جرمگیری به دندان آسیب می زند؟

بسیاری برای جرمگیری دندان های خود هراس دارند. افراد گمان می کنند با جرم گیری دندان ها، کیفیت و کارایی آن ها کاهش می یابد. جرم گیری دندان نیز، مانند هر عمل زیبایی و درمانی از معایب و مزایایی برخوردار است. هر فرد بنا به نیاز و سلیقه خود، یک روش را برای زیباسازی و درمان دندان ها انتخاب می کند. برای آگاهی درباره نحوه عملکرد جرم گیری و جواب این سوال که آیا جرمگیری به دندان آسیب میزند؟ یا خیر با ما در سایت کلینیک فربد همراه باشید.

جرمگیری به دندان آسیب می زند؟

چرا دندان ها نیاز به جرم گیری دارند؟

به صورت طبیعی دندان ها با رعایت بهداشت نیز، باز هم به جرم گیری نیاز دارند. چرا که باکتری های حاصل از مواد غذایی در دندان ها باقی خواهد ماند. تجمع این باکتری ها در طول مدت زیادی تبدیل به پلاک های دندانی خواهد شد. پلاک های دندان قسمت هایی از لثه تا دندان، علی الخصوص پشت دندان ها را در بر می گیرد. دسترسی به این نواحی با مسواک بسیار دشوار است. همچنین تجمع این باکتری ها در مدت زمان بسیاری صورت گرفته است. بنا براین با قدرت چسبندگی بسیار بالا، مسواک قادر به رفع آن نخواهد بود.

عدم حذف پلاک های دندانی، موجب ترشح اسید شده و مینای دندان را تضعیف می کند. پس از مدتی ضعف مینای دندان، رشد باکتری ها را افزایش می دهد. این روند، موجب پوسیدگی دندان شده و به دندان های دیگر منتقل می شود. علاوه بر این ها، عدم حذف پلاک دندان، پس از گذشت مدتی، آهکی خواهد شد. این آهک های ایجاد شده به جرم تبدیل می شوند.

جرمگیری به دندان آسیب می زند؟

مزایای جرم گیری دندان

  • جرم گیری عملکرد لثه ها را افزایش داده و آن ها قادر به پوشش بهتر دندان ها خواهند بود.
  • با انجام روتین جرم گیری دندان، محافظت از آن ها بسیار راحت تر می شود.
  • دستگاه های پیشرفته جرمگیری، دندان ها را از درمان های طولانی مدت مصون می کنند.
  • جرم گیری دندان بافت لثه ای اطراف دندان را بازسازی و سالم تر خواهد کرد.

معایب جرم گیری دندان

در پاسخ به این سوال که جرمگیری به دندان آسیب میزند؟ یا خیر باید بگوییم که پس از جرم گیری در حد فاصل دندان و لثه، فضای خالی ایجاد می شود. این فضا یک الی دو هفته زمان برای بازسازی نیاز دارد. این عامل تا مدتی دندان ها را به گرما و سرما حساس می کند.

به علت رفع پلاکت های میان دندان و لثه، فرد تا چندین روز احساس لق شدگی در دندان ها خواهد داشت.

جرمگیری به دندان آسیب می زند؟

جرم دندان چه تاثیری بر سلامت آن خواهد داشت؟

باکتری های موجود در جرم دندان، به سرعت رشد می کنند. این رشد، عامل مهمی در پوسیدگی دندان ها می باشد. اما این جرم های تشکیل شده در زیر لثه، موجب عفونت لثه نیز خواهند شد. در این حالت لثه دچار عارضه ای با نام لثه ژنژویت می شود. اغلب این بیماری در هنگام مسواک زدن با خون ریزی همراه است. همچنین به دلیل عدم توانایی مسواک در حذف این جرم ها و خون ریزی ایجاد شده، فرد از بهداشت آن نواحی خودداری می کند. این عامل، موجب تسریع و افزایش رشد جرم ها در آن قسمت از دندان می شود.

