ترمیم پوسیدگی دندان

پوسیدگی و ترمیم دندان

پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری عفونی جامعه بشری است و ۹۰ درصد ایرانی ها به این عفونت مبتلا هستند. به گفته یک دندان پزشک، تحقیقات مختلف و آمارهای پراکنده نشان می دهد بیش از ۹۰ درصد افراد جامعه حتما یک دندان پوسیده در دهان خود دارند و تعداد دندان های پوسیده در گروه کودکان ۶ تا ۱۲ ساله بالاست. در این مطلب راجع به پوسیدگی دندان صحبت می نماییم.

بهداشت دندان یا درمان دندان

موضوع پوسیدگی دندان به جز یک مسئله بهداشتی، یک موضوع فرهنگی است. فرهنگی که ما ایرانیان با وجود امکانات و اطلاعات فراوانی که درباره ترمیم دندان ها و شیوه های جدید درمانی و عصب کشی و غیره داریم، جانیفتاده است. دهان و دندان بیش از آن که نیازمند درمان باشد، نیازمند بهداشت است و تا زمانی که از رویکرد درمانی فاصله نگرفته و رویکرد بهداشتی را پی نگیریم، نخواهیم توانست در امر گسترش فرهنگ بهداشت دهان و دندان موفق باشیم.

نشانه پوسیدگی دندان

اولین نشانه پوسیدگی در سطوح صاف مینایی تاج، زمانی که دندان تمیز و خشک باشد، لکه های سفید است که توسط دندان پزشک قابل تشخیص است پس از آن در صورتی که روش های پیش گیری از پوسیدگی رعایت نشود، از دست رفتن بافت معدنی مینای دندان پیشرفت می کند و حفره تشکیل می شود. ایجاد حفره در دندان ها نشانه عفونت باکتریایی است.

برگشت پوسیدگی

دندان دارای ۵ سطح است و ۵ سطحی که در دهان مشاهده می شود از ۲ سو دندان را به دندان های مجاور می چسباند. سطح جونده، سطحی که سمت گونه است و سطحی که سمت زبان است دیگر سطوح یک دندان را تشکیل می دهد. در تمامی این ۵ سطح احتمال پوسیدگی وجود دارد. دندان ها معمولا از سطح جونده می پوسد اما پس از ترمیم ممکن است پوسیدگی از بین ۲ دندان آغاز شود و مرحله بعد ممکن است از سطح بیرونی بپوسد.

پوسیدگی و ترمیم دندان

بنابراین ترمیم دندان پوسیده بدین معنا نیست که دیگر نمی پوسد بلکه ممکن است هربار از یک سمت دچار پوسیدگی شود. البته ۷۰ تا ۸۰ درصد پوسیدگی های شایع دندانی از بین دندان ها شروع می شود و علت آن استفاده نکردن از نخ دندان است. نخ دندان تنها وسیله ای است که با آن می توان بین دندان ها را تمیز کرد زیرا غذایی که بین دندان ها گیر می کند با حرکت دهان و بزاق دهان و حتی با مسواک خارج نمی شود.

ترمیم پوسیدگی دندان جلو و جلوگیری از آن

مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن و استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی در هر نقطه از دهان کمک می کند. پس از خوردن میان وعده یا نوشیدن یک نوشیدنی شیرین، یک جرعه آب می تواند به شستشوی برخی از اسیدها و جلوگیری از تجزیه مینای دندان کمک کند. دهانشویه های فلوراید، که بدون نسخه یا با نسخه در دسترس هستند، می توانند برای بیمارانی که در معرض خطر پوسیدگی بالا هستند یا تحت درمان ارتودنسی هستند نیز مفید باشد. مثل همیشه، دندانپزشک شما بهترین کسی است که هر یک از سوالات شما را در مورد عوامل خطر خاص شما برای پوسیدگی بپرسد، و رعایت نظافت و معاینات معمول دندان بهترین راه برای دور نگه داشتن عصب کشی و ترمیم پوسیدگی دندان جلو است!

بوی بد دهان و ارتباط آن با بهداشت دندان

در بیشتر موارد، منشاء تنفس بدبو از دهان است که به دلیل آثار متابولیک باکتری های دهان روی خرده غذا وپلاک های دندان، بزاق و خون است که گازهای فراسولفیدی، استون واتانول و دیگر گازها را ایجاد می کند و باعث بوی زننده و ناخوشایند می شود. افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند، بدون تردید دچار بوی بد دهان خواهندشد .

عفونت لثه

عفونت لثه و بیماری‌های التهابی آن از مهم ترین عوامل به شمار می‌رود. اگر این مشکل به دلیل نوعی بیماری ایجادشده باشد، باید درابتدا عامل بیماری زا را رفع کرد، ولی در کل رعایت بهداشت دهان و دندان در کاهش بوی بددهان بسیار مؤثر است. باید دقت داشت که هنگام مسواک زدن نه تنها روی دندان‌ها، بلکه لثه ها را نیز پاکیزه کرد. در این بین شستن زبان، سقف دهان و لب‌ها نیز مهم است، چرا که بخش کثیری از باکتری‌ها در این قسمت ها رشد می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]