التهاب لثه در بارداری

داشتن زندگی و تغذیه سالم برای دوران بارداری امری بسیار مهم می باشد. کیفیت زندگی مادر از نظرهای مختلف همچون روانی، تغذیه ای، جسمی  بسیار مهم می باشد. یکی ازنکاتی که اغلب مادران به آن اهمیت زیادی نمی دهند، سلامت دهان در بارداری می باشد. یکی از مشکلاتی که زیاد در این دوران اتفاق می افتد التهاب لثه می باشد.

التهاب لثه در بارداری

تحقیقات نشان داده اند زنان باردار معمولا انواع  بیماری لثه دارند. این مادران  بیشتر در خطر عوارض بارداری قرار دارند. معمولا این مادران بیشتر از زنان دیگر، دچار زایمان زودرس و وزن کم کودک در بدو تولد می شوند.

بیماری لثه

بیماری لثه یک بیماری التهابی مزمن ناشی از باکتری است. طی آن باکتریها به بافتهای لثه حمله می کنند و به آنها آسیب وارد می کنند. در موارد شدید التهاب، استخوان زیر آن تحت تاثیر عفونت قرار می گیرد.  معمولا این استخوانها تحلیل می روند. در نهایت حتی ممکن است فرد دندان خود را از دست بدهد.

جدا از خرابی و لق شدن دندان، مشکلات دیگری هم برای بدن به وجود می آید. عفونت لثه با بیماریهای سیستمی دیگر مانند دیابت و بیماریهای قلبی عروقی ارتباط دارد. همانگونه که در بالا به آن اشاره شد این بیماری در زنان باردار مشکلات زیادی ایجاد میکند. از جمله این مشکلات زایمان زودرس مادر می باشد.

چرا در بارداری التهاب و عفونت لثه ایجاد می شود؟

مهمترین دلیل ایجاد التهاب و عفونت لثه در بارداری، تغییرات هورمونی در بدن زن می باشد. در دوران بارداری در ترشحات هورمونی بدن مادر تغییرات زیادی رخ می دهد. بعنوان مثال سطح پروژسترون در زمان بارداری تغییر می کند. این تغییرات زمینه را برای رشد باکتریهای عامل بیماریهای لثه ایجاد می کند. از بیماریهای لثه می توان به ژنژیویت یا عفونت خفیف لثه و پریودنتیت یا عفونت شدید لثه اشاره نمود.

در دوران بارداری لثه به پلاک و جرم حساس تر می گردد. معمولا 45 درصد از زنان باردار دچار ژنژیویت می گردند. به این بیماری ژنژیویت بارداری یا التهاب بارداری هم میگویند. اگر هم فرد پیش از بارداری دچار بیماری لثه بوده است در دوران بارداری وضعیت او بدتر می شود.

ارتباط عفونت لثه در بارداری با زایمان زودرس چیست؟

یکی از عوارضی که عفونت لثه در دوران بارداری ایجاد می کرد، زایمان زوردرس بود. پژوهشهای متعددی تاکنون  ارتباط بین التهاب وعفونت لثه و زایمان زودرس در زنان بارداررا نشان داده اند. زنان باردار مبتلا به بیماری لثه مزمن معمولاچهار تا هفت برابر بیشتر از زنان بارداربا لثه سالم، دچار زایمان زودرس می گردند. معمولا پیش از هفته ۳۷ بارداری زایمان انجام می گیرد.

علاوه بر آن پایین بودن وزن کودک درزمان تولدهم یکی از عوارض آن می باشد. مادرانی که عفونت شدید لثه دارند، معمولا در هفته ۳۲ بارداری زایمان داشته اند. هنوز مشخص نیست آیا درمان بیماری لثه خطر زایمان زودرس را کاهش می دهد یا نه.

وزن کم کودک هنگام تولد چه ارتباطی با عفونت لثه دارد؟

زنانی که در حین بارداری عفونت لثه دارند، کودکانی با وزن کم تر بدنیا می آورند. به طور کلی کودکانی که در حین زایمان کمتر از دو و نیم کیلوداشته باشند دچارمشکلات بیشتری می گردند. مشکلاتی از قبیل مهارتهای حرکتی، رشد اجتماعی و یا حتی توانایی در یادگیری. این عوارض در کودکانی که حداقل سه هفته زودتر بدنیا می آیند هم مشاهده می گردد. از دیگر این مشکلات میتوان به مشکلات ریوی، گوارشی، بینایی و یا شنوایی اشاره نمود.

سخن پایانی

عفونت لثه یکی از مشکلاتی است که بسیاری از مردم آنرا مهم نمی دانند. این افراد در درمان آن کوتاهی میکنند. ولی این مشکل یکی از درمانهایی هست که ساید افکت های خیلی بدی بهمراه دارد. این مشکلات در دوران بارداری به شدت مهم تر می باشد. چون علاوه بر مادر بر جنین هم تاثیر می گذارد. بهمین جهت همیشه در زمینه رعایت بهداشت دهان ودندانتان به شدت وسواس داشته باشید.