جرم های باقی مانده منجر به رشد باکتری ها شده و پلاک ها بیشتر می شوند. در این زمان بدن به طور طبیعی برای دفاع، مواد شیمیایی ترشح می کند. این مواد شیمیایی علاوه بر باکتری های موجود، استخوان اطراف دندان را نیز تهدید می کند. در این حالت بیماری پریودنتیت بروز خواهد کرد.

جرمگیری به دندان آسیب می زند؟

دلیل حساسیت دندانی پس از جرم گیری چیست؟

پس از رشد بیش از حد باکتری ها و تجمع جرم ها، ریشه دندان اکسپوز خواهد شد. یعنی پس از جرم گیری ریشه های دندان به علت سنگینی جرم ها بیرون خواهد زد. این فرآیند تا مدتی دندان را به گرما و سرما حساس می کند. در این حالت اگر استخوان ها از بین نرفته باشند، لثه ها به حالت طبیعی خود باز گشته و حساسیت رفع می شود. اما در صورت تخریب استخوان ها، حالت دفاعی دندان ها در مقابل حساسیت های گرمایی و سرمایی دیرتر اتفاق می افتد.

انواع روش های جرمگیری دندان

جرم گیری دندان به سه روش انجام می شود. این روش ها شامل موارد زیر می باشند:

جرمگیری دندان به روش دستی

این روش بسیار قدیمی بوده و امروزه انجام آن تقریبا منسوخ شده است. اما در موارد بسیار نادری، جرم گیری دندان فرد با این روش امکان پذیر است. این روش درمانی بسیار دردناک است. همچنین در مدت زمان بسیار طولانی صورت می گیرد.

جرمگیری توسط دستگاه های اولتراسونیک و پیزو الکتریک

این روش متداول ترین نوع درمان در دندان پزشکی هاست. به علت سرعت انجام کار و همچنین، ایجاد درد بسیار کمتر، امروزه جرمگیری تنها با اعمال این روش صورت می گیرد.

جرمگیری با جراحی

این روش برای افرادی با تجمع جرم ها به صورت گسترده در مدت زمان طولانی انجام می شود.

آیا جرمگیری به دندان به روش های خانگی موثر است یا به دندان آسیب میزند؟

روش های بسیاری برای جرمگیری دندان توسط افراد پیشنهاد می شود. اما جرم های دندانی، در یک روز شکل نگرفته اند. بنا براین با اعمال این گونه روش های سطحی قابل حذف نیستند. انجام این روش های پیشنهادی، تنها سطح دندان و مینای آن را تضعیف می کند. این روش ها به علت تاثیرات سطحی، موجب براق شدن دندان ها می شود. اما جرم ها از بین نخواهند رفت.

آیا جرمگیری دندان موجب سفید شدن آن ها می شود؟

جرمگیری دندان با توجه به عنوان آن، تنها موجب حذف جرم ها خواهد شد. جرمگیری با سفید شدن دندان ها ارتباطی ندارد. اما به دلیل حذف جرم هایی که فرد به وجود آن ها عادت کرده، دندان رنگ طبیعی خود را باز می یابد. پس از جرمگیری و بروساژ دندان، دندان ها تمیز شده و براق به نظر می آیند.

ارتباط جرم گیری دندان و لثه

جرمگیری عاملی برای حذف جرم های دندان می باشد. اما این جرم ها تا زیر لثه های فرد نفوذ کرده اند. بنا براین برای حذف آن ها باید کورتاژ لثه صورت گیرد. این چسبندگی های جرمی موجب التهاب لثه خواهند شد. با حذف لایه ای سطحی و داخلی از لثه، جرم های زیر آن برداشته می شوند.

بیماری های لثه ای ناشی از عدم جرمگیری دندان

با تجمع جرم ها در دندان و زیر لثه، بیماری لثه ای ایجاد می شود. التهاب لثه منجر به از بین رفتن استخوان خواهد شد. همچنین به علت تحلیل استخوان ها دندان ها لق می شوند. این بیماری لثه ای افراد را به بیماری های قلبی و استخوانی دچار می کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]