دلایل سیاه شدن دندان ها

دندان های عادی انسان به رنگ سفید می باشند اما بعضی مواقع ممکن است رنگ دندان ها تغییر کرده و به رنگ سیاه تبدیل شوند. سیاه شدن دندان دلایل مختلفی دارد که یکی از این دلایل می تواند پوسیده شدن دندان باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد دلایل سیاه شدن دندان ها صحبت کنیم پس با ما در سایت کلینیک فربد همراه باشید.

دلایل سیاه شدن دندان ها

عوامل رایجی که در سیاه شدن دندان موثر هستند

ممکن است زمانی که دندان سیاهی را می بینید اولین علتی که در ذهن شما به وجود می آید، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باشد. اما باید گفت این طرز فکر کاملا اشتباه بوده. افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت می کنند نیز به سیاهی دندان مبتلا شوند. توجه داشته باشید که سیاه شدن دندان در روزهای اول، روی چند نقطه اتفاق می افتد. اگر به آن توجه نشود و درمان نشود همه دندان را فرا می گیرد. به طور کلی دلایل سیاه شدن دندان می تواند به دو دسته ی زیر دسته بندی شود:

  • عوامل خارجی سیاه شدن دندان
  • دلایل داخلی سیاه شدن دندان

دلایل سیاه شدن دندان ها

عوامل خارجی سیاه شدن دندان

به عواملی که خارج از بدن انسان و در محیط باعث سیاه شدن دندان شوند، عوامل خارجی سیاه شدن دندان می گویند. این عوامل عبارتند از:

  • سیاه شدن دندان بر اثر خوردن بعضی از مواد غذایی
  • وارد شدن آسیب به مینای دندان
  • استعمال تنباکو
  • نوشیدن مواد غذایی رنگی
  • مصرف بعضی از داروها مانند آهن های مایع
  • استفاده کردن از خمیر دندان های خاص
  • زمانی که پلاک دندان به تارتار تبدیل می شود.

عوامل داخلی سیاه شدن دندان

به عواملی که از داخل بدن انسان باعث تغییر رنگ و سیاه شدن دندان می شوند، عوامل داخلی می گویند. این عوامل عبارتند از:

  • بعضی از بیماری های دهانی
  • پوسیده شدن بیش از اندازه دندان

دلایل سیاه شدن دندان ها

نشانه های سیاه شدن دندان

بهتر است بدانید که سیاه شدن دندان به یک باره اتفاق نمی افتد و دندان به مرور زمان سیاه می شود. به این گونه که دندان فرد ابتدا تغییر رنگ داده و زرد می شود و بعد به رنگ خاکستری تبدیل شده سپس رنگ دندان سیاه می شود. می توان گفت به وجود آمدن جرم روی دندان رفته رفته باعث سیاه شدن دندان می شود.

به وجود آمدن نقاطی سیاه رنگ روی دندان یکی دیگر از علائم سیاه شدن دندان می باشد. نقاط کوچک و سیاه رنگی که اکثرا نزدیک لثه ایجاد می شوند. . پس دقت داشته باشید اگر با این علائم روبرو شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر تارتار دلیل سیاه شدن دندان بود چه کنیم؟

به طور کلی می توان گفت پلاک دندانی، جرم دندان است که هرروز روی دندان به وجود می آید. اگر هر روز با مسواک آن ها را تمیز کنید مشکلی به وجود نمی آید. اما اگر دندان های خود را روزانه با مسواک تمیز نکنید، پلاکهای دندانی محکم و ضخیم تر می شوند و به تارتار تبدیل می شوند. چنانچه بعد از سیاه شدن دندان به پزشک مراجعه کردید و پزشک تشخیص داد که علت سیاه شدن دندان شما تارتار است، تنها متخصص می تواند آن را از بین ببرد. دندانپزشک می تواند با خراشیدن تارتار روی دندان این مشکل را حل کند. همچنین می تواند از ابزار اولتراسونیک نیز برای حل این مشکل استفاده کند. پس توجه داشته باشید که اگر به خاطر وجود جرم و تارتار دندان شما سیاه شده است حتما به پزشک مراجعه کرده تا برای شما جرم گیری انجام دهد.

 اگر دلیل سیاه شدن دندان پوسیدگی بود چه کنیم؟

همانطور که در بالا گفته شد سیاه شدن دندان بر اثر پوسیدگی یک عامل داخلی است که برای رفع آن نیز حتما باید به پزشک مراجعه کرد اما در این مورد پزشک برای رفع مشکل نمی تواند با تمیز کردن دندان، سیاهی آن را برطرف کند. از بین رفتن مینای دندان به خاطر وجود باکتری ها باعث می شود دندان پوسیده شود و درون آن حفره ایجاد شود. چنانچه به آن ها توجه نکنید و برای درمان آن به پزشک مراجعه نکنید، حفره رفته رفته بزرگ تر می شود و دندان هم سیاه تر می شود که برای رفع سیاهی دندان باید قسمتی که پوسیده شده است را بتراشد و از بین ببرد.

اگر زود به پزشک مراجعه کنید و میزان پوسیدگی خیلی کم و در یک طرف دندان باشد، دندانپزشک می تواند قسمت پوسیده شده را برداشته و بتراشد و آن را با مواد مخصوصی پر کند. اما اگر میزان پوسیدگی بیشتر باشد و پوسیدگی به لایه ی دوم دندان رسیده باشد، پزشک می تواند پوسیدگی دندان را بتراشد و تاج جدیدی را روی دندان قرار دهد. اما اگر میزان پوسیدگی خیلی زیاد باشد و با دو روش گفته شده در بالا نتوان آن را درمان کرد، باید دندان را کشید و از بین برد.

اگر دلیل سیاه شدن دندان، بیماری بود چه کنیم؟

گاهی وجود برخی از بیماری های لثه می تواند باعث سیاه شدن دندان بشود که در این مورد لثه ها متورم شده و خونریزی می کنند و دندان ها رفته رفته سیاه می شوند.

خوردن کدام ماده ی غذایی یکی از دلایل سیاه شدن دندان ها است؟

خوردن بعضی از نوشیدنی ها می تواند باعث سیاه شدن دندان بشود. این نوشیدنی ها عبارتند از:

  • خوردن نوشیدنی های رنگی مانند چایی، قهوه و مشروبات الکلی
  • کشیدن سیگار و استعمال تنباکو( چنانچه عادت به خوردن و یا استعمال این مواد غذایی دارید، حتما بعد از آن دندان های خود را مسواک بزنید.

اگر دلایل سیاه شدن دندان ها ضربه بود چه کنیم؟

چنانچه ضربه و آسیب به بافت خونی و عصب دندان وارد شود، ممکن است رنگ دندان تغییر کند که در این حالت باید از روکش های دندان استفاده کرد.

آیا می توان مشکل سیاهی دندان را در خانه درمان کرد؟

به طور کلی می توان گفت درمان سیاهی دندان در خانه امکان پذیر نیست، با اینکه می توان از سفید کننده ها استفاده کرد اما باز هم نمی تواند درمان قطعی باشد و شما حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا علت سیاه شدن دندان را تشخیص داده و آن را درمان کند.

دلایل سیاه شدن دندان ها

جلوگیری از سیاه شدن دندان ها

برای جلوگیری از سیاه شدن دندان موارد زیر را رعایت کنید:

  •  هر چند ماهی یکبار برای چکاپ شدن به دندانپزشک مراجعه کنید
  • روزانه به صورت منظم از نخ دندان و مسواک استفاده کنید
  • از خوردن نوشیدنی های رنگی و مواد غذایی با قند بالا خودداری کنید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]