فلوراید تراپی در منزل برای کودک

فلوراید یک ماده شیمیایی است که برای محکم شدن دندان ها و استخوان فک بسیار مهم است. استفاده از فلوراید باعث می شود پوسیدگی های اولیه متوقف شوند و همچنین دندان ها نسبت به پوسیدگی های بیشتر، مقاوم شوند. فلوراید به مینای دندان وصل می شود و باعث مستحکم تر شدن آن می شود. بیشترین چیزی که به بدن انسان فلوراید می رساند، آب است. در گذشته بعضی از کشور ها از فلوراید داخل آب آشامیدنی استفاده می کردند که نتایج بسیار خوبی داشت و هنوز هم در بعضی از کشور ها استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر با فلورایدتراپی در خانه برای کودک با ما در سایت کلینیک فربد همراه باشید.

فلورایدتراپی در خانه برای کودک

فلورایدتراپی چیست؟

فلورایدتراپی به معنای استفاده کردن از فلوراید برای تقویت دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان ها می باشد. این کار به صورت موضعی یا سیستماتیک انجام می گیرد. در روش موضعی از ژل یا خمیر دندان یا وارنیش استفاده می شود اما در روش سیستماتیک، فلوراید از طریق قرص یا قطره خورده می شود.

فلورایدتراپی در خانه چگونه انجام می شود؟

فلورایدتراپی در خانه برای بزرگسالان

استفاده از خمیر دندان

بهترین راه برای رساندن فلوراید به دندان ها این است که هر روز دندان های خود را مسواک بزنید. چرا که همه خمیر دندان های معمولی دارای هزاد واحد فلوراید هستند. همینطور زمانی ک شما هر روز مسواک بزنید، مقداری فلوراید به دندان شما خواهد رسید. برای افرادی که دندان های آن ها خیلی پوسیده می شود یا بزاق دهان آن ها خیلی کم است، خمیر دندان هایی با فلوراید بالا توصیه می شود.

استفاده از فلوراید

راه دیگر فلورایدتراپی در منزل، استفاده از دهان شویه های حاوی فلوراید است. این دهان شویه ها به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول که دارای فلوراید خیلی کمی هستند و هر روز باید استفاده شوند و دسته ی دوم فلوراید های بیشتری دارند و باید به صورت هفتگی استفاده شوند.

فلورایدتراپی در خانه برای کودک

استفاده از ژل یا فوم

ژل های فلوراید باعث می شوند پوسیدگی دندان کمتر شود و یا پوسیدگی دیرتر اتفاق بیفتد. ژل ها بیشتر برای کسانی که می خواهند ارتودنسی انجام‌ دهند یا افرادی که در معرض پوسیدگی دندان قرار دارند استفاده می شود. همچنین کودکانی که دندان هایشان باید تحت مراقبت باشد یا افرادی که بزاق دهانی خیلی کمی دارند می توانند از ژل یا فوم فلوراید استفاده کنند. به این صورت که ژل فلوراید را با استفاده از قالب خاصی درون دهان می کنند و جذب کردن آن ها حدودا پنج دقیقه طول می کشد و تا نیم ساعت بعد از انجام این کار نباید چیزی بخورید و یا سیگار بکشید حتی دهان خود را نیز نباید بشویید. استفاده از ژل یا فوم رایج ترین روش فلورایدتراپی در خانه برای کودک است.

وارنیش دندانی

فلورایدتراپی با روش وارنیش درمانی نسبت به استفاده از ژل بهتر است. امروزه استفاده از وارنیش نسبت به ژل بیشتر رواج پیدا کرده است چون برای استفاده از ژل، کودک باید حدودا پنج دقیقه بی حرکت بنشیند که این کار برای کودک مشکل است اما در روش وارنیش نیازی به این کار نیست. البته کسانی که از ژل فلوراید استفاده می کنند هم می توانند از وارنیش دندانی استفاده کنند. وارنیش ها را با استفاده از مسواک می توان به دندان ها اعمال کرد. با استفاده از وارنیش دندانی می توان حدودا چهل و پنج درصد از پوسیدگی دندان را کم کرد.

