ریلاین و ریبیس دندان

اگر شما در این دوران مدرن از پروتزهای مصنوعی استفاده می کنید، به احتمال زیاد نام ریلاین و ریبیس دندان را شنیده اید. این روش در مراقبت از پروتز یا دندان مصنوعی ضروری است. این رویکرد شامل قرار دادن یک لایه زیر پروتز برای آراستن سلامت دندان با دهان است.

این محصول بسیار مقرون به صرفه است و مزایا زیادی را برای فرد به همراه دارد. همچنین این محصول می تواند سلامت دهان و لثه ها را نیز تضمین کند. استراتژی ‌های مختلفی برای ریلاین و یا ریبیس دندان مصنوعی وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم و ویژگی های این روش درمانی شرح می دهیم.

ریلاین و ریبیس دندان

ریلاین و ریبیس دندان چیست؟

هنگامی که مینای دندان از ناحیه بیرون کشیده می شود، بافت سطح شروع به تخریب می کند. اساساً استخوان ‌های فک در این مجاورت جذب می ‌شوند تا در جای دیگری در بدن استفاده شوند. در نتیجه این عملکرد به سادگی بافت، تراکم و ساختار لثه ها را تغییر می دهد. افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند، دچار مشکلاتی می شوند.

در این شرایط دندان مصنوعی در بستر خود جابجا می شود و همزمان با جویدن غذا، ناحیه ای از آن فشار بیشتری را در دهان ایجاد می کند. این فشار باعث آسیب و درد می شود و سپس تخریب استخوان فک تسریع می کند. در این زمان لازم است به دندانپزشک مراجعه کنید. تا اینکه پزشک با معاینه، علت اساسی لقی مینای دندان را کشف کند و راه حل آن را توصیه کند.

اگر دندان های فرد دچار ساییدگی زیادی نباشد و تنها مشکل لقی داشته باشد، پزشک آستر مخصوصی را بر روی دندان ها برای استحکام بیشتر قرار می دهد. به این روش و عملکرد ریلاین و ریبیس دندان گفته می شود. این محصول در واقع ساختاری کاملا راحت و ساده دارد، که علاوه بر راحت تر کردن زندگی روزمره برای فرد بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی می باشد.

انواع ریلاین و ریبیس دندان

پس از گذشت زمان، برای فرد بسیار حیاتی است که پروتزهای مصنوعی خود را ریلاین و ریبیس کند. این محصول دارای 3 نوع است که استفاده از هر کدام به شدت خارج شدن بافت و نوع دندان مصنوعی بستگی دارد. البته تشخیص پزشک نیز از این موضوع مستثنا نیست. در زیر انواع ریلاین و ریبیس دندان شرح داده شده است؛

• ریلاین و ریبیس سخت

اگر از فرد پروتز کامل استفاده می کند، باید دندان های مصنوعی هر سال یک بار روکش شوند. این روش برای اصلاح دندان مصنوعی به عنوان جایگزینی درجه یک نسبت به ساخت یک پروتز کاملاً جدید است.

برای این کار، دندانپزشک از فاز پلاستیک داخل دندان مصنوعی خلاص می شود و پس از آن با استفاده از مواد قالب گیری روی آن، در دهان قالب می زند. سپس دندانپزشک پروتز را از دهان خارج کرده و صبر می کند تا مواد قالب گیری سفت شود. سپس لابراتوار کار ویرایش پروتز را از طریق مواد اکریلیک به لایه پروتز تکمیل می کند.

• ریلاین و ریبیس نرم

برخی از افراد به دلیل حساسیت لثه ها و وجود بخش های دردناک در داخل بافت دهان نمی توانند از پروتز خود استفاده کنند. در این صورت پزشک ریلاین و ریبیس دندان را تجویز می کند. در این شرایط، دندانپزشک پایین ترین لایه دندان مصنوعی را با ریلاین نرم پوشش می دهد.

