بی حسی موضعی در دندانپزشکی

بی حسی لثه در هنگام درمان یکی از مهم ترین اعمال درمانی در دندان پزشکی می باشد. با توجه به میزان حساسیت درمانی و ایجاد درد های ناشی از برش و زخم، بی حس شدن دندان ها امری ضروری است. تقریبا تمامی درمان های دندانی نیازمند بی حسی موضعی هستند. بی حسی موضعی موجب کاهش درد در هنگام درمان می شود. اما این عمل نیازمند دقت بالایی می باشد. چرا که تزریق بی حسی در ناحیه نامناسب درد را دو چندان می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بی حسی موضعی در دندانپزشکی با ما در سایت کلینیک فربد همراه باشید.

انواع بی حسی موضعی در دندانپزشکی

معمول ترین نوع بی حسی موضعی، تزریق آن می باشد. با شناخت و شناسایی ناحیه مورد نظر و تزریق در آن، بیمار احساس درد کمتری خواهد داشت. گاه با توجه به نوع درمان و نوع بی حسی هیچ گونه دردی احساس نخواهد شد. در برخی از درمان های دردناک تر، با اعمال بیهوشی سدیشن، فرد هوشیار می باشد. اما اگر دوز داروی تزریق شده بیشتر باشد، فرد میان بیداری و خواب قرار می گیرد. در این نوع درمان هیچ گونه دردی احساس نخواهد شد. این دارو کمی بیمار را گیج خواهد کرد.

در برخی از درمان های خفیف تر قرص والیوم کارساز می باشد. این قرص یک ساعت پیش از شروع درمان مصرف می شود. برای استفاده از داروهای قوی مانند سدیشن، نوع درمان شدید تری لازم است. در این گونه درمان ها، فرد همان طور که گفته شد بیدار است. اما با تزریق دوز بالایی از دارو ممکن است فرد به خواب فرو برود. اما با حرکت کوچکی بیدار می شود. چرا که این دارو بیهوشی میان خواب و بیداری است. یک نوع از بیهوشی های متداول در درمان ها بیهوشی عمومی است. بیمار با استنشاق داروی بیهوشی و یا تزریق آن در رگ ها کاملا نا هوشیار خواهد شد. در این حالت به دلیل خواب عمیق فرد، فشار خون و علائم حیاتی آن باید زیر نظر گرفته شود.

همچنین به دلیل نوع شدت درمان، قطعا فرد پس از رفع بیهوشی دچار درد خواهد شد. به همین دلیل در پایان درمان بیهوشی دیگری برای درد های پس از عمل تزریق می شود. با توجه به درمان مورد نظر و همچنین میزان تحمل بیمار، دندان پزشک نوع بیهوشی و بی حسی را تشخیص می دهد. گاهی افراد از آستانه درد پایین تری برخوردار هستند. در این مواقع با اظهار این موضوع، دندان پزشک تدابیری برای وی می اندیشد.

بی حسی موضعی در دندانپزشکی

برای دسترسی به دندانپزشکی شبانه روزی در تهران با دندانپزشکی فربد تماس بگیرید.

تزریق بی حسی موضعی دندان

این نوع از بی حسی ها در دو شات استفاده می شود. اصطلاح شات برای نوع تزریق در دندان پزشکی به کار می رود.

نوع اول تزریق سوزن در ناحیه مورد نظر می باشد. این ناحیه شناسایی شده کمترین میزان سوزش را خواهد داشت. درد ناشی از تزریق تنها چند ثانیه به طول می انجامد.

نوع دوم هدایت سوزن به ناحیه مورد نظر است. یعنی فرو بردن سوزن در نهایی ترین قسمت ممکن که با اعمال فشار توسط دندان پزشک خواهد بود. غالبا این نوع از تزریق احساس درد شدید تری ایجاد می کند.

وضعیت بیمار در هنگام بی حسی

فرد با قرار گرفتن بر روی صندلی آماده تزریق می شود. سر و قلب بیمار باید موازی زمین باشد. همچنین نحوه قرار گیری پاها باید کمی به سمت بالا باشد. گاهی به دلیل تشخیص پزشک این نوع از قرار گیری متفاوت خواهد بود. اما غالبا این نوع ثابتی از نحوه ایستایی برای تزریق بی حسی است.

