یونیت دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی

انجام بهترین درمانها با داشتن بهترین امکانات رخ می دهد. یکی از امکاناتی که برای دندانپزشکی نیاز می باشد، یونیت دندانپزشکی می باشد. در این مطلب راجع به یک یونیت استاندارد و به روز صحبت میکنیم.

یونیت دندانپزشکی

صندلی دندانپزشکی  وسیله ای است که بیماری که در ناحیه دندان و لثه دچار عارضه است، برروی آن مستقر می شود.  یونیت ابزاری جهت کنترل حرکات صندلی و کلیه اینسترومنتهایی که دندانپزشک به وسیله آن ابزار بیمار را مداوا مینماید، می باشد.

تمامی یونیتهای دندانپزشکی دارای پایه ای هستند که چراغ دندانپزشکی برروی آن قرار می گیرد. یونیتها دارای ورودی های آب و هوا و خروجی فاضلاب می باشند.  یونیت توسط هوای فشرده، آب و الکتریسته ازطریق کلید یا پدال فعال می گردد و اتصال اینسترومنت های چرخشی و پوآر آب و هوا به یونیت به دوطریق می باشد: ۱.شلنگ از بالا، ۲. شلنگ آویز . یونیت های شلنگ از بالا احتمال خطر سقوط توربین، ایرموتور و یا پوآر را از بین می برد .

دسترسی به وسایل

ضروری است که یونیت دندانپزشکی بطوری طراحی گردد که وسایل به راحتی در دسترس دندانپزشک قرار گرفته و انتشار عفونت را به حداقل برساند. سطوح یونیت باید کاملاً صاف وصیقلی باشد تا به راحتی تمیز وضدعفونی گردد و تحت تاثیر محلول های ضدعفونی کننده، رنگ آن خراب نشود. به همین دلیل یونیت هایی که رنگ سطح آن پخته شده اند ایده آل می باشند.

جلوگیری از انتشار عفونت

به منظور جلوگیری از انتشار عفونت استفاده ازغلاف های یکبارمصرف برای اینسترومنت ها توصیه می شود. البته در برخی از یونیت ها منبعی جداگانه جهت ماده ضدعفونی وجود دارد که این ماده با آب مخلوط شده و به کاهش میکروارگانیسم ها کمک می نماید.

اجزا یونیت دندانپزشکی

  • صندلی دندانپزشکی
  • چراغ دندانپزشکی
  • سیستم بهداشتی شامل : کاسه کراشوار و دوش آب، ساکشن و بزاق کش
  • کمپرسور
  • تابوره ها یا صندلی ای که دندانپزشک در کنار شما بر روی آن می نشیند.
  • میز پزشک یا تابلت

صندلی دندان پزشکی

صندلی دندانپزشکی باید قدرت و توان کافی جهت تحمل وزن بیمار را در حین جابجایی و توقف داشته باشد . اجزای اصلی صندلی دندانپزشکی عبارتند از

 

 شاسی صندلی

سازه اصلی صندلی دندانپزشکی شاسی آن می باشد که از سه قسمت فوقانی، میانی و تحتانی تشکیل می شود .این سه قسمت توسط لوله های فولادی و بوش های برنزی نسبت به یکدیگر حرکات تاشونده و عاری از لرزش دارند .

 

 پشتی صندلی

پشتی صندلی دندانپزشکی از جنس معمولاً فایبرگلاس و به صورت یکپارچه می باشد .پشتی صندلی توسط یک موتور که به موتور تغییر زاویه پشتی معروف است جابجا می شود.

 

 زیر سری

در طراحی زیر سری نیز تلاش می شود تا در حین کار لرزش آن حداقل باشد .زیرسری های دندانپزشکی دارای سه درجه آزاد، تغییر ارتفاع، تغییر زاویه زیر سری و تغییر زاویه زیر گردن می باشند .

 

زیر دستی

زیر دستی صندلی دندانپزشکی نیز در قسمت چپ صندلی نصب می شود تا بیمار بتواند از قسمت راست به راحتی در روی صندلی قرار گیرد .

سیستم الکتریکی و پنوماتیکی صندلی

حرکات صندلی بر حسب نوع یونیت ممکن است به صورت الکتریکی یا پنوماتیکی کنترل شود . در نوع الکتریکی در داخل صندلی دو الکتروموتور قرار دارد که یک موتور باعث تغییر ارتفاع و تغییر زاویه پشتی می شود و پشتی را کنترل می کند و موتور دیگر خود صندلی را کنترل می کند و با انجام یک سری تنظیمات می توان دامنه حرکات صندلی را معین کرد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]