دلایل خارش لثه

خارش های لثه ای یکی از شایع ترین مشکلات دهان و دندان می باشد. لثه به علت بافت نرم و حساس، بیش از دیگر نواحی دهان در معرض آسیب می باشد. همچنین سلامت لثه ها در حفظ زیبایی و تداوم طول عمر دندان ها بسیار موثر است. در ادامه توضیحاتی در این رابطه ارائه خواهد شد. برای آشنایی با دلایل خارش لثه با ما در سایت کلینیک دندانپزشکی فربد همراه باشید.

دلایل خارش لثه چیست؟

خارش لثه در کودکان اغلب به دلیل رشد دندان ها می باشد. این عامل تقریبا برای همه کودکان یکسان می باشد. اما در بزرگسالان خارش لثه ها قطعا یکی از دلایل زیر می باشد.

پلاک های دندانی

پلاک ها، تجمع باکتری های حاصل از عوامل متعدد می باشد. این پلاک ها به دلیل عدم رعایت بهداشت، بر روی دندان ها قرار می گیرند. چسبندگی این پلاک ها به گونه ای است که پس از تشکیل آن ها با مسواک از بین نمی روند. مصرف دخانیات یکی از مهم ترین عوامل تشکیل پلاک های دندانی است. این عارضه موجب رشد سریع باکتری ها در حد فاصل دندان و لثه خواهد شد. این عامل علاوه بر تاثیر منفی در زیبایی، سلامت دندان ها و لثه را تهدید می کند. گاها پلاک دندان موجب خون ریزی و حساسیت می شود. در نهایت منجر به خارش لثه ها شده و عدم درمان آن به لثه ها آسیب می رساند.

گینگیویت

گینگیویت یک بیماری لثه ای می باشد. یکی از عوامل بروز این بیماری تجمع شدید پلاک دندان است.

بروز آلرژی

به دلیل بروز برخی آلرژی ها مانند حساسیت به غذاهای متفاوت، خارش های لثه ای به وجود می آید.  این حساسیت ها توسط دارو ها نیز بروز می کنند.

آسیب های لثه ای

عوامل متفاوتی در آسیب های لثه ای موثر هستند. برخورد های فیزیکی در هنگام ورزش یکی از این عوامل است. همچنین دندان قروچه کردن علاوه بر آسیب به مینای دندان، لثه را تحت فشار قرار می دهد. این عوامل همگی به خارش لثه ای منجر می شوند. برای پیشگیری از این آسیب ها استفاده از گارد دهان بسیار موثر است.

تغییرات هورمونی

بانوان در دوران عادت ماهانه، به دلیل تغییرات هورمونی دچار درد ها و مشکلات فراوانی می شوند. خارش لثه ها یکی از این موارد می باشد.

درمان های نامناسب دندان

در صورت استفاده از ابزار ضدعفونی نشده در دندان پزشکی ها، امکان بروز خارش لثه ای و عفونت بسیار زیاد است. همچنین اگر دندانی از دست رفته باشد، باید سریعا آن را جایگزین کرد. روش های جایگزینی نظیر ایمپلنت و بریج، خارش های لثه ای را رفع خواهد کرد.

خشک بودن دهان

رطوبت کافی در دهان، عامل موثری در سلامت آن می باشد. اگر این رطوبت کمتر از حالت نرمال باشددهان دچار خشکی خواهد شد. بزاق دهان این رطوبت را تنظیم می کند. در صورت عدم تنظیم این رطوبت،خارش لثه ای به وجود می آید. نوشیدن آب کافی نیز به تنظیم این رطوبت کمک می کند.

آبسه دندان

آبسه دندان نوعی بیماری دردناک است. عفونت های ناشی از تجمع باکتری قادر به ایجاد آبسه دندان خواهند بود. اگر چه این بیماری با درد های شدید و طولانی همراه است. اما گاه اولین نشانه های آن خارش لثه می باشد.

سندرم سوزش دهان

احتمال ایجاد این سندروم در افرادی که دندان مصنوعی استفاده می کنند بیشتر است. این سندروم موجب خارش لثه می شود و به درمان نیاز خواهد داشت.

رشد دندان عقل

با شروع رشد دندان های عقل، خارش های لثه ای بسیار محتمل هستند. این خارش ها غالبا در قسمت های انتهایی دندان ها می باشد.

ژنژویت

زمانی که لثه ها دچار خارش می شوند، اولین احتمال ممکن بیماری لثه می باشد. این بیماری ژنژویت نام دارد. بروز این بیماری توسط پلاک های دندانی است. اما این بیماری خفیف می باشد.

درمان خارش لثه ای

برای درمان خارش لثه ای، پیش از هر چیز، آگاهی درباره علت بروز آن مطرح می باشد. برخی از خارش های لثه، نیازمند معاینه و درمان دندان پزشک هستند. اما به طور کلی برخی دارو ها برای درمان آن استفاده می شوند. مصرف این دارو ها با تجویز دندان پزشک جایز می باشند.

آنتی هیستامین

مصرف این دارو برای درمان خارش های ناشی از حساسیت می باشد. این یک داروی ضد حساسیت بوده و چنانچه علت خارش لثه تشخیص داده شود، مصرف آن بلامانع است.

جرم گیری دندان

پلاک های دندانی همان طور که قبلا گفته شد با مسواک از بین نمی روند. بنا براین با جرم گیری دندان ها و رفع پلاک ها، خارش لثه ها درمان خواهد شد.

روت پلنینگ

این یک روش برای از بین بردن تارتارهای دندان است. این یک نوع ضخیم از پلاک های دندان می باشد. رفع این تارتارها، خارش لثه ای را درمان می کند.

مهم ترین عامل خارش لثه ای و راه های مقابله با آن چیست؟

همان طور که تا بدین جای امر متوجه شدید، پلاک های دندانی، مهم ترین عامل خارش های لثه ای بودند. چرا که بسیاری از بیماری ها و مشکلات سلامت دهان و دندان، ناشی از تجمع پلاک هاست. این پلاک های دندان، با مصرف نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه و نوشابه افزایش می یابند. برای پیشگیری از این مورد، مسواک و نخ دندان پس از هر ماده خوراکی الزامی می باشد.

پلاک های دندان به دلیل چسبندگی بسیار زیاد، قادر به جذب ذرات غذایی هستند. این عامل موجب افزایش آن ها می شود. یعنی در صورت مشاهده اولین پلاک های دندان، به درمان آن بپردازید. عدم درمان زود هنگام، ذرات و غبار موجود در هوا را نیز به پلاک ها اضافه می کند. تجمع و نشست طولانی مدت این پلاک ها روی دندان، مینای آن را تهدید می کند. با حذف مینای دندان، مراحل درمانی گسترده تر خواهد شد.

همچنین پلاک های دندانی توسط مصرف مداوم سیگار، افزایش می یابند. قطران موجود در سیگار، به علت چسبندگی بالا، به دندان ها می چسبد. اگر پیش از آن زمینه بروز پلاک بوده باشد، ذرات قطران نیز به آن اضافه خواهند شد. این ذرات با چسبندگی بسیار بالا، با مسواک و نخ دندان از بین نخواهند رفت. تنها با جرم گیری و تدابیر دندان پزشکی، قابل حذف می باشند.

با توجه به توضیحات داده شده، درصد بالایی از عوامل خارش لثه، به پلاک های دندان مربوط می شد. بنا براین با رعایت نکات گفته شده، از درمان های ناشی از آن جلوگیری کنید.