اصلاح نیش نامناسب در کودکان

یکی از بزرگ ترین کاربرد ارتودنسی، میزان کردن دندان ها با همدیگر است. اصلاح کردن دندان نیش نیز با ارتودنسی امکان پذیر است. ارتودنسی تغییراتی در دندان ها به وجود می آورد که باعث زیباتر شدن چهره ی فرد می شود. همچنین مرتب بودن دندان ها باعث می شود اعتماد به نفس فرد افزایش یابد. در این مقاله قصد داریم درباره اصلاح نیش نامناسب در کودکان صحبت کنیم پس با ما در سایت کلینیک فربد همراه باشید.

اصلاح نیش نامناسب در کودکان

اصلاح فرم دندان نیش نامناسب در کودکان

یکی از راه هایی که با استفاده از آن می توان فرم دندان نیش را اصلاح کرد این است که دندانپزشک مقداری از مینای دندان را بتراشد. با استفاده از تراش دندان می توان بلندی و یا نافرمی یک یا چند دندان را برطرف کرد. اصلاح کردن فرم دندان اکثرا در کنار روش باندینگ انجام می گیرد. در روش باندینگ امکان اصلاح کردن شکل دندان با مواد کامپوزیت همرنگ دندان وجود دارد. تراش دندان با مشکلاتی همراه است که عبارتند از:

  • امکان لب پریدگی و یا شکستگی دندان
  • دندان نیش با این روش بیش از اندازه تیز می شود.
  • ممکن است شکل دندان غیر طبیعی باشد.

مزیت های صاف کردن دندان نیش

اصلاح کردن فرم دندان نیش دارای مزیت هایی است که عبارتند از:

هزینه کمتر

مهم ترین مزیت اصلاح دندان نیش، هزینه کم آن است. این روش در مقابل روش های دیگر اصلاح دندان نیش هزینه ی کمتری را در بر می‌گیرد. همچنین اگر به وجود آمدن نقص در دندان به دلایل مختلفی چون تصادف یا حادثه باشد، مقداری از هزینه را شرکت بیمه می پردازد.

افزایش سلامت دندان ها

با استفاده از صاف کردن دندان چون جرم و پلاک های دندان از روی آن برداشته می شوند پس امکان پوسیدگی دندان کمتر می شود.

احساس نشدن درد

در روش تراشیدن دندان چون فقط سطح کمی از دندان تراشیده می شود، بیمار هیچ گونه دردی را متوجه نخواهد شد.

به طور کلی می توان گفت چنانچه دندان های شما نیاز به تغییرات مختصری دارند بهتر است از این روش استفاده کنید. اما اگر دندان هایتان مشکلات بزرگ تری داشته باشند  این روش درمان پاسخگو نیست. این روش درمان برای زمانی مناسب است که نوک دندان نیش بیش از اندازه تیز باشد و یا کمی کج شده باشد. البته باید توجه داشت که تراشیدن دندان برای افرادی که دندان های آن ها ناسالم و پوسیده است و یا عصب کشی کرده اند اصلا مناسب نیست و باید روش دیگری را انتخاب کنند.

عیوب تراش دندان

تراش دندان معایبی دارد که عبارتند از:

تغییرات خیلی کم

با استفاده از روش تراشید‌ن دندان تنها تغییرات جزئی و کمی می‌توان در دندان ایجاد کرد. لبخند و فرم دندان های بیمار تغییر زیادی نمی کند.

چنانچه قصد دارید تغییر اساسی در لبخند و فرم دندان های خود بدهید بهتر است از روش های دیگر استفاده کنید.

احتمال پوسیده شدن دندان

زمانی که مینای دندان تراشیده شود، دندان کمی نسبت به غذاهای سرد و گرم حساس شده و این امر باعث می شود دندان زودتر پوسیده شود. اگر پزشک تجربه کافی نداشته‌باشد و بیش از اندازه مینای دندان را بترا‌شد ممکن ا‌ست حتی دندان شکسته شود.

اصلاح نیش نامناسب در کودکان

مراقبت های بعد از اصلاح دندان نیش

زمانی که دندان نیش را اصلاح کردید باید خیلی خوب از آن مراقبت کنید چرا که امکان شکستگی و لب پریدگی آن بیشتر می شود. این مراقبت ها عبارتند از:

  • از گاز‌زدن اجسام خیلی سخت خودداری کنید.
  • هرگز ناخن نجوید.
  • دندان قروچه نکنید.
  • ممنوعیت استعمال سیگار.
  • از مصرف چای و قهوه خودداری کنید.

ارتودنسی دندان نیش نهفته

چنانچه دندان نیش شما نهفته است حتما با یک دندانپزشک با تجربه در این مورد مشورت کنید. اکثرا در سن 13سالگی دندان های نیش بالا، میان دندان ها مشاهده می شوند. چنانچه دندان های نیش در محلی اشتباه رشد کرده باشند باعث می شوند فشار زیادی به سقف دهان وارد شود. همچنین دندان نیش می‌تواند فشار بیش از اندازه ای به دندان های مجاور وارد کند. همینطور باعث آسیب رسید‌ن به آن ها شود. در این صورت باید از ارتودنسی استفاده کنید. ارتودنسی حدودا دو سال زمان می برد.

مشکلات دندان های نیش پنهان

دندان های نیش پنهان مشکلاتی را برای فرد به وجود می آورند. این مشکلات عبارتند از:

  • به وجود آمد‌ن کیست یا تومور در اطراف دندان نیش
  • آسیب وارد شد‌ن به دندان های مجاور دندان نهفته
  • سخت شدن جویدن غذا
  • کجی دندان های مجاور دندان نهفته
  • تأثیر بسیار بد دندان های نیش کج بر روی زیبایی فرد.
مراقبت های بعد از انجام ارتودنسی

زمانی که دندان نیش نهفته خود را ارتودنسی کرده‌اید باید مراقبت هایی را انجام دهید که این مراقبت ها عبارتند از:

  • از مصرف غذاهای خیلی سفت خودداری کنید.
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.
  • بعد از جراحی حتما از کمپرس یخ استفاده کنید تا تورم کمتر شود.
  • تا چند روز بعد از جراحی،.فقط از غذاهای نرم و روان استفاده کنید.
  • برای معاینه ی مجدد تا دو هفته بعد از انجام جراحی به پزشک خود مراجعه کنید.

دلیل ناهماهنگ شدن دندان نیش چیست؟

مهم ترین و اصلی ترین دلیل ناهماهنگی میان دندان ها به خصوص دندان های نیش این است که فک فضای کافی برای رشد دندان ها ندارد. در واقع در فک های کوچک دندان ها جای کافی برای رشد کردن ندارند.

یکی دیگر از دلایلی که باعث ناهماهنگی دندان نیش می شود، ارث است. در بعضی موارد نیز دندان های آسیایی به سمت جلو حرکت می کنند که این امر باعث می شود  فضای کافی برای رشد دندان نیش وجود نداشته باشد و دندان سر جای خودش رشد نکند و به سمت خارج دهان یا داخل دهان باشد.البته اکثرا به سمت بیرون دهان می باشد. با استفاده از روش ارتودنسی می توان دندان نیش را به خوبی با دندان های دیگر هماهنگ کرد.

اصلاح نیش نامناسب در کودکان

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]