نکات لازم برای مراجعه به دندان‌پزشکی

نکات لازم برای مراجعه به دندان‌پزشک

برای مراجعه به دندان‌پزشک پیش‌زمینه و تمهیدات خاصی وجود ندارد. بیماران اغلب مسواک می‌زنند و به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنند. ولی فقط این مسئله مهم نیست. بلکه یک سری مسائل دیگر هم وجود دارند که بهتر است قبل از رفتن به دندانپزشکی حتما رعایت نمایید. با رعایت این مسائل انجام درمان هم برای شما و هم برای دندانپزشک راحت تر و بهتر می باشد. در این مطلب شماری از مهمترین این موارد را بیان می نماییم.

مسواک زدن

مسواک زدن در مراجعه به دندان‌پزشک مهم است، چون علاوه بر اینکه باعث می‌شود دندان‌پزشک متوجه نشود برای ناهار آن روز چه خورده‌اید، دید و قدرت تشخیصی او را هم افزایش می‌دهد. علاوه بر مسواک زدن، چند توصیه جزیی دیگر هم دارم که توجه به آنها هنگام مراجعه به دندان‌پزشک در درمان بهتر تاثیر خوبی دارد.

عدم آرایش بانوان

 خانم‌هایی که وقت دندان‌پزشکی دارند، بهتر است از رژلب استفاده نکنند یا اینکه در بدو ورود آن را پاک کنند. معمولا دستیارهادر بدو ورود این نکته را تذکر می‌دهند و بیمار را توجیه می‌کنند، دستکش‌های دندان‌پزشک با رژلب شما رنگ می‌گیرد و کنترل عفونت دچار مشکل می‌شود. حتی دیده شده بیمار با دیدن رنگ قرمز رژ لب خودش روی دستکش، به گمان اینکه خون است، ترسیده و از حال رفته است.

عدم استفاده ازگیره مو برای بانوان

 خانم‌ها همچنین بهتر است کلیپس و گیره موی برجسته به موهایشان نزنند چون اجازه نمی‌دهد سرشان در موقعیت درست روی یونیت قرار گیرد و خودشان هم اذیت می‌شوند. بهتر است موها جمع و کاملا زیر پوشش روسری یا مقنعه باشد. رعایت این نکته مخصوصا در جراحی‌ها مهم است. شما هنگام کار اجازه ندارید دستتان را از زیر پوشش پیشبندتان خارج کنید. به علاوه اگر قرار باشد مدام دستتان را بالا بیاورید و موهایی که روی صورت و چشمتان می‌ریزد کنار بزنید، تمرکز دندان‌پزشک به هم می‌ریزد پس رعایت این نکته برای درمان بهتر ضروری است.

لباس راحت

 هم خانم‌ها و هم آقایان بهتر است هنگام مراجعه لباس راحت بپوشند. لباس مهمانی برای رفتن به دندان‌پزشکی مناسب نیست. دندان‌پزشک همیشه سعی می‌کند در طول درمان چیزی روی لباس بیمار نریزد، ولی به‌ندرت ممکن است که سیلر یا هیپوکلریت یا مواد قالب‌گیری و… روی لباس او بریزد.

بعضی از این مواد مانند سیلر و هیپوکلریت هم آسیب غیرقابل برگشتی به لباس می‌زنند! به علاوه لباسی که در آن احساس راحتی کنید و یقه راحت داشته باشد و کلافه‌تان نکند، در آرامش شما روی یونیت دندان‌پزشکی تاثیرگذار است. حتی تصور اینکه با یقه بسته، کراوات یا لباس تنگ یک ساعت روی صندلی دندان‌پزشک ثابت باشید، کلافه‌کننده است.

وقت شناسی

 وقت خود را قبل از مراجعه مدیریت کنید و یک ساعت قبل و بعد از آن را خالی بگذارید. دندان‌پزشک به شما وقت دقیق می‌دهد ولی کار دندان‌پزشکی قابل‌پیش‌بینی نیست. مثلا درمان ریشه (عصب‌کشی) یک کاناله یا یک دندان کشیدن ساده می‌تواند به یک درمان پیچیده و وقت‌گیر تبدیل شود.

ممکن است کار بیماری که قبل از شما وقت داشته طول بکشد و درمانتان سر موقع شروع نشود یا درمان خود شما بیش از زمانی که برایتان در نظر گرفته شده است، به درازا بینجامد. همیشه سر موقع در مطب حاضر شوید.

همراه

 از آوردن همراه خودداری کنید. مطب دندان‌پزشکی محیط مناسبی برای اینکه با بچه‌هایتان یا همراه به آنجا بروید، نیست. البته در جراحی‌ها و درمان‌های بیماران خاص، وجود یک نفر همراه کمک بزرگی می‌تواند باشد که این موارد را معمولا دندان‌پزشکان گوشزد می‌کنند.

وسایل زیادی با خودتان نبرید و وجه نقد زیاد و اشیای گرانبها در کیفتان نگذارید. انتظار نداشته باشید کادردرمانی وظیفه تامین امنیت کیفی که در اتاق انتظار قرار می‌دهید هم برعهده بگیرند. خوشبختانه امروزه در بیشتر مطب‌ها و کلینیک‌ها پرداخت‌ها با دستگاه‌های کارتخوان انجام می‌شود و نیاز چندانی به پول نقد برای پرداخت هزینه‌های درمان ندارید.

به همراه داشتن مدارک مورد نیاز

 حتما دفترچه بیمه، عکس‌های رادیولوژی، پرونده پزشکی اعم از نتایج آزمایش‌ها، نامه‌های مشاوره و داروهایی که می‌خورید یا فهرست آنها را همراه خود ببرید و دندان‌پزشک خود را در جریان آنها قرار دهید. به‌علاوه اگر در زمان معینی قبل از مراجعه مصرف دارویی برای شما مقرر شده است، حتما آن را سر موقع مصرف کنید.

با رعایت این توصیه‌ها، امیدواریم از درمان دندان‌پزشکی خود کمترین خاطرات ناخوشایند را داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]