دندانپزشکی اورژانسی

همه افراد تا به حال مشکلات اورژانسی دندان را تجربه کرده اند. در طول روز ممکن است اتفاقات زیادی برای یک نفر بیفتد اما شاید هیچ گاه در مورد شرایط اضطراری دهان و دندان با خود فکر نکرده باشید. همچنین ممکن است زمانی که با دندان درد روبرو می شویم به دندانپزشک دسترسی نداشته باشیم. در واقع می توان گفت دندانپزشکی اورژانسی زمانی ایجاد می شود که ضربه شدیدی به دندان های شما وارد شود. یا احساس درد و تورم شدیدی در دندان های خود داشته باشید. همچنین دندانپزشکی اورژانسی می تواند شامل مواردی چون افتادن دندان، لب پریدگی و شکستگی دندان و یا دردهای شدید شب نیز بشود. در این مقاله قصد داریم درباره اتفاقات ناگهانی دهان و دندان (دندانپزشکی اورژانسی در تهران) و راههای درمان آن صحبت کنیم پس با ما در  کلینیک دندانپزشکی فربد همراه باشید.

دندانپزشکی اورژانسی در تهران

برای دسترسی به دندانپزشکی شبانه روزی در تهران با دندانپزشکی فربد تماس بگیرید.

آمادگی برای اتفاقات غیر منتظره مربوط به دهان و دندان

چنانچه اتفاقی برای دهان یا دندان شما افتاد بهتر است ابتدا به دندانپزشکی اورژانسی در تهران مراجعه کنید اما در مواقعی ممکن است مسافرت باشید یا به دندانپزشک خود دسترسی نداشته باشید، بنابراین اگر با مشکلات مربوط به دهان و دندان روبرو شدید تا قبل از رسیدن به دندانپزشک می توانید مشکلات خود را کمی رفع کنید. این مشکلات عبارتند از:

درد شدید دندان

یکی از رایج ترین دردهایی که ممکن است به سراغ هر فردی بیاید، دندان درد است. شاید دندان درد به خاطر پوسیدگی دندان ها یا خالی شدن دندانی که در گذشته پر کرده اید اتفاق بیفتد. چنانچه با درد شدید دندان مواجه شدید می توانید دهان خود را با مخلوط آب گرم و نمک شستشو دهید. همچنین می توانید برای کم شدن درد مقداری روغن گل میخک را روی پنبه ریخته و آن را روی دندانی که درد دارد بگذارید. با این کار می توانید درد دندان خود را کاهش دهید. اگر احساس کردید که لثه شما متورم شده است می توانید کمپرس یخ را روی محل متورم شده قرار دهید.

در این شرایط حتی می توانید از مسکن ها برای کمتر شدن درد استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید اگر با انجام این موارد درد دندان شما کم شد باز هم در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید

دندانپزشکی اورژانسی

افتادن دندان یا شکسته شدن آن

چنانچه به هر دلیلی مانند تصادف، ضربه خوردن و یا زمین خوردن، دندان شما شکست یا افتاد خیلی سریع دندان افتاده شده را بردارید و به پزشک مراجعه کنید. تا رسیدن به دندانپزشک سعی کنید دندان را کاملا شسته و در محلول شیر  قرار دهید و آن را به مطب دندانپزشک ببرید. چنانچه متوجه شدید لثه ی دندانی که افتاده است دچار خونریزی شده است  دهان خود را کامل بشویید و قسمتی که خونریزی کرده است را با گاز استریل بپوشانید.

مشکلات لثه و دهان

چنانچه مشکلاتی در لثه یا لب یا زبان شما به وجود آمد می توانید قسمت زخم شده را با محلول سالین گرم (از داروخانه ها می توانید تهیه کنید) بشویید. چنانچه دچار خونریزی لثه شدید،گاز استریل را روی آن قرار دهید و کمی به آن فشار وارد کنید تا خونریزی کاملا بند بیاید. اگر با انجام این کار خونریزی قطع نشد حتما به پزشک مراجعه کنید.