فلورایدتراپی در خانه برای کودک

سن فلوراید درمانی از چه زمانی است؟

هرچه زودتر از فلوراید برای کودکان استفاده کنیم، امکان کاهش پوسیدگی دندان بیشتر است. اگر فلوراید را به صورت درست برای کودک استفاده کنیم، کمک زیادی به او در کاهش پوسیدگی دندان هایش کرده ایم. البته باید توجه داشت که استفاده از فلوراید با غلظت بالا ممکن است باعث حالت تهوع و یا به وجود آمدن لکه های رنگی روی دندان کودک بشود. به همین خاطر است که استفاده از خمیر دندان های دارای فلوراید برای کودکان زیر سه سال اصلا مناسب نیست. حال که با روش فلورایدتراپی در خانه برای کودک آشنا شده اید برای آشنایی با فواید فلوراید درمانی نیز با ما همراه باشید.

فواید فلوراید درمانی چیست؟

  • فلورایدتراپی امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد چون اولین مزیت آن کاهش پوسیدگی دندان ها است.
  • استفاده کردن از فلوراید باعث می شود مینای دندان تقویت شده و دندان هایی که قبلا آسیب دیده اند هم ترمیم شوند.
  • استفاده از فلوراید باعث می شود مواد معدنی موجود در دندان ها بیشتر شود و جذب این مواد هم راحت تر و و سریع تر بشود. فلورایدی که در بزاق دهان وجود دارد می تواند به دندان بچسبد که این امر باعث می شود مواد معدنی از بین نروند.
  • استفاده از فلوراید باعث جذب بیشتر کلسیم می شود که این امر نیز موجب کاهش پوسیدگی دندان می شود.
  • فلوراید باعث قوی تر شدن ریشه دندان می شود. بنابراین ریشه کمتر در معرض پوسیدگی قرار می گیرد.
  • با استفاده از فلوراید درمانی شما دیگر مجبور به پرداخت هزینه های زیادی برای رفع پوسیدگی دندان نیستید.
  • فلوراید باعث می شود بیماری های دیگر مربوط به لثه و دندان کاهش یابد.
  • باعث افزایش سلامت دهان و دندان شده و رشد ناقص دندان را کاهش می دهد.
  • استفاده از فلوراید باعث می شود قدرت باکتری های داخل دهان برای تولید اسید از بین برود.
  • فلورایدتراپی باعث می شود استخوان فک کودکان در حال رشد، تقویت شود.

فلورایدتراپی در خانه برای کودک

عوارض استفاده از فلوراید چیست؟

استفاده کردن از فلوراید به غیر از فوایدی که دارد، اگر بیش از اندازه مصرف شود چون یک ماده شیمیایی است ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد. استفاده کردن از فلوراید حتما باید با مشورت با پزشک انجام گیرد تا مشکلی را برای دندان های شخص به وجود نیاورد.

این عوارض عبارتند از:

تغییر رنگ دندان ها

تغییر رنگ و از بین رفتن رنگ دندان ها یکی از اصلی ترین و رایج ترین عوارض استفاده نادرست از فلوراید می باشد. این اتفاق بیشتر در کودکان اتفاق می افتد چرا که آن ها نمی توانند به درستی از فلوراید استفاده کنند و ممکن است مقدار خیلی زیادی از فلوراید را به دهان خود وارد کنند.

حساسیت به فلوراید

بعضی از افراد ممکن است نسبت به فلوراید حساسیت نشان دهند و این حساسیت را روی پوست خود مشاهده کنند که البته باید گفت حساسیت نسبت به فلوراید در افراد خیلی کمی اتفاق می افتد و بسیار نادر است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]