لمینت ایمکس چیست؟

لمینت ایمکس پوسته های نازکی از مواد همرنگ دندان هستند که در دندانپزشکی زیبایی برای پوشاندن سطوح جلویی دندان های آسیب دیده یا تغییررنگ داده شده به کار می‌روند.

ممکن است تصور کنید که تمام روکش ‌های دندان یکسان هستند. درست است که همه آن ها به یک دلیل عمل می‌کنند و به شما لبخندی سفید و زیبا می‌دهند. اما به طور کلی با هم متفاوت هستند. البته فرم روکش و نتیجه نهایی به ظرافت کار و تجربه پزشک شما وابسته است.

در طول این مطلب می‌خواهیم شما را با لمینت سرامیکی ایمکس که یکی از بهترین و برجسته ترین انواع روکش های دندان است آشنا کنیم. در مقاله زیر توضیحی در مورد چیستی لمینت emax ارائه می‌دهیم وهمچنین در مورد انواع لمینت و مزایای لمینت سرامیکی نیز صحبت خواهیم کرد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه در سایت کلینیک دندانپزشکی فربد همراه ما باشید.

لمینت ایمکس چیست؟

یکی از روش های درمانی جدید مورد استفاده در دندانپزشکی زیبایی، روکش لمینت ایمکس است. این لمینت عضو به روز شده از خانواده Empress Porcelain  می‌باشد.  روکش emax از لیتیوم دی سیلیکات ساخته شده است. این باعث می‌شود این لمنت بسیار زیبا و طبیعی به نمایش درآید. این لمینت در لایه های بسیار نازکی تولید می‌شود و ضخامت آن ها در حدود 0.3 میلی متر است که تقریبا به اندازه لنز چشم نازک می‌باشد.

مزایای لمینت ایمکس چیست؟

در این قسمت از مقاله به مزایای اصلی لمینت ایمکس می‌پردازیم.

  • ظاهری طبیعی

به دلیل استفاده از ماده لیتیوم دی سیلیکات در این لمینت، این لمینت شفافیت بسیار بالایی دارد و همچنین قابلیت انتقال نور بالا را نیز دارد که این روکش می‌تواند ظاهری غیر مات، واضح و کاملا طبیعی به دندان ها دهد.

  • داشتن طیف رنگی

این نوع لمینت به دلیل داشتن طیف رنگی مختلف، این توانایی را به شما می‌دهد که نزدیک ترین تن رنگ را برای دندان های طبیعی خود انتخاب کنید. این در نتیجه باعث طبیعی تر شدن دندان ها و لبخندی زیبا می‌شود.

  • سازگاری بالا

همچنین این محصول به دلیل سازگاری بیش از حد زیستی و کیفیت بالا برای ایجاد لبخندی جذاب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. روکش ایمکس به خوبی با لثه ها مطابقت دارد و استفاده از این روکش بی خطر می‌باشد.

  • ضد حساسیت

هیچ زیرساخت فلزی روی این نوع لمینت وجود ندارد، بنابراین استفاده از آن برای بیماران دارای حساسیت، بسیار مناسب است و دیگر طعم فلزی در داخل دهان احساس نخواهند کرد. هنگام استفاده طولانی مدت از این روکش مانند سایر روکش ها حاوی استیل، دیگر رنگ بنفش در لثه ها و اطراف مینای دندان شما تشکیل نخواهد شد. لمینت ایمکس واکنش های حساسیت بیش از حد در داخل لثه ایجاد نمی‌کند. از آنجایی که مواد لمینت ایمکس سازگار با لثه ها و مینای دندان است، به شکل مینا دندان آسیب نمی رساند و دلیلی برای پوسیدگی لثه نیز نمی‌باشند.

  • مقاومت بالا

لمینت های emax از قدرت الکتریکی نامتعادل، سرامیک فشرده با استحکام و مقاومت بسیار بالا ساخته شده اند. و به همین علت در برابر تراشه ها، ترک ها و شکستن بسیار مقاوم و محکم می‌باشند.

  • جلوگیری از ایجاد پلاک و پوسیدگی دندان

سطح یکدست و صاف لمینت emax از ایجاد پلاک جلوگیری می‌کند. به لطف روکش ایمکس، به دلیل کمبود محیطی مناسب برای رشد و تکثیر باکتری در دندان، از ایجاد حفره و پوسیدگی دندان جلوگیری می‌شود.

  • نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارد

با توجه به ضخامت بسیار نازک emax ، تقریباً برای نصب این لمینت نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست.

پس از نصب این لمینت، هیچ نارضایتی در بیماران مشاهده نشده است و درصد بالایی از افراد از ظاهر آن راضی هستند. لمینت های چینی بیشتر در معرض ترک خوردن و شکستن هستند، اما لمینت های ایمکس سخت تر و نازک تر هستند و دوام بالایی دارند.