دندانپزشکی اورژانسی در تهراناورژانسی

آبسه کردن دندان ها

چنانچه احساس کردید صورت شما ورم کرده است و دندانتان لق شده است و بر آمدگی هایی روی لثه ی شما به وجود آمده است بنابراین حتما دندان شما آبسه کرده است. اگر دندان شما آبسه کرد خیلی سریع به دندانپزشک مراجعه کنید. چرا که آبسه عفونتی است و درمان نکردن آن ممکن است مشکلات بزرگتری را برای شما به وجود بیاورد. برای از بین رفتن عفونت می توانید آنتی بیوتیک استفاده کنید و زمانی که عفونت لثه رفع شد، درمان اصلی را شروع کنید. چنانچه بعد از آبسه کردن با مشکلات تنفسی روبرو شدید و یا آن قدر تورم دهان دارید که نمی توانید دهان خود را باز کنید، باید خیلی سریع به مراکز فوریت پزشکی مراجعه کنید

شکستن فک

چنانچه به هر دلیلی مانند تصادف یا زمین خوردن فک شما شکست بهتر است اصلا آن را تکان ندهید. فک خود را با پارچه ای به بالای سر خود ببندید و خیلی زود به مراکز فوریت پزشکی مراجعه کنید.

فرو رفتن شی خارجی در میان دندان ها

چنانچه یک جسم خارجی و قابل مشاهده در بین دندان های شما فرو رفته است، بهتر است با استفاده از یک پنس آن را بیرون بکشید اما اگر شی خارجی آن قدر کوچک است که نمی توانید آن را مشاهده کنید بهترین راه استفاده از نخ دندان است . اگر با هیچ کدام از این روش ها نتوانستید شی را از میان دندان هایتان بیرون بیاورید، خیلی سریع به دندانپزشکی مراجعه کنید.

دندانپزشکی اورژانسی در تهران

مشکلاتی که بعد از مراجعه به دندانپزشکی ممکن است اتفاق بیفتد

زمانی که شما به دندانپزشکی اورژانسی مراجعه می کنید ممکن است مشکلاتی بعد از بیرون آمدن از مطب برای شما به وجود بیاید که این مشکلات به شرح زیر می باشند:

افتادن دندان های روکش شده یا پرشده

چنانچه به هر دلیلی دندان پرشده ی شما افتاد،آن را برداشته و خیلی زود به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر روکش دندان شما ، از روی دندانتان افتاد آن را بردارید و به صورت موقت روی دندان خود قرار دهید. البته قبل از قرار دادن روی دندان آن را خوب بشویید و تمیز کنید. تا آلودگی وارد دهان شما نشود. بعد از آن خیلی سریع به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

سیم کشی دندان

ممکن است حدودا دو روز قبل از سیم کشی دندان، درد و ناراحتی را در دندان های خود احساس کنید، برای کمتر شدن درد می توانید دهان خود را با آب گرم و نمک شستشو دهید تا درد کمی کاهش یابد. در این موارد حتی می توانید از مسکن ها نیز استفاده کنید.

کنترل درد دندان

جمع بندی

برای این که کمتر با مشکلات دهان و دندان روبرو شوید سعی کنید مرتب از نخ دندان و مسواک استفاده کنید و بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. همچنین مرتب به پزشک مراجعه کنید تا اگر مشکلی در دهان و دندان های شما وجود دارد خیلی زود تشخیص دهد. نکته ی دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که سعی کنید در جعبه ی کمک های اولیه ی خود در منزل لوازم مورد نیاز را داشته باشید تا اگر با این مشکلات اورژانسی روبرو شدید تا زمان رسیدن به دندانپزشک تا حدی در منزل خود مشکل را رفع کنید و  یا جهت برخورداری از خدمات دندانپزشکی اورژانسی در تهران با درمانگاه دندانپزشکی فربد در ارتباط باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]