دندانپزشکی اطفال – فضا نگهدار

دندانپزشکی اطفال - فضا نگهدار

حفظ دندانهای شیری اهمیت بالایی دارد. در صورتی که یکی از دندانهای شیری زودتر از زمان موعد خود از دست برود . دندانپزشک کودک و ارتودنتیست باید برای حفظ نظم و ترتیب دندانهای اصلی کودک در آینده موارد درمانی مختلفی را استفاده نمایند. یکی از این موارد درمانی برای کودکان فضا نگهدار می باشد. در این مطلب راجع به فضانگهدار به عنوان یکی از خدماتی که در دندانپزشکی اطفال در کلینیک دندانپزشکی فربد انجام می گردد، صحبت میکنیم.

فضا نگهدار

 چگونه ممكن است كودكی دندانهای شیری را زودتر از دست بدهد؟

یك دندان شیری معمولاً تا زمانی در جای خود می‌ماند كه دندان دائمی جانشین آن شروع به رویش نموده و آن را به طرف خارج هل داده و جایش را بگیرد. متأسفانه برخی از كودكان به دلائلی چون ضربه، شكستگی و پوسیدگی دندانهایشان را زود از دست می دهند. در این مواقع كاربرد وسایلی بنام فضا نگهدار بجای آن توصیه می‌گردد تا از دست دادن فضا برای رویش دندانهای دائمی واقع در زیر آنها و نهایتاً مشكلات ارتودنسی در آینده جلوگیری شود. توصیه می‌گردد دندانهای شیری تا حدامكان ترمیم و نگهداری شوند.

وجود دندانهای شیری بسیاراهمیت دارد

برای حفظ سلامتی كودكان در حال و آینده، وجود دندانهای شیری بسیاراهمیت دارد. آنها در تكامل طبیعی فك و عضلات نقش دارند. علاوه بر جویدن و صحبت كردن، فضا را برای رویش دندانهای زیرین حفظ نموده و آنها را به جایگاه اصلی شان هدایت می‌كنند. از یاد نبرید برخی از دندانهای شیری نباید تا سن ۱۳-۱۱ سالگی بیفتند.

 بروز مشكلات در دندانهای دائمی بخاطر دندان شیری از دست رفته

اگر یك یا چند دندان شیری زود از دست داده شوند دندانهای كناری آنها ممكن است خم شده و یا به داخل فضای حاصله حركت كنند. ضمناً دندانهای موجود در فك مقابل هم ممكن است به سمت آن فضای خالی حركت نمایند. وقتی كه دندانها فضای حاصل از كشیده شدن دندان شیری را پر و اشغال نمودند، دیگر جایی برای رویش دندان دائمی جانشین آن كه قرار است چند سال بعد رویش نماید باقی نمی‌ماند و ناچاراً یا نهفته باقی مانده و یا كج درآمده و ردیف دندانها را بهم می‌زند و نیاز به درمان ارتودنسی پیش می‌آید.

جهت رزرو نوبت کلینیک دندانپزشکی در نواب با ما تماس بگیرید 02155170512

فضا نگهدار چیست؟

فضا نگهدارنده‌ها اسباب‌های كوچكی هستند كه از فلز یا مواد پلاستیكی ساخته شده و بخوبی با دهان بیمار تطابق می‌یابند. بیشتر كودكان ظرف چند روز اول با آن خود را وفق داده و به آن عادت می‌كنند.

فضا نگهدار چگونه به این كودكان كمك می‌كند؟

فضا نگهدارنده‌ها باعث نگهداری و حفظ فضای حاصل از كشیدن دندانهای شیری، با ممانعت از حركت دندانهای كناری به داخل آن می‌شوند و نهایتاً دندان دائمی جانشین شونده در سن مناسب و در جای خود رویش می‌كند. استفاده از این دستگاهها به منظور حفظ فضا، برای كودكان بسیار راحت‌تر و قابل قبول‌تر خواهد بود تا اینكه بعداً مجبور باشند با استفاده از دستگاههای ارتودنسی دندانها بجای خود هدایت شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]