ترس از مطب دندانپزشکی

ترس از مطب دندانپزشکی

تا به حال به مطب دندانپزشکی رفته‌اید؟ اگر جواب شما منفی است، سوال ما این است که چرا از مطب دندانپزشکی گریزانید؟ اگر این سوال را از افراد مختلف بپرسید، هرکسی بهانه خاص خودش را برای بی‌توجهی به سلامت دهان و دندان‌هایش دارد. بعضی از صدای مته‌ها و درد تزریق آمپول در دهانشان به دندانپزشکی نمی‌روند، بعضی‌ها هم بی‌پولی و یا ترس را بهانه می‌کنند و از سر زدن به مطب دندانپزشکی حتی وقتی واقعا به آن نیاز دارند، طفره می‌روند. دلیل شما کدام یک از اینها است؟

حقیقت این است که اگر شما به موقع به دندان‌هایتان رسیدگی کنید، کار به جاهای باریک نخواهد کشید که شما مجبور باشید هزینه گزافی بابت درمان دندان‌هایتان بپردازید و یا دچار ترس جراحی ریشه‌های باقیمانده در دهانتان و ترس سوزن‌های عصب‌کشی شوید. ببینیم بیشتر افراد به چه بهانه‌هایی از رفتن به دندانپزشکی شانه خالی می‌کنند؟

علل ترسیدن از دندانپزشکی

ترس دلیل اصلی خیلی‌ها برای سر نزدن به دندانپزشک‌شان است. دلایل ترس‌ها هم بسیار متفاوت است.

  • بعضی‌ها از صداهای مطب دندانپزشکی می‌ترسند، صدای مته‌هایی که با صدای دلخراش خود دندان‌ها را می‌سایند و چرخ می‌کنند، صدای گاز انبر‌های خارج کردن دندان که به دندان‌ها و فک می‌خورند و ترس از خون‌ریزی. اینها همه می‌توانند خاطره نه چندان دلچسبی از مطب دندانپزشکی در ذهن شما ترسیم کنند.

  • جالب اینجاست که خیلی‌ها از روپوش سفید دندانپزشک و دستیارش هم می‌ترسند این ترس به خصوص برای کودکان و بزرگسالانی پیش می‌آید که در کودکی تجربه ناخوشایند قبلی از بستری شدن در بیمارستان و یا رفتن به مطب پزشک و دندانپزشک را دارند.

  • وضعیت خاص شما روی صندلی دندانپزشکی و تسلط دندانپزشک بر شما هم ممکن است در ایجاد ترس در شما دخیل باشد.

  • تبلیغات و برنامه‌های نادرست و حرف‌های اغراق‌آمیز دوستان و آشنایان هم درباره دردناک بودن این درمان‌ها، جای خود را دارد.

  • بی‌پولی و گران بودن هزینه خدمات دندانپزشکی هم یکی از همان دلایلی است که خیلی‌ها را از مطب دندانپزشکی گریزان می‌کند.

  • به هر حال خدمات دندانپزشکی یکی از خدمات درمانی پرهزینه و لوکس به شمار می‌رود که بیشتر شرکت‌های بیمه در ایران از پذیرفتن هزینه‌های آن طفره می‌روند. ولی فراموش نکنید هزینه این خدمات در ایران بسیار پایین‌تر از هزینه خدمات دندانپزشکی در سایر کشورهای دنیا است و بسیاری از هموطنانمان که ساکن خارج از کشور هستند برای درمان دندان‌های خود به ایران سفر می‌کنند.

  • یکی دیگر از دلایل مراجعه نکردن مردم به دندانپزشکی بی‌توجهی و ناآگاهی است و بعضی‌ها فکر می‌کنند درنهایت دندان را می‌کشند و به جای آن دست دندان مصنوعی می‌گذارند. ولی هیچ دندان مصنوعی جای دندان طبیعی شما را نمی‌گیرد.

جلوگیری از هزینه های اضافی

یک حساب و کتاب منطقی به شما می‌گوید پیشگیری بهتر از درمان است. اگر شما برای خودتان یک برنامه سالانه مرتب برای چکاپ و معاینه دندان‌های خودتان و فرزندان‌تان بریزید، خواهید دید که با تشخیص به موقع بیماری‌های دهان و دندان‌های شما کار به جاهای باریکی نخواهد کشید که مجبور شوید هزینه‌های گرانی بابت درمان دندان‌هایتان بپردازید.

بی‌خود روی ایمپلنت هم حساب نکنید تا درمان دندانی که پوسیده شده و یا نیاز به عصب‌کشی دارد را آنقدر به تعویق بیندازید و پیش خودتان بگویید درنهایت آن را می‌کشم و ایمپلنت می‌گذارم. هزینه درمان ایمپلنت خیلی بیشتر از درمان دندان خودتان است و در عین حال هیچ دندان مصنوعی جای دندان‌های طبیعی شما را نمی‌گیرد. اگر واقعا به دلایل مالی از رفتن به دندانپزشکی طفره می‌روید، سلامت دندان‌هایتان را باید به هر قیمت که شده است حفظ کنید.

 دندانپزشکی در دوران بارداری

سه‌ماهه دوم بارداری ایمن‌ترین زمان برای انجام درمان‌های دندانپزشکی است و شما در صورت نیاز می‌توانید ترمیم و حتی درمان ریشه دندان‌ها را در این زمان انجام دهید. جرم‌گیری و بروساژ دندان‌ها در تمام دوران بارداری امکان‌پذیر است و هر ماه در دوران بارداری برای کنترل سلامت لثه‌ها و دندان‌هایتان به دندانپزشک سر بزنید اینها موجب می‌شود نگویید: با هر بارداری یکی از دندان‌هایم را از دست دادم.

 غلبه بر ترس از مطب دندانپزشکی

  • این ترس را از دندانپزشکتان مخفی نکنید. آن را با دندانپزشک‌تان در میان بگذارید. وقتی شما این ترس خود را آشکارا بیان می‌کنید دندانپزشک می‌تواند با تلقین‌های مثبت، صحبت کردن با شما و حتی کنترل شرایط درمان و حتی تعیین وقت ملاقات در اول ساعت کاری مطب، اقدامات مثبتی در جهت انتظار کمتر شما در مطب و سریع‌تر و راحت‌تر انجام شدن درمانی که از آن هراس دارید برایتان انجام دهد.

  • اگر از صداهای مته‌ها و وسایل دندانپزشکی هراس دارید یک گوشی هدفون واکمن همراه خود به مطب ببرید و هنگامی که دندانپزشک روی دندان‌های شما کار می‌کند یک موسیقی آرامش‌بخش گوش دهید.

  • سعی کنید ساعات و روزهایی را برای رفتن به مطب دندانپزشکی انتخاب کنید که چندان عجله ندارید مانند صبح‌ها و یا پنج‌شنبه‌ها، حتما لباس‌های گشاد و راحت بپوشید. شب قبل، خواب خوب و راحتی داشته باشید.

  • گاهی حضور یکی از اعضای خانواده و یا یک دوست می‌تواند بسیار آرام‌بخش و موجب اطمینان‌خاطر بیشتر شما شود.

  • از تلقین مثبت استفاده کنید برای مثال در طول زمانی که روی صندلی دندانپزشکی نشسته‌اید می‌توانید خودتان را در حالی تصور کنید که آرام روی یک ساحل گرم دراز کشیده‌اید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]