افتادن دندان ها بر اثر ضربه

آسیب های تروماتیک مانند آسیب های ورزشی، تصادفات رانندگی، زمین خوردن و دعوا می‌توانند باعث افتادن دندان های شما در زمان آسیب شوند. همچنین ممکن است به دلیل مسائل ناشناخته ای که منجر به تحلیل یا عفونت دندان می‌شود، دندان های شما در آینده از بین بروند. فقط این ضربات به سر نیست که باعث ضربه و از دست دادن دندان می‌شود. بلکه فشردن و ساییدن دندان ها ( براکسیسم ) و همچنین استفاده از دندان ها به عنوان ابزاری برای برداشتن کلاهک، رویه یا درپوش، جویدن مداد یا خودکار و خوردن تکه های یخ نیز می‌تواند باعث آسیب فیزیکی به دندان های شما شود. ولی در صورت اتفاق افتادن چه باید کرد؟ برای فهمیدن این که در صورت بیرون افتادن دندانها چه باید کرد، ادامه این مطلب از دندانپزشکی فربد را بخوانید.

پس از ضربه به دندان چه بکنیم؟

این مساله یکی از جدی‌ترین مسائل دندانپزشکی اورژانسی است. البته اگر به سرعت برای درمان اقدام شود، احتمال بالایی برای حفظ دندان وجود دارد. برای مثال، اغلب اگر دندان در عرض ۱۵ تا ۳۰ دقیقه دوباره در سر جای خود قرار بگیرد، بیش از ۹۰ درصد احتمال برای حفظ بقای دندان وجود دارد.

 وقتی دندان از دهان خارج می‌شود، اعصاب، عروق خونی و بافت‌های حمایت‌کننده نیز آسیب می‌بینند. اعصاب و عروق خونی نمی‌توانند ترمیم شوند اما اگر دندانپزشک بتواند به سرعت دندان را در جای خود قرار دهد، بافت‌های حمایت‌کننده امکان خوبی برای اتصال دوباره به دندان دارند. وقتی دندانی (Avulsed) حذف می‌شود، مراجعه به دندانپزشک در اسرع وقت ضروری است. اما در این فاصله برخی اقدامات مورد نیاز است.

اقدامات لازم بعد از افتادن دندان بر اثر ضربه

  • شست و شو و قراردادن دندان

    شخص باید دندان را از قسمت بالایی و تاج آن بگیرد و از هر گونه تماس با قسمت ریشه خودداری کند. اگر دندان کثیف باشد می‌توان دندان را برای چند ثانیه زیر شیرآب نگه‌داشت اما نباید با مسواک یا هر وسیله دیگری روی سطح دندان کشید، چون به سادگی آسیب می‌بیند. وقتی دندان‌ها تمیز شدند می‌توان دندان را میان لثه و گونه قرار داد. در صورت امکان برای قرار دادن دندان در جای خود، ترجیحا داخل حفره آلوئول قرار داده شود.

  • محلول HBSS

    یکی دیگر از اقدامات های لازم  استفاده از محلول HBSS است. که می‌توان دندان را داخل این ماده نگهدارنده، نگهداری کرد. به دلیل سازگاری که با سلول‌های لیگامان پریودنتال دارد این سلول ها می‌توانند تا 24 ساعت در آن زنده بمانند. زیرا pH و اسمولاریته آن مناسب می‌باشد. در صورتی که این محلول در دسترس نبود می‌توانید از شیر سرد، بزاق یا سالین استفاده کنید که البته باید به این نکته توجه داشته باشید که هر کدام محدودیت هایی را برای استفاده دارند.

  • بزاق

    می‎‌توان از بزاق هم برای نگهداری دندان افتاده استفاده کرد. ولی توجه به این نکته ضروری است که اگر بیش از یکی دو ساعت در آن بماند امکان دارد به دندان آسیب برساند. همچنین امکان احتمال انتقال عفونت نیز وجود دارد.

  • مرطوب ماندن

    یکی از نکات مهم در نگهداری دندان افتاده این است که حتما دندان باید مرطوب بماند. اگر این موادی که گفته شد در دسترس نبود، می‌توانید از آب تمیز به آرامی برای شستشو دندان استفاده کنید.

    همچنین دندان را مالش ندهید و از صابون یا مواد شیمیایی برای شستشوی آن استفاده نکنید.

