درباره فلیرآپ

فلیر آپ یک عارضه دردناک پس از درمان دندان ها می باشد. این اتفاقی بسیار نادر در درمان های دندان پزشکی است. پس از التهاب و تورم دندان دچار عفونت می شود. گاهی ممکن است مدت ها پس از درمان ریشه دندان و عدم بروز عارضه، عفونت و درد شروع به آزار فرد کند. برای درمان این عارضه مراجعه زود هنگام به دندان پزشکی بسیار تاثیر گذار است. هر چه درمان آن به تعویق بیافتد، عفونت گسترش یافته و درمان را کندتر می کند. این عارضه تنها در پنج درصد درمان ها رخ می دهد. معمولا بروز این درد ها به صورت تصادفی می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره فلیرآپ با ما در سایت کلینیک فربد همراه باشید.

پیگیری علل این مشکل پس از مراجعه و انجام معاینات امکان پذیر است. گاه به علت وجود باکتری ها در دندان و گاه به دلیل عدم تبحر دندان پزشک، بروز این عارضه طبیعی می باشد.

فلیر آپ و درمان آن

اگر می خواهید درباره فلیرآپ بدانید باید بگوییم فلیر آپ عارضه ای پس از درمان کانال ریشه دندان است. پس از درمان ریشه، بیمار دوره نقاهت را می گذراند. همینطور پس درد های ناشی از درمان ریشه به طور طبیعی تا روند بهبود کامل، ادامه دارد. پس از بروز فلیرآپ این درد ها طاقت فرسا خواهد شد. چرا که درد ناشی از درمان با درد های عفونتی همراه می شود. در این حالت به علت التهابات و درد های مداوم، فرد کنترل خود را از دست می دهد.

کاهش سیستم ایمنی بدن با بروز اضطراب، این روند درمانی را دشوارتر می کند. متخصص باید در گام اول قادر به تشخیص درست علت بروز آن باشد. پس از تشخیص درست، اقدام به درمان مناسب برای آن علت بسیار حیاتی می باشد.

در این حالت دندان پزشک با ارائه توضیحات کافی باید بیمار را به شرایط موجود واقف کند. این عمل موجب می شود، اضطراب فرد کاهش یابد. چرا که با دانایی بر تسلط متخصص بر درمان، بیمار جهت بهبود روند کار قادر به کنترل خود خواهد بود. غالبا درمان این نوع از فلیرآپ توسط آنتی بیوتیک های معمول امکان پذیر است. در صورت گسترش عفونت، دندان پزشک آنتی بیوتیک های قوی تری تجویز می کند. استفاده از آنتی بیوتیک ها در صورت معمول مناسب تمامی افراد نیست.

درباره فلیرآپ

در چه مواقعی آنتی بیوتیک تجویز می شود؟

تنها در صورت بروز التهاب و تورم مصرف آن با تجویز دندان پزشک بلا مانع است. پیش از درمان، متخصص به بررسی باکتری های موجود در ریشه می پردازد. چنانچه این باکتری های موجود بیشتر باشند، مصرف آنتی بیوتیک الزامی می شود. فرد پس از درمان کانال ریشه با بروز فلیرآپ به مدت 24 ساعت، مصون خواهد بود. با تجویز آنتی بیوتیک ها این بیماری کاملا قابل کنترل است. چنانچه از این زمان برای مراجعه وی به دندان پزشکی گذشته باشد، درمان آن سخت تر خواهد شد.

روش های پیشگیری از فلیرآپ

حال که با اکثر اطلاعات درباره فلیرآپ آشنا شده اید باید بگوییم احتمال این عارضه با انجام مراقبت های لازم به شدت کاهش می یابد. در ادامه به بررسی این عوامل پیش گیرنده می پردازیم.

برای دسترسی به دندانپزشکی شبانه روزی در تهران با دندانپزشکی فربد تماس بگیرید.