معایب لمینت ایمکس

هر روش درمانی در کار مزیت هایی که دارد ممکن است معایبی نیز داشته باشد. لمینت ایمکس هم معایبی دارد که در این قسمت به آن می‌پردازیم.

  • برگشت ناپذیری

فرآیند نصب ونیرهای ایمکس شامل تغییر دائمی دندان‌های طبیعی است، این به این معنی است که پس از اتمام این روش نمی‌توان آن را برداشت.

  • هزینه

روکش های Emax به دلیل مواد با کیفیت بالا و تخصص مورد نیاز برای قرار دادن آن، اغلب گران تر از سایر گزینه های لمینت هستند.

  • احتمال آسیب

روکش های Emax اگرچه قوی هستند، اما در صورت قرار گرفتن در معرض نیروی بیش از حد، مانند دندان قروچه، جویدن مواد غذایی سفت و گاز گرفتن اجسام سخت، می‌توانند بشکنند یا ترک بخورند.

  • حساسیت

با اینکه لمینت ایمکس ضد حساسیت است ولی ممکن است در برخی از بیماران پس از قرار دادن نسبت به دمای سرد و گرم حساسیت ایجاد کند زیرا در برخی از افراد به دلیل پوسیدگی جزیی یا ضخامت بالای دندان مقدار کمی از مینای دندان در حین آماده سازی تراشیده می‌شود.

  • برای همه مناسب نیست

روکش‌های ایمکس ممکن است برای افرادی که مشکلات دندانی مهمی مانند پوسیدگی شدید دندان یا بیماری لثه دارند، مناسب نباشد. البته بعد از درمان این مشکلات، این افراد هم می‌توانند از این لمینت استفاده کنند.

 مراحل کاشت لمینت ایمکس

فرآیند کاشت لمینت ایمکس معمولاً به چند جلسه مراجعه به دندانپزشکی نیاز دارد. و بعد از یک الی دو هفته می‌توانید لمینت خود را دریافت کنید. با این حال، در مواردی که نیاز به آماده‌سازی‌های قبلی مانند برطرف کردن بیماری های لثه و دندان و یا تراز کردن دندان ها باشد، مدت درمان ممکن است افزایش یابد.

در جلسه اول ابتدا باید دندان های بیمار مورد بررسی و معاینه قرار گیرد. در صورت عدم وجود مشکل دندانی دندانپزشک باید قالبگیری از دندان های بیمار را انجام دهد و برای ساخت لمینت ایمکس قالب ها را به آزمایشگاه بفرستد. دندانپزشک همچنین باید سلیقه بیمار را نیز در انتخاب شکل و رنگ لمینت در نظر بگیرد. معمولا قبل از نصب لمینت ایمکس سطح مینای دندان را نمی‌تراشند اما گاهی ممکن است به دلیل پوسیدگی جزیی دندان یا ضخامت بالای دندان حدود 3 میلی متر از سطح دندان را بتراشند. در آخر با استفاده از چسب مخصوص لمینت ایمکس را به مینای دندان وصل می‌کنند.

لمینت سرامیکی ایمکس برای چه کسانی استفاده می‌شود؟

افرادی که به دنبال بهبود ظاهر خود از طریق روشی برای تغییرشکل و افزایش زیبایی دندان درهنگام لبخند هستند می‌توانند از لمینت ایمکس بهره مند شوند.

افرادی که دندان های کج، نامرتب، تراشیده و با شکاف دارند کاندیدای مناسبی برای دریافت این لمینت هستند. همچنین افراد می‌توانند برای سفید کردن دندان های تغییر رنگ یافته خود نیز از این لمینت استفاده کنند. علاوه بر این برای افرادی که دیاستما یا گودی در بین دندان دارند نیز کاربرد دارد.

لمینت ها ابزاری عالی برای دندانپزشکان هستند زیرا در واقعیت می‌توانند به انواع مشکلات، شکاف های نهایی بین مینای دندان، دندان های تغییر رنگ داده شده که به سفید شدن پاسخ نمی‌دهند و دچار ساییدگی هستند، کمک کنند.

ماندگاری لمینت ایمکس

طول عمر و ماندگاری لمینت ایمکس به کیفیت مواد مورد استفاده در آن و همچنین مراقبت های روزانه از آن بستگی دارد. اگر بطور منظم و مرتب این مراقبت ها را انجام دهید، لمینت های emax می‌توانند 15 تا 20 سال عمر کنند.

