تغییر رنگ دندان در نوزادان

یکی از مشکلاتی که والدین با دندان های نوزادان خود دارند، تغییر رنگ آن ها می باشد. غالبا این تغییر رنگ برای اولین بار با مصرف شربت های آهن می باشد. این شربت ها به دلیل وجود مواد آهنی به دندان ها چسبیده و موجب سیاه شدن آن ها می شود. همچنین عوامل دیگری مانند عدم رعایت بهداشت دندان ها نیز این تغییر رنگ را در دندان های نوزاد ایجاد می کند. در ادامه این مقاله تخصصی و دندان پزشکی با ارائه توضیحاتی در باره تغییر رنگ دندان در نوزادان با ما در سایت کلینیک فربد همراه باشید.

تغییر رنگ دندان در نوزادان

علل تغییر رنگ دندان در کودک

یکی از مهم ترین عوامل تغییر رنگ دندان نوزادان مصرف شربت های آهن می باشد. غالبا درصد زیادی از نوزادان و کودکان دارای دندان هایی سیاه می باشند. این سیاهی های ایجاد شده در دندان ها توسط مصرف شربت آهن می باشد. این تغییر رنگ تا زمانی که دندان های شیری کودک نیفتد با او همراه است. سپس با افتادن دندان های شیری و رشد دندان های دائم می توان از رفع این لکه های سیاه مطمئن شد. در واقع مهم ترین عاملی که موجب عدم نگرانی والدین از بروز این لکه های سیاه می شود، همین موضوع می باشد. البته امروزه راه هایی برای نحوه درستی از مصرف شربت های آهن در کلینیک ها اعمال می شود.

این روش های جدید تنها توسط دندان پزشک به راحتی قابل اجرا می باشد. به همین دلیل استفاده از شربت آهن در خانه برای کودکان سیاهی دندان ها را به همراه خواهد داشت. این موضوع تا شش سالگی برای کودک حالتی نا خوشایند ایجاد می کند. وی در آن سنین از نگاه کردن به دندان خود احساس رضایت نخواهد داشت. بنا بر این به والدین توصیه می شود برای مصرف شربت های آهن جهت لزوم آن به دندان پزشکی مراجعه کنند.

سایر دلایل تغییر رنگ دندان در کودک

یکی دیگر از مسائلی که موجب تغییر رنگ دندان های نوزادان می شود مصرف خوراکی های رنگی است. کودکان در سنین پایین علاقه بسیاری به مصرف خوراکی های غیر سالم و رنگی دارند. این رنگ های خوراکی نهفته در آن مواد خوراکی به دندان ها چسبیده و در لایه اول آن ها نفوذ می کنند. همچنین کودکان در سنین پایین علاقه ای به استفاده از مسواک و نخ دندان ندارند. به همین دلیل رنگ های خوراکی در دندان نفوذ کرده و در آن جای می گیرند. این عامل موجب تغییر رنگ کلی دندان ها می شود. یعنی پس از مدتی مسواک زدن هم قادر به از بین بردن آن ها نخواهد بود.

عامل بعدی مصرف شیرینی می باشد. شکلات و شیرینی در دندان ها تولید باکتری می کنند. کودکان با مصرف زیاد شیرینی و قند و شکلات پس از چند دقیقه موجب تولید باکتری در دندان ها می شوند. این تولید باکتری ها رفته رفته موجب تجمع آن ها در یک ناحیه می شود. این تجمع باکتری ها علاوه بر تغییر رنگ دندان ها موجب عفونت های لثه ای نیز می شود. این تجمع باکتری ها ایجاد جرم هایی با تولید عفونت به همراه خواهد داشت.

راه های پیشگیری از تغییر رنگ د‌ندان نوزاد

برای پیشگیری از تغییر رنگ دندان در نوزادان بهتر است در هنگام در آمدن اولین دندان ها برای او مسواک بزنید. با استفاده از مسواک های کوچک و نرم و با کمک از دندان پزشک اطفال این کار را انجام دهید. همچنین برای جلوگیری از آسیب های دیگر از مصرف مواد خوراکی رنگی و نا سالم برای کودک خودداری کنید. چنانچه این مواد خوراکی مصرف شد مسواک را برای از بین بردن رنگ دانه های مواد خوراکی رنگی به کار گیرید. پس از مدتی و رشد کودک مسواک زدن را به او آموزش دهید. علاوه بر این دلایل انجام این کار پس از هر وعده غذایی را به او توضیح دهید.

برای استفاده از شربت آهن خودسرانه عمل نکنید. این امر موجب چندین سال لکه های سیاه بر روی دندان های کودک می شود. به همین دلیل برای مصرف این شربت ها از دندان پزشک اطفال کمک بگیرید.

مصرف شیرینی و شکلات را برای کودکان کاهش دهید. از ارائه این خوراکی ها توسط اطرافیان به کودک خود خودداری کنید.

تغییر رنگ دندان در نوزادان

درمان تغییر رنگ دندان در نوزاد

درمان لکه های سیاه و رنگی بر روی دندان های کودک بسیار دشوار می باشد. چرا که او همواره از درمان و دندان پزشکی هراس دارد. به همین دلیل برای درمان ثبات لازم را نخواهد داشت. این امر موجب می شود دندان های سیاه برای چندین سال با وی همراه باشند. یعنی تا زمانی که دندان های شیری کودک افتاد‌ه و دندان های دائم رشد کنند.

البته راه های درمانی برای این گونه درمان وجود دارد. دندان پزشک اطفال در برخی موارد نادر و ضروری با اعمال بی حسی درمان را انجام می دهد. در این حالت دهان کودک برای مدتی حس لازم را نداشته و متوجه درد و یا حرکتی نخواهد شد. غالبا درمان دندان های کودکان و از بین بردن رنگ های موجود در آن ها مانند درمان بزرگسالان نیست.

تغییر رنگ دندان در نوزادان

هزینه درمان تغییر رنگ دندان در نوزادان

دندان پزشکی اطفال غالبا مانند دندان پزشکی بزرگسالان از هزینه های بالایی برخوردار می باشد. چه بسا این هزینه ها به علت سر و کار داشتن با کودکان و دشواری این امر بیشتر هم باشد. بیمارستان ها و مراکز درمانی عمومی با شرکت های بیمه طرفی از قرار داد می باشند. این موضوع موجب کاهش هزینه های درمانی خواهد شد. اما برخی شرکت های بیمه هزینه های دندان پزشکی و درمان هایی نظیر این را مورد حمایت خود قرار نمی دهند. چرا که این گونه درمان ها از حیث و منظر برخی شرکت های بیمه ضروری نمی باشد. از این جهت برای پرداخت هزینه های آن احساس مسئولیت نخواهند داشت. این گونه درمان ها برای آن شرکت ها جزئی از عمل های زیبایی محسوب می شود.

تغییر رنگ دندان در نوزادان

آیا تغییر رنگ در دندان نوزادان دائمی می باشد؟

همان طور که پیش تر گفته‌شد، این تغییر رنگ ها با افتا‌دن دندان های شیری و رشد دندان های دائمی رفع می شود. اما تا آن سنین برای کودک ناخوشایند خواهد بود. به همین دلیل بهتر است از این موضوع پیشگیری شود. یا در صورت بروز درمان شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]