نحوه تزریق بی حسی

دندان پزشک ابتدا با تزریق چند قطره بی حسی کار را آغاز می کند. پس از گذشت چند ثانیه با لمس کردن آن ناحیه متوجه مکان دقیق تزریق می شود. سپس دوز معینی از داروی بی حسی را بسته به نوع درمان تزریق می کند. تزریق دارو باید به آرامی صورت گیرد. چرا که در غیر این صورت بافت های لثه واکنش معکوس از خود بروز می دهند.

چه مواقعی بی حسی صورت نمی گیرد؟

برخی افراد به دلایل متفاوت قابلیت بی حسی ضعیف تری دارند. عصب های موجود در افراد عملکرد های متنوعی از خود نشان می دهند. این عمال موجب تفاوت علائم بی حسی می شود. اما تقریبا برای همه افراد داروهای متقاوتی با دوز های متنوع وجود دارد. یعنی عدم تاثیر بی حسی در تمامی افراد قابل درمان می باشد.

پیامد های بی حسی در دندان پزشکی

• بالا رفتن تمرکز و دقت عمل دندان پزشک در حین انجام کار
  • عدم احساس درد در بیمار و در نتیجه قرار گیری مناسب برای انجام درمان
  • عدم حرکت های ناگهانی ناشی از درد توسط بیمار
  • شناسایی و درمان بهتر در نواحی مورد نظر
  • بی حسی در انتهای درمان و عدم تازگی درد در بیمار
  • افزایش نتایج و بازدهی درمان

آیا بی حسی موضعی در دندانپزشکی عوارض دارد؟

بی حسی های موضعی غالبا عارضه هایی به دنبال خواهند داشت. اگرچه عدم استفاده از آن ها تقریبا غیر ممکن است. چرا که درمان تنها با وجود بی حسی امکان پذیر است. اما عوارض آن نیز اجتناب ناپذیر است. در ادامه عوارض بی حسی های موضعی را بررسی خواهیم کرد.

• پس از اثرات بی حسی، بیمار دچار اختلال در تکلم و حرکات صورت خود می شود. این امر به مدت چندین ساعت طبیعی می باشد.
  • مشکلا بینایی در چند ساعت اولیه پس از تزریق به وجود می آید.
  • احساس سرگیجه و سردرد با از بین رفتن اثرات بی حسی از دیگر عوارض آن می باشد.
  • عدم هماهنگی در عضلات و عدم کنترل آن ها، عارضه ای متداول است.
  • ایجاد حالت تهوع پس از بی حسی یکی از شایع ترین عارضه هاست.
  • علائمی از حساسیت ها پوستی در برخی بیماران مشاهده می شود.
  • خون ریزی در ناحیه تزریقی یکی دیگر از عوارض می باشد.
  • تاثیرات منفی در عملکرد اعضای صورت به مدت چندین ساعت نیز امری متداول است.

عوامل موثر در کاهش بی حسی موضعی در دندانپزشکی

اضطراب همواره یکی از شایع ترین عوامل تاثیرات منفی در بی حسی است. اضطراب های کنترل نشده قادر به از بین بردن اثرات بی حسی می شود. همچنین درمان را برای بیمار و دندان پزشک سخت تر می کند.

افرادی که سابقه حملات پانیک داشته باشند غالبا با تزریق بی حسی دچار حمله دوباره می شوند. چرا که تزریق برای آن ها یاد آور حملات در گذشته می شود.

افرادی در هنگام تزریق احساس خفگی خواهند داشت. این احساس به دلیل بی حسی های دهانی رخ می دهد. اما بی حسی های دهانی چنین پیامدی نخواهند داشت.

افراد دارای اعتیاد نیز غالبا قادر به تاثیر پذیری از مواد بی حسی نیستند. اما دندان پزشک ها برای این گونه افراد نیز تدابیری می اندیشند.