نحوه مراقبت از لمینت ایمکس چگونه است؟

نحوه مراقبت از لمینت ایمکس هم مانند سایر لمینت ها می‌باشد که مهمترین آن رعایت بهداشت دهان ودندان است. درقسمت زیر به این مراقبت ها می‌پردازیم.

  • رعایت بهداشت دهان و دندان

حداقل روزانه دو مرتبه دندان های خود را مسواک بزنید. از نخ دندان بطور منظم برای حذف تکه های غذایی که بین دندان ها گیر کرده اند استفاده کنید. همچنین از دهانشویه های ضد باکتریایی نیز استفاده کنید.

  • داشتن برنامه غذایی سالم

مواد غذایی شیرین و اسیدی را در برنامه غذایی خود محدود کنید. زیرا این مواد به رشد و تکثیر باکتری ها کمک می‌کنند و ممکن است باعث از بین رفتن لمینت شوند. همچنین غذاهای سفت و چسبناک مانند آجیل، آدامس و… را نیز کاهش دهید زیرا ممکن است باعث ترک خوردگی لمینت شوند.

  • مراجعه منظم به دندانپزشکی

هر شش ماه یکبار به دندانپزکی مراجعه کنید تا دندانهایتان و همچنین لمینت ها مورد بررسی و معاینه قرار گیرند. تا اگر مشکلی پیش آمده زود تشخیص داده شود و تحت درمان قرار گیرد. بدین ترییب از سلامت دندان ها و لمینت خود اطمینان حاصل می‌کنید.

 برای جلوگیری از تغییر رنگ لمینت ایمکس چه باید کرد؟

همانطور که گفته شد لمینت ایمکس روشی مناسب برای سفید کردن دندان های تغییررنگ داده می‌باشد. ممکن است بر اثر عوامل مختلفی در طول زمان لمینت ایمکس هم تغییر رنگ دهد. برای جلوگیری از تغییر رنگ لمینت ایمکس باید یک سری نکات را رعایت کنید. این نکات عبارتنداز:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن بطور مرتب از تغییر رنگ لمینت تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند.

  • از خوردن خوراکی های رنگی پرهیز کنید.

خوردن مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی مانند چای، قهوه، شکلات و… را در برنامه غذایی خود کاهش دهید و در صورت مصرف این خوراکی ها بلافاصله دهان و دندان های خود را با آب بشویید.

  • خودداری از سیگار کشیدن

استعمال دخانیات نیز باعث تغییر رنگ و زردی لمینت ها می‌شود بنابراین از کشیدن سیگار خودداری کنید.

هزینه لمینت ایمکس چقدر است؟

لمینت های ایمکس معمولاً قیمت بالاتری نسبت به روکش‌ های فلزی دارند. اما این قیمت از طریق ظاهر طبیعی به دندان‌ ها و استفاده راحت و مفید در طولانی مدت جبران می‌شود. قیمت لمینت ایمکس به میزان پوسیدگی دندان، نوع دندان و مقدار لمینت مورد استفاده در دهان شما بستگی دارد.

همچنین پزشک و مرکز بهداشتی که انتخاب می‌کنید نیز می‌تواند بر هزینه نهایی تأثیر بگذارد. معمولا شهرها و مناطق بالا هزینه های بیشتری دریافت می‌کنند. این نکته را هم مورد توجه قرار دهید چون نصب لمینت های ایمکس جزء دندانپزشکی زیبایی محسوب می‌شود تحت حمایت بیمه قرار نمی‌گیرد.

تعیین قیمت ویژه روکش ها به سادگی پس از معاینه مینای دندان از طریق دندانپزشک امکان پذیر است.

سخن پایانی

روکش های لمینت ایمکس می‌توانند یک انتخاب عالی برای کسانی باشند که به دنبال تقویت لبخند خود با یک راه حل طبیعی و بادوام هستند. با این حال، مهم است که جوانب مثبت و منفی آن را به دقت بسنجید و با یک متخصص دندانپزشک واجد شرایط مشورت کنید تا تعیین کند که آیا آنها برای نیازهای فردی و وضعیت سلامت دهان و دندان شما انتخاب مناسبی هستند یا خیر. معاینات منظم دندانپزشکی و رعایت بهداشت دهان و دندان برای حفظ طول عمر و ظاهر روکش های ایمکس ضروری می‌باشد.

دراین مقاله سعی کردیم شما را با هر آنچه در مورد لمینت های ایمکس که شامل مزایا، معایب، هزینه و… آگاه سازیم. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد. اگر سوالی از ما در رابطه با لمینت دارید می‌توانید از طریق این شماره 55170511-021 با ما تماس بگیرید و یا در قسمت کامنت ها برایمان پیغام بگذارید. از همراهی شما در این مقاله سپاس گزاریم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *