آیا سفید کردن دندانها واقعاً مفید است

آیا سفید کردن دندانها یا بلیچینگ واقعا موثر است. بله. ثابت شده که این مهم برای دندان ها بی خطر و موثر می باشد. سفید کردن دندانها به شکل رایج در حدود ۱۰ سال است که انجام می شود.

درروند سفید کردن دندان ها دقیقا کدام دندانها و کدام بخش دندان ها سفید می شود

تصویرمقابل نشان دهنده قسمتهای مختلف یک دندان سالم میباشد. لایه‌ای که در دندانها درون دهان میبینید مینا خوانده میشود. رنگ طبیعی مینا سفید و شفاف است. رنگ ساختار های زیرین آن از طریق مینا منعکس می گردد. ساختمانی که دقیقاً زیر مینا قرار دارد عاج نامیده می شود که رنگ آن در حالت طبیعی زرد است. ساختاری متخلخل دارد. انشعابات آن وارد ساختار عاج شده و باعث ایجاد این لایه زرد رنگ مایل به قهوه ای در سنین بالاتر می شود.

رنگی که ما از دندانها می بینیم، ترکیبی از ساختار مینا و عاج می باشد. که به مرور زمان تیره تر میشوند. این واضح است که تنها با مسواک زدن نمی توانیم از تیره تر شدن این ساختمان ها با افزایش سن پیشگیری کنیم. در واقع با مسواک زدن شما نمی توانید رنگ داخلی این ساختارها را روشن تر کنید. همچنین دندان‌هایی که تحت درمان اندو یا عصب کشی قرار گرفته اند نیز به مرور زمان تیره تر خواهند شد.

آیا سفید کردن دندان ها بی خطر است

عمل سفید کردن دندان ها در صورتی که تحت نظارت و به تجویز پزشک باشد بیخطر است. حساسیت حرارتی خفیف یکی از عوارض جانبی این روند درمانی می باشد. هرچند هیچ گزارشی مبنی بر برگشت‌ناپذیر بودن این عارضه گزارش نشده و عوارض آن برگشت پذیر می باشد.

حساسیت دندانی

سفید کردن دندانها باعث حساسیت گذرای دندانهای شما می شود. به منظور سفید شدن دندان ها ماده سفید کننده ناگزیر نفوذ به درون عاج و عبور از مینای سطحی است. عاج دندان حاوی ساختارهای لوله مانند متعددی است. که دلیلی برای ایجاد حساسیت پس از درمان می باشند. هرچند این حساسیت گذرا بوده و آسیب دائمی و جدی برای اعصاب دندانی گزارش نشده است.

نکات تکمیلی درباره درمان بلیچینگ

  • لکه های رنگی که با سفید کردن دندان ها از بین می روند.
  • رنگ های سیاه ناشی از پوسیدگی دندان با این روند سفید نمی‌شوند. در این صورت باید ابتدا درمان ترمیم ‌دندان اجرا شود.
  • سیاهی ناشی از پرکردگی های قدیمی آمالگام هم با این روند سفید نمی شود.
  • لکه های ناشی از فلوروزیس با سفید کردن از بین نمی روند.
  • رنگ خاکستری ناشی از مصرف تتراسایکلین در کودک در زمان رشد و تکامل دندان با این متد سفید نمی شود.

آیا استفاده از محصولات سفید کننده موجود در داروخانه ها به اندازه بلیچینگ در مطب موثر است

نتیجه فرایند سفید کردن دندان‌ها در منزل هرگز به اندازه انجام این روند در مطب و تحت نظر دندانپزشک مطلوب نیست. در مطب برای سفید کردن دندان از ابزاری استفاده می‌شود که در تماس نزدیک با سطح دندان قرار گرفته. به میزان موثری از ماده در زمان کافی با دندان در ارتباط خواهد بود. در حالی که نوارها و سایر محصولات موجود در بازار این مزایا را ندارند. بنابراین بلیچینگ و سفید کردن دندان نه تنها آسیبی برای سلامتی دندان محسوب نمی شود. بلکه از جهاتی می توان آن را نوعی کمک به سلامت روانی و افزایش اعتماد به نفس و زندگی شادتر دانست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]