عصب کشی دندان در بارداری

مطمئنا اصطلاح عصب کشی یا درمان ریشه به گوشتان خورده است. این درمان یکی از مهمترین و زایج ترین درمانهای دندانپزشکی می باشد. این درمان در تمامی دوران زندگی می تواند رخ دهد. یکی از چالش برانگیزترین دورانهای فرد، دوران بارداری می باشد. در این مطلب قصد داریم راجع به عصب کشی دندان در بارداری برایتان توضیحاتی را ارائه دهیم.

عفونت دندان و عصب کشی دندان در بارداری

ممکن است دندان دچار پوسیدگی گردد و درمان نگردد. در این حالت پوسیدگی به لایه های داخلی دندان می رسد. در واقع پوسیدگی دندان وقتی در لایه های مینا و عاج دندان باشد مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند. اگر پوسیدگی به لایه پالپ دندان یا همان مغز دندان برسد، مشکل شروع می شود. لایه پالپ پر از رگهای عصبی و خونی می باشد. رسیدن آلودگی به این لایه مشکلات زیادی برای فرد ایجاد میکند. مهمترین این مشکلات می توان به درد دندان اشاره نمود.

تحمل درد در دوران بارداری به هیچ وجه توصیه نمی شود. در درمان عصب کشی بافتهای آلوده بخش پالپ دندان برداشته می شود. با این کار درد برطرف می شود. علاوه بر کاهش درد، از آسیب دیدگی بیشتر دندان جلوگیری می گردد. انجام درمان عصب کشی دندان در بارداری در هر مرحله بارداری می توان انجام داد. ولی در کل به دلیل استفاده از اشعه ایکس، بهتر است درمان را به سه ماهه دوم موکول کنید.

تاثیر بارداری بر دندان و عصب دندان

به طور کلی بارداری موجب عفونت نمی شود. اما در دوران بارداری دهان ودندان بیشتر مستعد عفونت می باشد. اگر قبل از بارداری مشکلات دندانی داشته باشید، در دوران بارداری این مشکلات تشدید می گردد. در دوران بارداری وضعیت هورمونهای بدن تغییر می کند. این تغییر هورمونها باعث تغییرات در بدن می گردد. به همین جهت انواع بیماریها خیلی سریعتر در دوران بارداری رخ می دهد.
علاوه بر تغییرات هورمونی، حالت تهوع صبحگاهی در دوران بارداری خود یکی از دلایل پوسیدگی دندانها می باشد. بخاطر تهوع صبحگاهی، دندانها دائما در تماس با اسید می باشند. بهمین جهت دندانها سریعتر دچار پوسیدگی می گردند. در هر دورانی بعد از تهوع و استفراغ، حتما دهان و دندان خود را آب بشویید و بعد از گذشت نیم ساعت حتما مسواک بزنید.

عوارض عدم عصب کشی دندان در دوران بارداری چیست؟

• برخی زنان در دوران بارداری باکتریهای تولید کننده پوسیدگی دندان در دهانشان زیاد میباشد. این باکتریها ممکن است به جنین منتقل گردد. نوزاد بعد از به دنیا آمدن این باکتریها را دارد. خوردن خوراکیهای حاوی مواد قندی همچون شیر، آب میوه و یا مواد غذایی مکمل همراه با این باکتریها موجب ایجاد پوسیدگی زود هنگام دندانهای کودک می گردد.
  • عفونت ها در صورتی که درمان نگردند، تکامل یافته و گسترش می یابد. در صورت گسترش خطرات آن بیشتر می گردد.
  • مهمترین نشانه نیاز به عصب کشی، دردو تورم در بخش لثه می باشد. اگر چه عفونت در ریشه و بافتهای عصبی دندان ایجاد می گردد ولی باکتریهای تولید کننده عفونت موجب عفونت در لثه هم میگردند. عفونت لثه بی نهایت خطرناک می باشد. به این علت که براحتی وارد خون می شود و سلامت جنین را بخطر می اندازد.
  • اگر عفونت دندان به استخوان برسد موجب تخریب و تحلیل رفتن ساختار استخوانی دهان و فک ها می گردد. در صورت عدم درمان این مشکل، دندان لق می گردد و دندان را ازدست می دهد.
  • یکی دیگراز عوارض عدم پیگیری عفونت دندان ، حساسیت دندان می باشد.
  • اگر عفونت به داخل دندان نفوذ کرد، تنها کاری که می توان انجام داد، کشیدن آن می باشد.

بهترین زمان برای عصب کشی دندان در بارداری

در ابتدا بهتر است چند نکته را بدانید:

•  درمان عصب کشی به جنین آسیبی نمی رساند.
  • انجام ندادن عصب کشی خطرناک می باشد.
  • بهتر است که در سه ماهه اول بارداری درمان عصب کشی انجام نپذیرد. زیرا در این سه ماهه اول بارداری جنین در حال تکامل و تشکیل اجزای بدن می باشد.

با توجه به نکات بالا بهتر است بدانید که بهتر است که درمان عصب کشی در سه ماهه دوم بارداری انجام پذیرد. در سه ماهه سوم ممکن است نشستن بر روی صندلی برای مادر مشکل باشد. البته اگر عفونت یا تورم لثه وجود داشته باشد باید سریعا درمان انجام گردد.