دهانشویه کلر هگزیدین

دهانشویه کلر هگزیدین

یکی از مواردی که برای رعایت بهداشت دهان ودندان به شدت توصیه می شود، دهانشویه می باشد. دهانشویه ها به عنوان یک متد کمکی مسواک و نخ دندان می باشند. این مواد علاوه بر تمیز نمودن سطوح دندانها باعث ایجاد بوی مطبوعی در دهان می گردد. برخی از انواع این دهانشویه ها تاثیرات آنتی باکتریال و ضد میکروبی نیز دارند. یکی از انواع این مواد که در این مطلب راجع به آن صحبت مینماییم دهانشویه کلر هگزیدین می باشد.

ویژگیهای دهانشویه خوب

یک دهانشویه آنتی باکتریال خوب دارای یک سری ویژگی باید باشد. که ویژگی‌های این دهان‌شویه ضد میکروبی عبارت از این است که:

  • سمی نباشد
  • فقط مختص باکتریهای بیماری‌زا بوده و باعث ازدیاد باکتریهای مقاوم و رشد بیش از حد ارگانیسم‌های فرصت‌طللب نگردد.
  • موجب تحریک مخاط نشده
  • تغییر رنگ در دندانها ایجاد نکند
  • جذب سیستمیک آن کم بوده یا اصلاً به صورت سیستمیک جذب نگردد
  • کاربرد آن آسان.

جهت رزرو نوبت کلینیک دندانپزشکی در نواب با ما تماس بگیرید 02155170512

کاربرد کلر هگزیدین در دندانپزشکی

دهان‌شویه کلرهگزیدین به گونه ای است که هم در مطب دندانپزشکی توسط افراد حرفه‌ای و هم در منزل استفاده می‌شود.

  • در مطب دندانپزشکی

     بلافاصله قبل از کاربرد وسایل چرخنده و دستگاههای جرم‌‌گیری اولتراسونیک بوسیلۀ دندانپزشک که با پخش آب و هوا به صورت آئروسل همراه می‌باشند مصرف کلرهگزیدین توسط بیمار، شانس پخش عوامل میکروبی قابل انتقال در محیط مطب را کم کرده و آلودگی محیط کلینیک را کاهش می‌دهد. همچنین از این ماده برای شستشوی کانال ریشه دندان نیز استفاده می‌گردد.

  • در خانه

    به صورت موقت زمانی که مسواک زدن امکان‌پذیر نیست می‌توان از دهان شویه به عنوان جانشین مسواک استفاده کرد. مثلاً زمانی که به دنبال جراحی دهان یا جراحی‌های لثه به دلیل وجود زخم و بخیه امکان استفاده از مسواک وجود ندارد. در این وضعیت همچنین با کنترل شیمیایی پلاک میکروبی، بهبود زخم و جراحات دهانی تسریع می‌گردد.

    یا زمانی که برای درمان شکستگی‌های فکی، دو فک توسط وسایلی به یکدیگر ثابت شده و فرد قادر به باز کردن دهان و استفاده از مسواک نیست. البته یادآوری می‌گردد که به طور معمول نمی‌توان دهان‌شویه را به عنوان جایگزین مسواک در کنترل پلاک میکروبی و تمیز کردن سطوح دندانی استفاده کرد بلکه بهتر است استفاده از دهان‌شویه به همراه مسواک‌زدن و در تکمیل آن باشد.

 عملکرد

از مزایای کلرهگزیدین اتصال و چسبندگی محکم آن به غالب نواحی دهان می‌باشد که باعث می‌شود این ماده پس از چسبندگی به تدریج و آهسته آزاد گردد و در یک محدودۀ زمانی، دائماً محیط ضد میکروبی در دهان فراهم می‌آورد. اکثر محققین بر این عقیده‌ هستند که مکانیزم اثر کلرهگزیدین در ارتباط با تمایل شدید این ماده برای چسبندگی و اتصال قوی به غشاء باکتری‌هاست.

پس از اتصال مولکول کلرهگزیدین به غشاء باکتری، نفوذپذیری غشاء مزبور افزایش یافته و به علت به هم خوردن تعادل اسمزی در دو طرف جدار سلول، برخی از محتویات داخل سلولی با وزن کم مولکولی از سلول خارج می شوند. این پدیده در حضور مقادیر کم کلرهگزیدین رخ می‌دهد در حالیکه در مقادیر بالاتر، این ماده در سیستوپلاسم رسوب می‌نماید. ضمناً کلرهگزیدین به دلیل خاصیت کاتیونیک خود، عمل گلیکولیز را در باکتری مهار کرده، در نتیجه تولید اسید توسط پلاک میکروبی را کاهش می‌دهد و از این جهت pH دهان را بالا می‌برد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]