ماندگاری این مواد یک تا 2 سال است. بزرگترین وجه تمایز در بین این روش و روش ریلاین سخت، استفاده از مواد نرم تر و تمایل به تغییرات بیشتر در پروتز است.

• ریلاین و ریبیس موقت

اگر مدت زمان طولانی دندان های مصنوعی فرد معاینه نشده باشند، احتمالا لثه ها دچار التهاب و درد شدید شده اند. در این شرایط، باید فرد به سراغ سریع ترین روش برای درمان برود. صرفاً انجام ریلاین نرم یا سخت نمی تواند این دردسر را از بین ببرند، بنابراین از یک روش موقت استفاده می شود.

یک ریلاین سریع مستلزم درمان درد دندان مصنوعی با مواد شفا بخش است که علاوه بر این به کاهش التهاب لثه کمک می کند. این روش به صورت موقت برای کاهش التهاب و درد بیمار استفاده می شود. پس از بهبود بیمار باید نسبت به درمان با ریلاین های سخت یا نرم اقدام کند.

مزایا استفاده از ریلاین و ریبیس دندان

استخوان ها و بافت های داخل دهان به مرور زمان فرسوده و تخریب می شوند. در واقع، هر بار که مینای خود را می‌ کشید، استخوانی که دندان ‌ها را در جای خود نگه داشته است شروع به کوچک شدن می ‌کند. از آن جایی که پروتز ها یا به عبارتی دیگر دندان های مصنوعی باید به طور محکم در بافت لثه قرار گیرند، تنظیم پایه دندان مصنوعی برای حرکت و تغییرات سالم آن بسیار ضروری است.

مینای مصنوعی یا همان دندان مصنوعی اگر در داخل دهان به خوبی قرار نگیرد می ‌تواند در شیوع سریع‌ تر مشکلات در پوسیدگی و خوردگی استخوان و بافت‌های صاف و لثه نقش داشته باشد. استفاده از ریلاین و ریبیس دندان باعث کاهش این خوردگی و ساییدگی می شود و علاوه بر این باعث می شود دندان مصنوعی متناسب با تنظیمات طبیعی داخل دهان باشد.

دندان های مصنوعی روشی دائم و ماندگار نیستند به همین دلیل آن ها خواهان مراقبت و نوسازی منظم هستند تا تأثیری برابر داشته باشند. همچنین استفاده از ریلاین های به بهبود جویدن غذا در فرد کمک ویژه ای می کنند چرا که از لقی و تکان خوردن دندان های مصنوعی جلوگیری می کنند.

هزینه ریلاین و ریبیس دندان

هزینه ریلاین دندان های مصنوعی به عوامل متعددی وابسته است. میزان قیمت مراکز اداری دندانپزشکی برای رفتن و زمان صرف شده در محل کار آن ها، منطقه جغرافیایی مطب پزشک و محل سکونت بیمار، کیفیت مواد اولیه، هزینه قالب گیری و لابراتوار، نوع ریلاین تشخیص داده شده توسط پزشک و … از عوامل مهم در تعیین این قیمت این روش از درمان هستند.

همچنین هزینه ی ریلاین های سخت، نرم و موقت کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. به طور مثال هزینه ریلاین دندان سخت از دو روش دیگر قیمت بالا تری دارد. هزینه دقیق این روش پس از معاینه ها و تشخیص پزشک بیان می شود. اکثر شرکت های بیمه در حال حاضر ریلاین و ریبیس دندان را زیر پوشش خود قرار نمی دهند، اما ممکن است برخی از کلینیک های دندانپزشکی برای آسودگی خیال بیماران خود از بیمه استفاده کند.

به طور کلی پیش بینی شده است که ریلاین دندان مصنوعی سخت یک تا دو سال در صورت مراقبت در دهان باقی بماند. البته این ماندگاری با توجه به کیفیت مواد می تواند بیشتر و یا کمتر باشد. برخی از دندانپزشکان هر سال یک ریلاین سخت را برای کمک به حفظ سلامت دهان تجویز می کنند.

[کل: 4 میانگین: 3.8]