استفاده از خوراکی ها

مصرف هر نوع خوراکی به مدت یک ساعت پس از درمان کانال ریشه، کمک بسزایی در پیشگیری از فلیرآپ خواهد داشت. خوراکی ها توسط ذراتی که از خود به جای می گذارند قادر به تولید باکتری در دندان ها می باشند. تا یک ساعت پس از درمان، دندان ها پذیرای این باکتری ها می باشند. به همین دلیل استفاده از مواد خوراکی در این زمان ممنوع می باشد.

به دهان خود دست نزنید!

از بردن دست ها در دهان و لمس دندان ها خودداری کنید. فیلینگ های موقت تعبیه شده نیاز به زمان برای سخت شدن دارند. این عمل مانع سختی ان ها شده و امکان بروز فلیرآپ را افزایش می دهد.

مصرف آنتی بیوتیک

درباره فلیرآپ باید بگوییم که برای جلوگیری از بروز آن دندان پزشک برای برخی آنتی بیوتیک تجویز می کند. چنانچه متخصص تشخیص به مصرف این دارو داده باشد پس استفاده از آن ضروری است. مصرف آنتی بیوتیک ها تنها در ساعات مشخص گفته شده تاثیر گذار است. این داروها مانع ایجاد تورم و درد می شوند. همچنین از مصرف داروهای مسکن خودداری کنید. در صورت بروز هر گونه اختلالی به دندان پزشک معالج خود مراجعه کنید. این عمل موجب پیشگیری از احتمالات خواهد شد.

تا یک ساعت چیزی نخورید!

برای جلوگیری از آسیب به فیلینگ، پس از یک ساعت به مصرف غذا بپردازید. اما استفاده از مواد خوراکی که برای دندان ها مناسب نیستند را همچنان به تعویق بیاندازید. در هنگام خوردن غذا و خوراکی های دیگر به مدت چند روز، از دندان های درمان شده استفاده نکنید.

به دلیل بروز حساسیت ناشی از روکش دندان، از خوردن غذاهای تحریک کننده بپرهیزید. روکش ها به مدت چند روز آسیب پذیر هستند. بنا براین مصرف آجیل یا مواد ترش و شیرین، علاوه بر آسیب به روکش، حساسیت دندانی نیز ایجاد می کند.

درست مسواک بزنید!

غالبا فیلینگ از دندان جدا نمی شود. اما برای کاهش این احتمال به آرامی دندان ها را مسواک بزنید. استفاده از نخ دندان در پیشگیری از فلیرآپ بسیار مهم می باشد.

با پزشک خود در ارتباط باشید

چنانچه فیلینگ از دندان جدا شده باشد، سریعا به دندان پزشک خود اطلاع دهید. در صورت عدم حضور وی به داروخانه مراجعه کنید. با تهیه فیلینگ آن را بر مکان مناسب قرار دهید. سپس در اولین موقعیت برای ترمیم آن به دندان پزشکی مراجعه کنید.

بروز برخی التهابات پس از درمان ریشه طبیعی می باشد. این تورم و التهاب پنج روز پس از درمان ممکن است به صورت موقت باشد. بنا براین در صورت مشاهده هر گونه تورم، دچار اضطراب نشوید.

درمان مجدد جهت درمان فلیرآپ

غالبا دندان پزشک تا حد ممکن از انجام دوباره درمان ریشه خودداری می کند. در صورتی که وی قادر به تخلیه بافت مورد نظر باشد، درمان بهتری انجام می گیرد. خروج بافت های آسیب دیده برای کاهش تورم و درد بسیار موثر است. اما درمان دوباره امکان خطر را تا حدودی افزایش می دهد. تکرار مجدد درمان در بسیاری از کلینیک ها انجام نمی شود. چرا که ریسک درمان در این زمان بسیار بالا می باشد. علاوه بر نیاز به مهارت بسیار بالای دندان پزشک، این عمل سلامت فرد را به خطر می اندازد.

هزینه فلیرآپ

فلیر آپ از جمله درمان های کم هزینه می باشد. در موارد بسیاری تنها با تجویز آنتی بیوتیک، این عارضه درمان می شود. در برخی موارد نیز با تخلیه بافت های آسیب دیده هزینه های ناچیزی در بر خواهد داشت.