جهت رزرو نوبت دندانپزشکی در نواب با ما تماس بگیرید 02155170512

اقدامات لازم بعد از افتادن دندان بر اثر ضربه

درمان دندان افتاده در دندانپزشکی

دندانپزشک دندان‌ها را پس از شستن، سر جای خود قرار می‌دهد. سپس دندان را به دندان‌های مجاور Splint می‌کند. که عبارت است از متصل کردن دندان‌های مجاور از طریق کامپوزیت رزین یا سیستم ارتودنسی که به منظور ثابت کردن آنها انجام می‌شود. Splint کردن به ترمیم دندان کمک خواهد کرد.

مراقبت های لازم بعد از ضربه به دندان

  • اگر دندان افتاده یکی از دندانهای شیری جلویی باشد، نیازی به جایگذاری دوباره آن نمی‌باشد. دندانهای جلویی کودکان مسئول حفظ فضای دندانهای دایمی که در سن ۶ سالگی می‌افتند نمی‌باشند، بنابراین از دست دادن زود هنگام این دندانها به ندرت باعث ایجاد مشکل در سری دندانهای دایمی می‌شود.
  • اگر ریشه دندان دایمی بشکند به ویژه اگر قطعه ای از ریشه شکسته در درون استخوان مانده باشد، دوباره جایگذاری دندان غیر ممکن است. هر گونه تلاشی در این زمینه با شکست روبرو می‌شود و تنها کاری که دندانپزشک می‌تواند انجام دهد تجویز آنتی بیوتیک تحت شرایط خاص و قرار دادن استخوان مصنوعی در محل دندان آسیب دیده به منظور تسهیل گذاشتن ایمپلنت در سالهای بعدی است. قرار دادن استخوان مصنوعی در محل در جلسات بعدی و با تجویز متخصص قابل انجام است.
  • هر دندان خارج شده باید ظرف ۶۰ دقیقه اول پس از حادثه در محل جاگذاری شود تا دندان با موفقیت بیشتری در محل تثبیت گردد.
  • این کار باید در محل حادثه توسط خود بیمار یا والدین او با حداقل تلاش برای تمیز کردن دندان انجام شود و دندان با فشار ملایم انگشت در جای خود قرار گیرد. اگر دندان در جای صحیح خود قرار گرفت، بیمار باید با استفاده از یک گاز استریل یا دستمال کاغذی دهان خود را با فشار کمی بسته نگه دارد بدون اینکه دندان جابجا شود. و سپس به دندانپزشک مراجعه کند.
  • در صورت آلوده شدن دندان، از بیمار بخواهید آلودگی را با بزاق خود از بین ببرد. فرد می‌تواند این عمل را با مکیدن دندان آلوده انجام دهد. بیمار باید بعد از هر بار مکیدن ،خون و آلودگی را از دهان خود خارج کند.برای تمیز کردن دندان از آب استفاده نکنید. مگر در مواردی که هیچ یک از موادی که در قسمت بالا به آنها اشاره شد در دسترس نباشند.

قرار نگرفتن دندان در جای صحیح خود

اگر دندان به هر علتی سر جای صحیح خود قرار نگرفت با استفاده از یکی از روشهای زیر می‌توانید دندان را به نزدیکترین محل درمانی برسانید:

  • پس از رفع آلودگی دندان، بیمار دندان را در دهان خود بین گونه و دندانهای خلفی بالا نگه دارد. بزاق بهترین ماده برای نگهداری دندان بیرون افتاده است. البته این نکته را بدانید که اگر کودک زیر ۶ سال باشد قادر به انجام این کار نیست و باید از روشهای دیگر استفاده کرد.
  • دندان را در ظرفی حاوی محلول سالین (آب نمک) بگذارید. این محلول را می‌توان با اضافه کردن یک و نیم قاشق چایخوری نمک در ۴ فنجان آب تمیز تهیه کرد. آب معدنی بر آب شهری ترجیح دارد.
  • دندان را در یک فنجان شیر تمیز قرار دهید.

بنابراین در هنگام وقوع این حوادث با حفظ خونسردی می‌توان بهترین گزینه از روشهای فوق را اجرایی نمود.

ممکن است بر اثر تصادف، دعوا، زمین خوردن و… دندان بیافتد. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با اقدامات لازم پس از افتادن دندان آشنا سازیم. امیدواریم این مطالب به شما کمک کرده باشد. اگر سوالی از ما دارید لطفا در قسمت کامنت ها برایمان ارسال کنید. از همراهی شما سپاس گزاریم.

برای دسترسی به دندانپزشکی شبانه روزی در تهران با دندانپزشکی فربد تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]