حساسیت به خمیردندان

حساسیت به خمیردندان

هیچ‌چیز مثل مسواک زدن دندان‌ها با یک خمیردندان خوش‌بو و ملایم، احساس نامطلوب دهان را از بین نمی‌برد. این امر یکی از مهمترین بخش های بهداشت دهان و دندان می باشد. خمیردندان، این یار دیرینه و صمیمی مسواک، نه تنها به تمیز شدن بهتر دندان‌ها تا حدی کمک می‌کند، بلکه معمولا حس خوبی از تازگی در دهان ایجاد کرده و بوی نامطلوب دهان را کم می‌کند.ممکن است برخی از ما به این خمیردندانها حساسیت نشان دهیم. در این مطلب سعی میکنیم کمی راجع به این موضوع صحبت نماییم.

خمیر دندان

 صنعت ساخت خمیردندان از آغاز تا به امروز پیشرفت‌ زیادی داشته است؛ به حدی که امروز شاید برای خریدن یک خمیردندان از میان انبوهی از مارک‌ها و رنگ و نقش‌های متنوع، مردد بمانیم. ماده اصلی تشکیل‌دهنده اغلب خمیردندان‌ها یکسان است و تغییر آنها به شکل و رنگ و مواد فرعی اضافه شده در آن بستگی دارد.

حساسیت به خمیر دندان

اغلب ما به راحتی و بدون هیچ دردسری روزانه از خمیردندان، استفاده می‌کنیم و مثل بسیاری از نعمت‌های خدادادی دیگر، قدر این آرامش را نمی‌دانیم، حال آنکه بسیاری از افراد به دلیل ابتلا به واکنش‌ها و‌ آلرژی‌های شدید یا خفیف به خمیردندان، قادر به استفاده از آن نیستند و یا باید با احتیاط خیلی زیاد و تنها از گونه‌ها یا مارک‌های خاص خمیردندان استفاده کنند.

عامل آلرژی در خمیردندان

اگر شما جزو افرادی هستید که به خمیردندان‌ها حساسیت دارید، باید بدانید که تنها نیستید و گروه زیادی همانند شما وجود دارند. مواد زیادی خمیردندان را تشکیل می‌دهد و هر کدام از این مواد ممکن است علت ایجاد آلرژی شما باشد. این مواد افزودنی ممکن است برای ایجاد طعم، رنگ، قابلیت تمیز کردن بیشتر و یا حتی کمک به هضم مواد غذایی به خمیردندان اضافه شده باشند.

بعضی از موادی که بیش از سایرین در ایجاد آلرژی مقصر شناخته شده‌اند، عبارت‌اند از: عصاره دارچین، فلوراید، ترکیبات آلومینیوم، پروپیلن گلیکول و پاپایین. در اکثر موارد آلرژی به مواد شیمیایی مثل فلوراید و ترکیبات آلومینیوم اتفاق می‌افتد اما گاهی ممکن است که به مواد طبیعی مثل دارچین و پاپایین هم واکنش‌های آلرژیک دیده شود.

 علایم آلرژی به خمیردندان

نشانه‌های زیادی وجود دارد که بیانگر وجود آلرژی به خمیردندان است. یکی از این نشانه‌ها وجود دانه‌های قرمز‌رنگ است که معمولا در اطراف دهان و به خصوص گوشه‌های لب و در جایی که بیشترین تماس با خمیردندان را دارد، اتفاق می‌افتد. این دانه‌های قرمز رنگ معمولا از ناحیه گوشه‌های لب آغاز می‌شود و اگر عامل ایجاد آلرژی حذف نشود، کم‌کم این دانه‌ها به نواحی دیگر صورت پخش خواهد شد. آلرژی در بعضی افراد شدیدتر از این حالت و به صورت بروز زخم‌های دهانی شبیه آفت و یا التهاب شدید لثه‌ها، بلافاصله بعد از مسواک زدن، اتفاق می‌افتد. در حالت‌های بسیار شدیدتر ممکن است التهاب به دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی برسد و یا در موارد بسیار نادر به مرگ منجر شود.

درمان حساسیت

یکی از راه‌حل‌هایی که برای گریز از واکنش آلرژیک به خمیردندان به نظر می‌رسد، استفاده از خمیردندان‌های گیاهی است اما تجربه نشان داده است که این راه‌حل کارایی چندانی ندارد و کسانی که مستعد به آلرژی به خمیردندان هستند، حتی به ترکیبات گیاهی نیز آلرژی نشان داده و دچار مشکل می‌شوند. بهترین راه‌حل برای کشف علت آلرژی و درمان آن مشورت با پزشک است اما در کنار آن این راه‌حل‌ها را نیز برای کاهش شدت آلرژی خود به خمیردندان، امتحان کنید:

  • اگر هنگام مسواک زدن روبه‌روی آیینه بایستید و به صورت خود نگاه کنید، متوجه می‌شوید که گوشه‌های دهان بیشترین آلودگی به خمیردندان را دارند. سعی کنید، جوری مسواک بزنید که خمیردندان کمتر به این ناحیه برسد و به محض رسیدن خمیردندان به این ناحیه آن را با آب شستشو دهید.
  • خمیردندان‌های مختلف را امتحان کنید. به دنبال خمیردندانی بگردید که کمترین اجزای تشکیل دهنده را داشته باشد.
  • مقدار کمتری خمیردندان روی مسواک‌تان بگذارید و مقدار خمیردندان مصرفی‌تان را به یک‌سوم تا یک‌چهارم مقدار همیشگی کاهش دهید. با این کار مقدار تماس با ماده آلرژی‌زا را کم خواهید کرد و از شدت حساسیت کاسته خواهد شد. بلافاصله بعد از مسواک زدن دهان خود را با مقدار زیادی آب شستشو دهید و مراقب باشید که حتی مقدار کمی از خمیردندان را فرو ندهید.
  • اگر از همه این راه‌حل‌ها ناامید شدید و هنوز حساسیت شما به خمیردندان وجود داشت، راه‌حل آخر حتما کارساز خواهد بود: بدون خمیردندان مسواک بزنید. به خاطر داشته باشید نقش اصلی تمیز کردن دندان‌ها را مسواک به صورت فیزیکی به عهده دارد و نقش خمیردندان کاملا کمکی است. مسواک خود را مرطوب کرده و بدون خمیردندان اما کامل و طولانی‌ مسواک بزنید.

می‌توانید برای کمک به سلامت و استحکام دندان‌هایتان از دهان‌شویه‌های فلوراید و یا فلورایدتراپی در مطب دندانپزشکی استفاده کنید. (البته به شرطی که علت آلرژی شما، فلوراید موجود در خمیردندان‌ها نباشد!) برای خوش‌بو شدن دهان‌تان هم از دهان‌شویه‌های خوش‌بوکننده و یا آدامس‌های بدون قند استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]