متخصص جراحی دندان عقل

غالبا افراد دارای سی و دو دندان می باشند. برخی از افراد نیز هرگز دندان عقل نمایانی نخواهند داشت. دندان های عقل در بعضی مواقع به صورت نهفته رشد می کنند. برای بعضی نیز دندان های عقل تا سنین بسیار بالا رشد نکرده و مشکلی ایجاد نمی کند. اما برخی از افراد به دلیل رشد نا مناسب دندان های عقل، مجبور به جراحی آن ها می شوند. دندان های عقل با فشار به دندان های دیگر موجب جا به جایی آن ها شده و نظم آن ها را به هم می ریزند. همچنین به دلیل نفوذ ریشه های دندان عقل در لثه و ناهماهنگی آن با موقعیت فعلی، جراحی آن ضروری می شود. در ادامه با ما در سایت کلینیک فربد همراه باشید تا توضیحاتی درباره دندان عقل و متخصص جراحی دندان عقل را به شما ارائه دهیم.

متخصص جراحی دندان عقل

در چه صورت دندان عقل نیازی به جراحی ندارد؟

اگر افراد با مراجعه روتین به دندان پزشکی از رشد دندان های عقل مطلع باشند، به راحتی می توانند از جراحی آن جلوگیری کنند. چک آپ مداوم و معاینات روتین علاوه بر تضمین سلامت دندان ها، نیاز به درمان سریع را رفع می کند. برخی از دندان های عقل به صورت نهفته رشد می کنند.

این دندان ها با فشار به لثه و دندان های دیگر، ایجاد درد و بی نظمی می کنند. اما عدم رویت آن ها، فرد را به مراجعه به پزشک تشویق نمی کند. به همین علت معاینات روتین قادر به تشخیص زودهنگام آن ها خواهد بود. همچنین ممکن است رشد نامناسب دندان های عقل موجب آسیب به زوایای فک و استخوان صورت شود. در این حالت علاوه بر درمان دندان عقل و کشیدن آن، نیاز به جراحی فک نیز می باشد. چنانچه افراد برای معاینات دندان پزشکی خود، مدت زمان معینی را در نظر بگیرند، از هر گونه درمان اضافه مصون خواهند بود.

برای دسترسی به دندانپزشکی شبانه روزی در تهران با دندانپزشکی فربد تماس بگیرید.

توضیحاتی درباره دندان عقل و جراح آن

دندان عقل یکی از دندان های آسیا می باشد. این دندان در انتهای دندان های آسیایی دیگر رشد می کند. غالبا به صورت نهفته و ناموزون می باشد. این دندان ها چهار عدد می باشند. اما در هر فرد ممکن است تمامی چهار دندان رشد نکند. در براخی افراد نیز رشد آن ها کاملا معقول می باشد. چنانچه این دندان ها تا سنین بیست سالگی قابل رویت نباشند، پس به طور پنهان رشد کرده اند. این به معنای عدم خروج آن ها از لثه می باشد. همچنین ممکن است هرگز رشد نکنند. این دندان ها جز آخرین دندان های دائمی هستند. اما به دلیل عدم وجود فضای کافس در دهان نیاز به کشیدن آن ها می باشد. چنانچه این دندان ها موجب آسیب به نظم و یا ایجاد درد شوند، نیاز به درمان خواهند داشت.

متخصص جراحی دندان عقل

متخصص در چه صورت دندان عقل را جراحی می کند؟

در صورتی که درد در هر دو طرف فک و لثه ها ایجاد شود. همچنین اگر که درد در یک طرف بروز کند. این درد های ناشی از دندان عقل در صورت جویدن بیشتر خواهند شد. در این حالت متخصص تشخیص به جراحی دندان های عقل و کشیدن آن ها می دهد.

بروز عفونت های دندانی و لثه ای یکی از عوارضی است که متخصص با جراحی آن را از بین خواهد برد. این عفونت ها با تورم در قسمت در آمده دندان به صورت زیر پوستی و یا آشکار می باشد. در هر دو صورت با جراحی آن درمان خواهد شد.

چنانچه دندان عقل نهفته و یا آکار موجب جا به جایی دندان های دیگر شود متخصص آن را جراحی می کند.

گاهی رشد نامناسب دندان های عقل، موجب کیست های فکی می شود. این کیست و یا تومور ها غالبا خوش خیم هستند. یا تشخیص جراحی و بیرون کشیدن آن ها، این تومور ها رفع خواهند شد.

متخصص چگونه دندان عقل را جراحی می کند؟

دندان پزشک در ابتدا با معاینات و عکس برداری های لازم از موقعیت دندان عقل نهفته آگاه می شود. سپس با بی حسی موضعی، همان قسمت از لثه ها را بی حس می کند. در این حالت فرد تا مدتی پس از انجام جراحی احساس درد نخواهد داشت. با شناسایی بخشی از دندان ها که توسط استخوان فک و یا لثه ها پوشانده شده اند، دندان های عقل بیرون کشیده می شوند. چرا که برخی از دندان ها کاملا نهفته هستند.

برخی دیگر نیمه نهفته می باشند. هر کدام از این عارضه ها نیاز به ابزار مخصوص به خود را دارد. با برش لثه و رسیدن به دندان ها، توسط ابزار مخصوص دندان پزشکی دندان های عقل بیرون کشیده می شوند. متخصص در این زمان باید با ظرافت و دقت و سرعت عمل بالایی دندان های عقل را بیرون بکشد. چرا که در این حالت دندان های دیگر نیز دچار تزلزل می شوند. با ظرافت کار توسط متخصص نه تنها دندان های دیگر آسیب نخواهند دید، بلکه تمامی ریشه های دندان عقل بیرون کشیده می شوند.

متخصص جراحی دندان عقل و هزینه های آن

هر چه متخصص دندان پزشک فرد مجرب و زبده باشد، هزینه های درمانی آن نیز گاها افزایش می یابد. البته بسیاری از دندان پزشک های مجرب مبالغ درمانی خود را با تجارب خود افزایش نمی دهند. اما این امر به صورت نادرستی رو به افزایش در درمان های پزشکی می باشد. متاسفانه هر چه متخصص حاذق تر باشد، به راحتی مبالغ دریافتی خود را افزایش می دهد. به همین علت بسیاری از افراد با بالا بردن هزینه های دریافتی، سعی بر مجرب نشان دادن خود دارند. اما به طور کلی برای کشیدن دندان های عقل و هر گونه درمانی، به تجارب قبلی دندان پزشک مراجعه کنید.

چنانچه بیماران سابق از روند درمان و متخصص خود رضایت داشته باشند، این امر تضمین مناسب تری می باشد. البته کشیدن دندان عقل تحت پوشش اکثر بیمه ها قرار می گیرد. این درمان به صورت الزامی و برای حفظ سلامت فرد می باشد. به همین دلیل بیمه تمامی یا بخشی از هزینه های آن را تقبل می کند. اما برخی از موارد درمانی می تواند هزینه های آن را افزایش دهد. مواردی هم چون بی حسی های موضعی و یا در برخی موارد اعمال بی هوشی، مبالغ درمان را بیشتر خواهد کرد. گاهی افراد به دلیل مراجعه دیر هنگام و درمان بیشتر مجبور به بستری شدن می باشند. در این حالت نیز بدیهی است که هزینه های درمانی افزایش یابد.