دندان درد شدید یا ODONTALGIA

درد دندان یکی از شایع ترین و آزار دهنده ترین درد های بدنی می باشد. اغلب افراد دچار درد های شدیدی در دندان های خود می شوند. علت عمده این درد ها عفونت های ناشی از پوسیدگی دندان است. درمان این عارضه با شناسایی عامل آن رخ می دهد. پس از معاینات لازم و شناخت عامل عفونت و درد دندان، دندان پزشک قادر به درمان آن می باشد. برای آشنایی بیشتر درباره دندان درد شدید یا ODONTALGIA با ما در سایت کلینیک فربد همراه باشید.

دلایل درد های دندانی

بسیاری از عوامل دست به دست هم داده و یک دندان را دچار عفونت و پوسیدگی می کنند. در ادامه با دلایل متفاوتی از دندان درد شدید یا ODONTALGIA آشنا خواهیم شد.

عدم رعایت بهداشت

یکی از مهم ترین علل بروز چنین درد هایی عدم رعایت بهداشت می باشد. زمانی که افراد از مواد غذایی استفاده می کنند، ذرات غذایی در دندان به دام می افتد. چنانچه مسواک و نخ دندان استفاده نشود آن ها تولید باکتری خواهند کرد. باکتری های ایجاد شده پس از مدتی تبدیل به پلاک های دندانی می شوند. پلاک و جرم دندان روی دندان چسیبده و با هیچ راهی جز جرم گیری دندان از بین نمی رود. با گذشت زمان جرم های دندانی موجب پوسیدگی آن خواهند شد. تولید باکتری و گسترش آن در دندان های دیگر ادامه می یابد. به این ترتیب گستره پوسیدگی و عفونت به لثه ها می رسد. چرک های ناشی از عفونت دندان موجب درد های شدی می شود. این درد ها تنها با تخلیه عفونت درمان می شود.

دخانیات و نوشیدنی های الکلی

مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکلی موجب از بین رفتن ساختار دندان می شود. ذرات قطران موجود در سیگار، به علت چسبندگی بسیار بر روی دندان ها باقی می ماند. این ذرات رفته رفته علاوه بر تغییر رنگ دندان، سبب تولید باکتری می شوند. تولید باکتری ها همان طور که چیش تر گفته شد دندان را دچار پوسیدگی و عفونت می کنند. نوشیدنی های الکلی با توجه به ساختار الکل، قابلیت آسیب رسانی به دندان ها را دارند. با تضعیف مینای دندان، ساختار دندان نیز ضعیف خواهد شد. مینای دندان مهم ترین و سخت ترین بخش دندانی است. با آسیب سخت ترین قسمت دندان، بدیهی است که گسترش باکتری رخ بدهد. در این صورت نیز درد های دندانی آغاز می شود.

خوراکی های سفت

استفاده از مواد خوراکی سخت و شکستن مواد سخت با دندان ها یکی دیگر از عوامل درد های دندانی است. با اعمال فشار بر دندان ها، لثه ها تراکم بیشتری پیدا می کنند. در این حالت لثه ها و دندان تحت فشار قرار می گیرند. فشار اعمالی موجب تغییر جایگاه آن ها می شود. به این ترتیب دندان دچار آسیب های جدی شده و نیازمند درمان می باشد.

خوراکی های قندی

مصرف خوراکی های قندی، عامل بسیار مهمی در درد های دندانی است. مواد قندی پس از گذشت چند دقیقه در دندان شرایط رشد باکتری را فراهم می کنند. در این صورت نیز عفونت دندانی شکل می گیرد. هر چه باکتری ها مدت زمان بیشتری در دندان حضور داشته باشند، التهابات و تورم افزایش خواهد یافت.

برای دسترسی به دندانپزشکی شبانه روزی در تهران با دندانپزشکی فربد تماس بگیرید.

پیشگیری از درد های دندانی

• برای پیشگیری از درد های مربوط به دندان و لثه مهم ترین عملکرد، رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. استفاده از مسواک و نخ دندان پس از هر وعده غذایی کمک شایانی به پیشگیری از این عارضه می کند.
  • عدم استعمال دخانیات و مصرف نوشیدنی الکلی و اسیدی نیز بسیار موثر است.
  • مراجعه به دندان پزشکی و انجام آزمایش های روتین برای جلوگیری از درد های دندان بسیار کار آمد است.
  • مراجعه زود هنگام در شرایطی که دندان ها شروع به درد می کنند. در این زمان به مراجعه سریع به دندان پزشکی از پیشروی عفونت جلوگیری خواهد شد. در نتیجه درد ها کاهش می یابد.
  • مصرف روزانه شیر و لبنیات در تقویت ساختار دندان بسیار تاثیر گذار است. دندان ها در صورت کمبود کلسیم دچار تضعیف در بافت خود می شوند.
  • استفاده از دهان شویه های حاوی مواد آنتی باکتریال علاوه مانع رشد باکتری ها و در نتیجه عفونت دندان می شود.

درمان عفونت و درد دندان

پس از رشد باکتری در دندان و تولید عفونت، راه های درمانی وجود دارد. اما این درمان بستگی به شدت رشد باکتری ها دارد. هر چه میزان گسترش عفونت بیشتر باشد، امکان درمان آن کاهش خواهد یافت. درمان درد های ناشی از عفونت دندان به دو صورت خواهد بود.

نوع اول درمان از نوع ترمیمی می باشد. چنانچه گسترش پوسیدگی در دندان ضعیف تر باشد، درمان آن آسان تر است. با تخلیه قسمت ها پوسیده و از بین بردن باکتری های موجود، درمان صورت می گیرد. با تخلیه و حذف عفونت در دندان، توسط ابزار دندان پزشکی، بخشی از دندان خالی خواهد شد. این نواحی نیازمند مواد پر کننده است. با مواد کامپوزیت و یا آمالگام دندان ها پر می شود. سپس روکش روی دندان کشیده شده و تاج آن ترمیم خواهد شد.

در نوع دوم درمان با ترمیم صورت نمی گیرد. چرا که باکتری ها و عفونت از لثه ها و ریشه دندان عبور کرده اند. در این صورت عفونت به استخوان های فک رسیده و بسیار خطرناک است. به همین دلیل در این شرایط تنها راه درمان کشیدن دندان است. دندان پزشک مجبور به کشیدن تمامی دندان های آسیب دیده می شود. به این صورت راه انتقال و گسترش عفونت گرفته می شود. پس از آن با درمان های متعددی از قبیل پروتز و ایمپلنت، کاشت دندان صورت می گیرد.

عدم درمان عفونت دندان چه عواقبی دارد؟

درد های دندانی نشان دهنده عفونت لثه و دندان می باشد. چنانچه درد در نواحی لثه و دندان احساس شود، مراجعه به کلینیک درمان را امکان پذیر می کند. هر چه این درد ها بیشتر نادیده گرفته شود، درمان سخت تر خواهد بود. همچنین عدم درمان عفونت های سطحی و نوپا، به استخوان های فک گسترش می یابد. این عامل علاوه بر دردهای بیشتر، درمانی طولانی تر و هزینه هایی بالاتر در پی خواهد داشت. در صورت نفوذ عفونت به استخوان فک مراحل درمانی چندین برابر خواهد شد. جراحی های مربوط به استخوان فک، موجب نقاهت های طولانی مدت می شود. همچنین با عصب کشی و ترمیم دندان ها، برش ها و زخم های ایجاد شده مانع عملکرد طبیعی فک ها خواهد شد.