دلایل تورم لثه در نوزادان

نوزادان به علل متفاوتی دچار تورم در لثه ها می شوند. یکی از دلایل تورم لثه ها تب می باشد. غالبا نوزادان به دلایل مشخص و نامشخصی دچار تب شده و این بالا رفتن دمای بدن عواقبی مانند تورم در لثه ها به همراه خواهد داشت. یکی دیگر از علل تورم های لثه ای رشد دندان ها می باشد. اما تمامی علل تورم های لثه ای برای نوزادان قابل بررسی و درمان می باشد. در این مقاله تخصصی و دندان پزشکی با جمع آوری اطلاعاتی در این رابطه با شما در سایت کلینیک فربد همراه خواهیم بود.

دلایل تورم لثه در نوزادان

تورم لثه چیست؟

لثه بافتی نرم درون دهان می باشد. این بافت نرم در حالت عادی صورتی رنگ است. به دلیل عروق خونی درون آن، این بافت دارای انسجام و یکدستی در رنگ می باشد. چنانچه تورم لثه بروز دهد این بافت و رنگ آن دچار تغییر خواهند شد. تغییر رنگ آن می تواند به رنگ قرمز خواهد بود.

علت تورم لثه در نوزادان

عوامل بسیاری موجب این عارضه خواهد بود. اما مهم ترین و شایع ترین آن ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

رشد دندان ها

رشد دندان ها در نوزادان پس از شش ماهگی رخ می دهد. اما این سن برای تمامی نوزادان صدق نمی کند. بلکه برای برخی بسیار متغیر می باشد. سپس تعداد بیست دندان در دهان کودک تا سی ماهگی رشد می کند. این دندان ها با نام دندان شیری شناخته می شوند. غالبا در آوردن دندان های نوزاد با علائمی همراه است. این علائم نظیر خروج بزاق دهان، تب های شدید و خفیف، بی اشتهایی، بی خوابی و خارش لثه ها می باشد. در این حالت کودک با ورود اشیای خارجی به دهان سعی بر خاراندن لثه ها خواهد داشت. علاوه بر این که تب یکی از دلایل تورم لثه هاست. خاراندن آن توسط اشیای خارجی نیز تورم آن را بیشتر خواهد کرد.

دلایل تورم لثه در نوزادان

التهاب لثه ها

زمانی که دندان ها شروع به رشد می کنند لثه ها دچار شکافت می شوند. این مهم موجب ایجاد تورم در لثه ها می شود. چرا که زخم های ایجاد شده در بافت نرم لثه ها اطراف آن را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین علت لثه ها دچار خارش شدید می شوند. این موضوع التهاب لثه ها را افزایش داده و قرمزی در لثه ها را بیشتر می کند.

تروما

ضربه و آسیب هایی که به دندان ها و لثه ها وارد می شود با نام تروما شناخته می شود. تروما یکی دیگر از علل تورم های لثه ای می باشد.

آیا تورم لثه در نوزادان خطرناک می باشد؟

چنانچه تورم های لثه ای در نوزادان به دلیل رشد دندان ها و یا یکی از دلایل گفته شده باشد جای نگرانی نیست. تمامی موارد مذکور دارای درمان می باشند. این علائم بسیار طبیعی بوده و برای همه نوزادان در پیش خواهد بود.

اما در مقابل مواردی نیز وجود دارند که در صورت بروز آن ها باید سریعا به دندان پزشک اطفال مراجعه کنید. چنانچه تورم های لثه ای نوزاد با رویش دانه های سفید و یا تجمعی از این دانه ها همراه باشد، احتمال ابتلا به کیست وجود خواهد داشت.

اگر تغییر رنگ لثه ها ناشی از تورم لثه ای با رنگ بنفش و یا آبی همراه باشد بسیار جدی می باشد. این موضوع بر اثر تجمع خون در یک ناحیه رخ می دهد. به این عارضه نیز هماتوم رویشی می گویند.

اگر یکی از موارد بالا را در نوزاد خود مشاهده کردید با مراجعه زود هنگام به دندان پزشک اطفال قادر به جلوگیری از پیشروی آن می باشید. در این صورت تمامی عارضه های مذکور دارای راه های درمانی می باشند. اما ادامه این روند و عدم درمان آن عواقی جدی به همراه خواهد داشت.

مدت زمان تورم لثه ای در نوزادان

غالبا این عارضه به دلیل رشد دندان های شیری می باشد. به همین دلیل تمامی علائم آن با بیرون زدگی دندان ها و مشاهده سفیدی آن ها به پایان می رسد. در موارد بسیار نادری نیز این گونه تورم ها مدت بیشتری ادامه خواهد داشت. در این حالت دندان پزشک اطفال با اعمال تدابیری جهت آرامش نوزاد اقدام خواهد کرد.

روش درمان تورم لثه ای در نوازادان

رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از مهم ترین عوامل در درمان انواع عارضه های دندانی می باشد. برای نوزادان این امر بر عهده والدین می باشد. این مهم برای جلوگیری از عفونت های لثه ای ناشی از تورم آن بسیار ضروری است.

تمیز کردن لثه های نوزاد با گاز استریل برای جلوگیری از عواقب دیگر بسیار الزامی می باشد.

پس از رویش اولین دندان ها رعایت بهداشت آن ها الزامی است. مسواک زدن برای دندان های کوچک نیز توصیه می شود. اما این مسواک باید بدون خمیر دندان انجام شود.

دلایل تورم لثه در نوزادان

باید ها و نباید ها در هنگام ایجاد تورم لثه ای در نوزادان

در این زمان بهترین راه کار مراجعه به دندان پزشک می باشد. در هر صورت با تائید وی والدین متوجه می شوند که علائم، طبیعی بوده اند یا خیر.

نکات توصیه شده در سطور بالا نیز جزئی از باید ها می باشد.

اما یکی از مهم ترین نباید ها استفاده از ژل های بی حسی می باشد. برخی از والدین به دلیل رفع درد موجود در نوزاد با اعمال بی حسی های موجود سعی بر درمان آن دارند. اما این ژل ها برای کودکان بسیار خطرناک هستند.

استفاده از هیچ گونه داروی خوراکی برای نوزادان در این شرایط جایز نیست.

استفاده از لیدوکائین نیز بسیار خطرناک می باشد. این مواد دارویی در اثر عدم هوشیاری کودک بلعیده می شوند.

دلایل تورم لثه در نوزادان

مصرف غذا های مناسب در صورت بروز تورم لثه ای در نوزادان

بدیهی است که در این حالت کودکان با مصرف غذاهای نرم راحت تر باشند. علاوه بر این ها، رشد دندان ها نیازمند ویتامین هایی در بدن خواهد بود. به همین علت تامین آن ویتامین ها برای ادامه روند سوخت و ساز بدن نوزاد بسیار مهم می باشد. با مصرف غذاهای نرم و ولرم لثه ها تحریک نشده و درد نوزاد افزایش نخواهد یافت. اما در این حالت از مصرف غذاهای سخت جلوگیری کنید. این گونه خوراکی ها با اعمال فشار به لثه ها تورم را دو چندان خواهد کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]