآپ در درمان ریشه

آیا تاکنون بعد از درمان عصب کشی درد شدیدی را حس نموده اید. این درد شدید یک مشکل به نام فلیر آپ پس از عصب کشی می باشد. این مشکل یک مشکلی می باشد که تا 19 درصد بیماران به آن مبتلا می گردند. در این مطلب می خواهیم کمی راجع به این مشکل، علل ایجاد آن و راههای رفع آن برایتان نکاتی را شرح دهیم.

فلیرآپ چیست؟

اندو یا عصب کشی یکی از راههای کاهش درد دندان بخصوص موقع پیشرفت پوسیدگی دندان می باشد. طی درمان اندو قسمت پالپ آلوده دندان را از دندان خارج می نمایند. گاهی در بین جلسات و یا بعد از اتمام عصب کشی، در منطقه درمان درد شدیدی احساس می گردد. به این مشکل در علم دندانپزشکی فلیرآپ می گویند.  این موضوع زیاد شایع نمی باشد ولی یک مشکل هم برای دندانپزشک و هم برای بیمار می باشد.

فاکتور های تاثیرگذار در شیوع  فلیرآپ

• وضعیت دندان قبل از درمان

این مشکل معمولا در دندانهایی که نکروزه می باشند خیلی بیشتر از دندانهای زنده می باشد.

• میزان درد قبل از درمان

به طور کلی میزان درد و تورم قبل از درمان با میزان درد بعد از درمان ریشه در ارتباط می باشد. تقریبا رابطه آنها مستقیم می باشد.

• موقعیت دندان در قوس فکی

دندانها در موقعیت های مختلف دهان یعنی محل آنها در فک های بالا و پایین میزان دردهای متفاوتی دارند. به طوری که دندانهای آسیای کوچک و دندانهای قدامی در فک پایین درد بیشتری نسبت به دندانهای دیگر را حس می کنند.

• جنسیت

طبق تحقیقات انجام گرفته در چندین کشوردر سراسر دنیا در کل میزان درد و دفعات ابتلا به این مشکل در بانوان بیشتر از آقایان می باشد.

علت ایجاد

این مشکل به علت وجود میکروارگانیسم ها درون دندانها می باشد. به طور کلی در صورتی که عملیات اندو درون دندانها به درستی و کامل انجام نگیرد و یا به درستی محل دندان ضد عفونی نگردد احتمال پدید آمدن این مشکل خیلی زیاد می باشد. یکی دیگر از دلالیل این مشکل میتوان عدم مراقبت درست بعد از عصب کشی می باشد.

بعد از وقوع فلیرآپ چه کنیم؟

مهمترین کاری که دندانپزشک پس از بوجود آمدن این مشکل باید انجام دهد کنترل روانی بیمار می باشد.   بیمار باید مطمئن شود که درد و تورم بعد از درمان ربطی به موفقیت درمان دندانش ندارد.

اصلی‌ترین ابزار کنترل فلیرآپ، مصرف داروهای مناسب می باشد. گذرا بودن دوره این مشکل به بیمار توضیح داده شود. داروهاتوسط بیماربصورت منظم مصرف گردد. اکثر بیماران از خطرات بعد عفونت می‌ترسند.

گاهی دیده شده که فلیرآپ بعد از درمان به علت افت فشار بیمار را به سمت بستری شدن در بیمارستان برده‌است. در این بیماران در صورت درگیری لنف نودها تجویز آنتی‌بیوتیک سیستمیک توصیه می‌شود.
در فلیرآپ بین جلسات، شست‌وشوی کانال‌ها و قرار دادن یک درسینگ کورتون یا ضدالتهاب می‌تواندمفید باشد.  روی تاج دندان درنهایت هرگز نباید بدون پانسمان بماند.